Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9312631
Jag köpte nyligen en Aldoria baby soft från en mamma som bara provknutit och aldrig tvättat sin sjal. När jag fick den var den verkligen supermjuk och skön.
Jag tvättar hellre för mycket än för lite när något ska användas till en nyfödd så jag la den i maskinen på 40 grader. När den väl torkat var den inte alls mjuk längre. Den var trög och gnisslade nästan som om fibrerna var helt stela. Vi har järnhaltigt vatten men jag har aldrig varit med om att något plagg blivit så här förut.

Vad kan jag göra för att få sjalen mjuk igen? Det står ju i instruktionerna att man inte ska använda sköljmedel (det gör vi aldrig), men man kanske kan använda något annat för att mjuka upp. Vinäger kanske? Någon som vet? Jag vill så gärna att sjalen blir mjuk igen!!
#9313155
Cisco skrev:Prova att ha lite ättika i sköljmedelsfacket! Blanda en del ättika med två delar vatten och höll i och kör ett program.
:tumup: Jag får prova det. Ungefär det enda jag kände till också. Är bambufibrer extra känsliga måntro?
#9313324
Lando skrev:
Cisco skrev:Prova att ha lite ättika i sköljmedelsfacket! Blanda en del ättika med två delar vatten och höll i och kör ett program.
:tumup: Jag får prova det. Ungefär det enda jag kände till också. Är bambufibrer extra känsliga måntro?
Ingen aning faktiskt. Jag hade en Aldoria, men den höll sig mjuk trots tvätt :hmm:
Något med vattnet månntro som bambun reagerar på? :hmm:
#9313654
Får man tumla sjalen? I så fall skulle jag prova att köra den en liten stund i torktumlare på låg värme och se om den blir mjukare. Fast vet ju inte hur det är med bambu, men på bomull har jag "bus-tumlat" en stund fast det står att man inte får.
#9314165
Har sköljt med ättiksblandning men den är fortfarande trög.

Bus-tumla :lol: Vi har inte tumlare men förslaget med värme fick mig ändå att tänka på att stryka den, för det får man!

Sedan får jag väl lägga sjalen i sängen och sova med den för att gosa in den och mjuka upp den innan bebisen kommer. :loving:

Tack för tipsen!
#9314511
Oj, det lät ju inte bra! Det har jag inte hört tidigare och det hände inte med den sjal jag själv använde till vår minsta flicka, men man får ju inte reda på allt från kunderna vad som händer med sjalarna vi säljer.

Det stämmer bra att bambufibrer är lite känsliga. När det gäller torktumlingen, så har vi ändrat i anvisningarna där. Vi provade själva att torktumla vs inte torktumla, och det visade sig att sjalen behöll formen och kvaliten bättre när man torktumlade den. Så numera rekommenderar vi torktumling. Och visst, annars är det är vanligt särskilt med vävda sjalar att de blir jättesträva när man tvättar dem och så mjukar de upp sig när man använder dem. Tex kan man fläta sjalarna för att mjuka upp dem. Finns tips i olika trådar om det. Men prova och torktumla, jag tror att det kan hjälpa. Däremot tror jag att man ska vara försiktig med sköljmedel. Tvättråden är dem som vi har fått från fabriken som tillverkar tyget.

Prova gärna att tumla och skriv igen och berätta hur det blev. Det går alldeles utmärkt att tumla på lite lagom värme, så att den blir torr/skåptorr. Vi gjorde det varje gång vid tvätt när vi väl kom på att det var bättre.
#9316910
Ingrid skrev:Oj, det lät ju inte bra! Det har jag inte hört tidigare och det hände inte med den sjal jag själv använde till vår minsta flicka, men man får ju inte reda på allt från kunderna vad som händer med sjalarna vi säljer.

Det stämmer bra att bambufibrer är lite känsliga. När det gäller torktumlingen, så har vi ändrat i anvisningarna där. Vi provade själva att torktumla vs inte torktumla, och det visade sig att sjalen behöll formen och kvaliten bättre när man torktumlade den. Så numera rekommenderar vi torktumling. Och visst, annars är det är vanligt särskilt med vävda sjalar att de blir jättesträva när man tvättar dem och så mjukar de upp sig när man använder dem. Tex kan man fläta sjalarna för att mjuka upp dem. Finns tips i olika trådar om det. Men prova och torktumla, jag tror att det kan hjälpa. Däremot tror jag att man ska vara försiktig med sköljmedel. Tvättråden är dem som vi har fått från fabriken som tillverkar tyget.

Prova gärna att tumla och skriv igen och berätta hur det blev. Det går alldeles utmärkt att tumla på lite lagom värme, så att den blir torr/skåptorr. Vi gjorde det varje gång vid tvätt när vi väl kom på att det var bättre.
Vad bra att kunna vara med och utvärdera sjalen. Det är sant att all info inte kommer fram till tillverkare/återförsäljare av varorna, och det är kul att du är intresserad. :D
Nu har vi ingen tumlare hemma, så jag har inte kunnat pröva det. Vad jag har gjort är att jag strukit sjalen på låg värme och jag tycker att den inte alls känns lika "gnisslig" och sträv som innan. Nu ligger den dessutom i sängen med oss på natten för att gosas in lite extra, så jag tror att den kommer att vara uppvärmd och redo när bebisen väl infinner sig.
Jag har provat många sjalar under mina bärår, både elastiska och vävda, och tycker inte jag haft samma upplevelse med någon elastisk tidigare. De vävda uppfattar jag som att de klarar en lite mer omild behandling än de elastiska, d v s fläta, knyta, gunga etc, för att mjuka upp en nytvättad. Mina elastiska försöker jag ta det lite försiktigare med, för att de inte ska förlora elasticiteten så att säga.
Får återkomma när det finns en bebis i sjalen.
#9329745
Hur har det gått? Jag skulle ha svarat förr, men tiden bara springer iväg... Jag har hunnit undra några gånger hur det gick i alla fall. Har lilla bebisen kommit ut och du har provat sjalen på riktigt nu? Jag är självklart lika intresserad fortfarande, ifall det är något som vi behöver lägga till angående skötselråden av sjalen.
#9330484
Ingrid skrev:Hur har det gått? Jag skulle ha svarat förr, men tiden bara springer iväg... Jag har hunnit undra några gånger hur det gick i alla fall. Har lilla bebisen kommit ut och du har provat sjalen på riktigt nu? Jag är självklart lika intresserad fortfarande, ifall det är något som vi behöver lägga till angående skötselråden av sjalen.
Jag har också tänkt att jag skulle komma med en uppdatering nu när bebisen är ute och sjalen använts ett tag. Och det är goda nyheter jag har att komma med, för sjalen blev väldigt mjuk och skön när jag väl började använda den. De få gånger jag tvättat den har den känts en aning sträv i starten men mjukheten har kommit tillbaka utan att jag varken behövt stryka eller göra något annat. Som med de flesta andra sjalar kan jag tro.

Så slut på mitt bekymmer och ett gott betyg till Aldorian. :tumup:
#9330671
Å, vad skönt att höra! :D Jag var lite orolig... det är ju inte bra när man har köpt något som inte alls uppfyller förväntningarna. Så bra att ni är nöjda nu. Då tror jag det räcker med att vi lägger till i instruktionen att den kan kännas lite sträv när den är nytvättad om man inte tumlar den, men att den blir mjuk igen efter lite användning.
Tack för att jag fick höra hur det hade gått!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?