Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av kortisen
Någon som kan ge mig lite tips om vilken sjal som kan passa?

Väntar barn och tycker det verkar smidigt med en trikåsjal i början. Men jag är bara 155 cm lång och ganska smal och de flesta trikåsjalar verkar rätt så långa, så jag är lite orolig för att det blir för mycket tyg.

Såg att Didymos t.ex. finns i flera storlekar, men det kanske inte är lika smidigt med en vävd sjal när man är ovan vid att använda sjal? Vill helst inte köpa flera olika sorter innan jag vet om det här med bärsjal passar mig (och bebisen). Några goda råd?
Av LillaGrodan
Jag är också liten och smal och trikåsjalarna är längre än vad som behövs, men jag gillar de tunna så det är faktiskt inget större problem att de varit långa. Gör en rosett fram bara. Har burit alla mina nyfödingar i looma sino. Tunn, men ändå stadig för att vara så tunn. Trikåsjalarna är ju mycket smalare än vävda sjalar så mycket mindre tyg. Liten mamma rekommenderar varmt sinon. Nu har min yngsta på 4 månader vuxit ur den så bär i en mam:eco. En riktigt stadig trikåsjal som räcker längre än de flesta. Tjockare och mer tyg än sinon men väldigt skön. Ny förälskelse för min del. Första barnet som jag burit i en mam:eco. Hade det funnits en kortare hade jag tagit det, men jag upplever det inte som ett problem.
Av kortisen
Tack för hjälpen!

Jag bor i södra Sverige, ska se om jag kan hitta en begagnad sjal!

Bra att veta att trikåsjalar kan funka ändå, då kanske jag försöker hitta en sino sjal och hoppas att jag kan lära mig att knyta den så småningom!
Av LillaGrodan
kortisen skrev:Tack för hjälpen!

Jag bor i södra Sverige, ska se om jag kan hitta en begagnad sjal!

Bra att veta att trikåsjalar kan funka ändå, då kanske jag försöker hitta en sino sjal och hoppas att jag kan lära mig att knyta den så småningom!
Vet att det finns i alla fall en eller två sino här på sjalbarns marknad. Sålde min härom dagen. Lägg ut en "önskas köpa" så får du säkert napp. Trikåsjal är lätt att knyta och att lära sig knyta. Det kommer att gå fint. Öva innan liten tittar ut och så tar du med den till BB :-). Sinon är, förutom att det är en riktigt bra och stabil sjal, lättknuten även för att vara trikå :-). Jag är strax under 160 och väger 47 kilo och har inte upplevt några som helst problem. Gör en rosett fram bara vid knuten :-)
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag kapade faktiskt min trikåsjal några dm... :hide:
Hade jag och pappan varit i ungefär samma storlek hade jag tagit av den ännu mer, men eftersom han behövde mer längd drog jag den ett extra varv runt höfterna innan jag knöt istället.

Ergobaby har precis kommit med en ny trikåsjal som jag bara hört gott om. Fast där är det nog hopplöst att hitta en begagnad än så länge, iofs...

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?