Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av jika
#9315347
Med första barnet hade jag inte upptäckt sjal, gjorde det under graviditeten med andra och köpte då en trikåsjal. Efter ett tag köptes en till. Jag gillar sjal men vill nog ha en eller två vävda istället. Går det direkt från start? Har inte fått något svar på andra forum. Många rekomenderar trikå för att man enkelt kan ta bebis i och ur men jag har alltid knytit om ändå så om det är enda anledningen till att börja med trikå känns det onödigt för min del. Men har inte hört från någon som haft vävd från början... Väntar barn i april och vill ha sjalen med till bb.

(Kan inte komma på varför det inte skulle gå men känner mig ändå osäker när man bara hör om trikå i början)
Användarens profilbild
Av Elin G
#9315353
Mina två yngsta har jag burit i vävd sjal från början. Anledningen till att man ofta rekommenderar trikå i början är att det är lättare att lyckas med trikåsjal och många som börjar med vävd på en gång ger upp för att de tycker att det är för krångligt. När man lärt sig knyta en vävd sjal är det dock mycket bekvämare, även med en nyfödd, så om du antingen har lite vana eller vet att du vill lägga tid på att öva så kan du absolut börja med en vävd.
Användarens profilbild
Av Moson
#9315356
Jag lyckades inte alls med trikåsjal men har burit mycket i vävd efter det så jag tänker ta med vävd till BB :tumup:
Tror nog det ska gå bra för dig med, särskilt om du är van vid att bära i sjal sedan tidigare.

Du kan ju välja en som inte är så tjock och bred. Min favorit är ellevill karma som är smidig och lättknuten, men även zara har använts flitigt här.
Av Sofie
#9315365
Går jättebra med vävd från början, jag använde bara trikåsjalen till första barnet. :tumup:
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
#9315430
Sällar mig till skaran som är dålig på att knyta trikå tillräckligt tajt. Så jag brukar ändå knyta om = då kan jag lika gärna använda en vävd sjal. Barn nummer två bars i vävd nästan från start. Ellevill paisley tyckte jag om de första månaderna eftersom den är tunn och smidig. ( Men till ett äldre barn tycker jag inte den avlastar lika bra eftersom den är så mjuk.)
Av jika
#9315517
Tack alla för svar! Jag har kikat på sjalar och efter era erfarenheter känns det tryggt att ta med en vävd från start nu med trean. Så skönt att man har er att fråga! :D Även om jag gillade sjalen kände jag att jag velat ha en vävd innan men blev inte riktigt av då. Återkommer efter bebisen kommit med hur det gick.
Användarens profilbild
Av Marion
#9315531
Jag skulle säga att det beror på vad man ska göra, ska man bara mysa i soffan är det mysigare med en trikåsjal, men om man ska gå längre sträckor i rask takt är en vävd bekvämare tycker jag. Min minsta vägde 4,5kg när han föddes, jag tror jag försökte tre gånger med trikåsjal innan jag gav upp och tog en vävd.
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
#9315568
Fridute skrev:
kronärtskocka skrev:Sällar mig till skaran som är dålig på att knyta trikå tillräckligt tajt. Så jag brukar ändå knyta om = då kan jag lika gärna använda en vävd sjal. Barn nummer två bars i vävd nästan från start. Ellevill paisley tyckte jag om de första månaderna eftersom den är tunn och smidig. ( Men till ett äldre barn tycker jag inte den avlastar lika bra eftersom den är så mjuk.)
Jag fick inte alls till det bra med L innan han var större, inte ens i den, och spec inte sålänge hon satt med benen innanför.
Vår tvåa hade skena som liten, så hon var ovanligt lättsjalad som bebis. Benen och rumpan var ju låst i ett läge :lol: .
Av jika
#9315654
Absolut spelar användningsområdet in. Äldsta dotter blir 3 till sommaren och lillasyster är 14 månader yngre så sjalen kommer nog användas flitigt under lek och promenader. Båda barnen har varit som plåster så antar att tredje blir det också . Minsta tjejen vägde också 4,5 vid födsel, får se hur stort småsyskonet blir. Men sparar den ena trikåsjalen i fall att det blir en lättviktare.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?