Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9328886
Tycker jag har läst och läst och läst de flesta inläggen om selar här men ingen har riktigt tagit upp det jag vill veta och ha hjälp med.

Jag föredrar att bära i sjal, men ibland är en sele att föredra. Jag vill ha en smidig åtsittande sele som påminner om sjal i bärkomfort men utan långa ändar att knyta så inga meitaier alltså. Jag vill ha en sele som passar mig (165cm, 65kg) och mitt barn (1½år, drar 80-86 i kläder och väger runt 10kg) nu och gärna något år framåt. Trots att hon kommit upp lite i ålder så föredrar jag att bära barnet på magen (även om jag bär på rygg ibland såklart). Jag har testat Ergo, Patapum, Patapum Toddler och Manduca. Ergo och Manduca (som jag sålde för ett antal månader sedan) tycker jag har ett midjebälte som är alldeles för hårt. Deras axelremmar känns också alldeles för bylsiga. Patapumen som jag inte haft till detta tredje barn, pga att jag lånat ut den, har jag för mig att jag tyckte om för att den inte var så hård och bylsig som ergon (som vi också haft sedan första barnet). Köpte en Patapum Toddler när andra barnet nått toddleråldern men tyckte väldigt illa om det extra spännet/bandet så något sådant vill jag helst inte ha.

Eftersom jag kollat runt en hel del på alla sele-trådar men inte hittat något vettigt (Wompat verkar ha ett bra, mjukare höftbälte men ser rätt bylsig ut på axelremmarna, Tula toddlern verkar kanske vara lite för stor för mig, Oh Snap & Boba ser rätt bra ut men hur hårda är bältet/remmarna och är de för små min 1½-åring?) så undrar jag om den ultimata selen för mig helt enkelt inte finns?!? Vad säger ni?
#9328901
Jag är smal, 160 cm och nästan 50 kg. Jag har provat ett antal selar genom åren, men den som passar mig bäst är fortfarande Patapum baby. Och den använder jag till alla barn oavsett ålder. Visst, den har varit kort i ryggen tillstörre barn, men den funkar.

Mitt (dåliga) tips är att fortsätta med en vanlig Patapum. Toddlern har jag också, men den kommer jag inte alls överens med.
#9328913
Jag är kort, 156 cm oh ca 55 kg, och wompat satt urdåligt på mig (för stor!) medans Tula toddler satt jättebra så tycker du tulan är stor så är jag tveksam till Wompaten. Visserligen provade jag den i standardstorlek på band och midja men ryggdelen där barnet sitter är ju fortfarande lika stor...
#9328914
nano skrev:Jag är kort, 156 cm oh ca 55 kg, och wompat satt urdåligt på mig (för stor!) medans Tula toddler satt jättebra så tycker du tulan är stor så är jag tveksam till Wompaten. Visserligen provade jag den i standardstorlek på band och midja men ryggdelen där barnet sitter är ju fortfarande lika stor...
Haha jag har helt tvärtom upplevelse. Men wompat finns ju i olika stl för bäraren. Den är mjuk tycker jag för att vara sele..
#9328919
Jag gillar heller inte hårda midjebälten och tjocka axelband, så jag har Connecta-sele. Tunn och smidig, och man kan korsa axelbanden när man bär på magen så man får bra komfort. Funkar utmärkt att bära både små och stora barn i. Bästa selen tycker jag! :vågen:
#9328971
Eftersom du undrade över Oh snap och Boba. Jag har båda och båda sitter bra på mig som är liten (160cm 47kg). Boban är en rätt smidig sele skulle jag säga. Den är lite grand som en större/rejälare angelpack skulle man kunna säga. Axelremmar och höftbälte är kraftigare och därmed osmidigare än AP:s men jag har lagt av AP:n redan runt 6-8 månader för att jag tycker att den börjar avlasta dåligt. Boban har dock en panel som liksom smiter om barnet fint precis som på angelpacken. Sittytan är dock inte så bred så jag vet inte om jag skulle köpa den till ett barn som redan är 1,5.....den har ju fotstöd men dem har vi aldrig använt. Har inte fungerat för oss. Oh snap:em har jag gillat mycket när mina blivit större - 2 år och uppåt. Den är lite kantigare än Boban och höftbältet är kraftigt och rejält vilket du kanske inte gillar. Men den har avlastat väldigt fint, suttit bra på mig och barnen har fått bra stöd i ryggen då den är lite vadderad längs upp. Men nej, den smidigaste selen är det inte, men jag gillar den :-).
#9329069
Åh sjalbarn är ju fantastiskt! Tack för alla snabba svar. :vågen:

Tja, jag kanske ska kräva tillbaka min Patapum från svägerskan... (nej det har jag nog inte :heart: att göra)

Connecta lät ju faktiskt spännande. Såg att det finns toddler-variant också. Någon som har erfarenhet av någon sådan? Intressant med att de finns i solarveil-tyg också. Fast en del verkar tycka att det inte avlastar så bra när barnen kommit upp lite i storlek pga obefintliga vadderingen på "höftbältet" och de närmast obefintliga vadderade axelremmarna (fast varför gör man en toddlervariant då?).

När jag googlade lite på Connecta råkade jag på ABC carrier också. De fanns också som toddlervariant. Någon som har erfarenhet av den?

Boba har jag varit inne på en hel del senaste året (när jag förtvivlat insåg att jag och Manduca inte passade ihop), men om de är bättre för mindre barn än mitt kanske det är dumt att köpa en sån...
#9329076
caelajemma skrev:Åh sjalbarn är ju fantastiskt! Tack för alla snabba svar. :vågen:


Boba har jag varit inne på en hel del senaste året (när jag förtvivlat insåg att jag och Manduca inte passade ihop), men om de är bättre för mindre barn än mitt kanske det är dumt att köpa en sån...
Boban har inte smalare sittyta än de flesta vanlige ergonomiska bärselar som t.ex. manduca, och bobans panel är ordentligt bred upptil som sluter om ett större barn bättre än t.ex. manduca m.fl. men till ett större barn vill jag gärnaha en rejält bred sittyta och det saknar jag på boban. Bär min 8-månaders i en boba nu och han har ju utan problem kunnat sitta i den sedan flera månader (benlängdsmäsigt). Det ska kompenseras med fotstöden men jag kommer inte riktigt överens med dem. Ska testa en wompat den här gången också tänkte jag. Svårt med toddler-selar när man är liten.
#9329078
Som någon nämnt finns ju Wompaten i flera olika storlekar för både bärare och barn, och är gjord i sjaltyg, så extra mjuk tycker jag. Kolla tillverkarens hemsida så ser du att de har andra varianter på selar också, mellanting av meitai och sele och så.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?