Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillaGrodan
Hej!

Någon som har erfarenhet av både mam:eco och wbs? Jag har en liten 4-månaders som bärs i en mam:eco. Jag gillar att bära i sjal men har tyckt att vävd varit småbökig i regn och slask så med de tidigare barnen har det mest blivit sele efter att trikån blivit urvuxen. Detta är dock första barnet som bärs i en mam:eco och den känns stadig för att vara trikåsjal och avlastar fint min 7-kilos klump. Funderar nu lite på om det även kan vara lönt att investera i en wbs? De ska ju avlasta bra länge, men hur stor är skillnaden jämfört med mam:econ? Bär mycket så behöver avlasta bra. Hur länge har ni använt mam:eco och wbs och känt att de avlastat riktigt bra?
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
Har bara haft en mam eco men bytt ut även den efter några månader, jag tycker de vävda avlastar bättre. (Och är trots två barn inte helt överens med trikåsjalen, tycker den är svår att knyta optimalt.) Har lillasyster behövt komma upp har jag lyckats tråckla ned henne igen sedan, sjalen knuten i omslutet kryss. Men annars är ju dubbelt kryss en enklare knytning för att kunna ha sjalen kvar men barnet ur.
Användarens profilbild
Av Droppen
Jag skulle nog säga att mam eco är något stadigare så nej, skulle inte rek en wbs. Jag bär också mycket, Juno väger drygt fem kilo, och tycker det blir för svajigt redan nu när jag tex går powerwalks.

I vilka situationer blir det bökigt med vävd tycker du?
Du kan ju ha den kvar på dig med smokingbältet klart, alltså början på knytningen, och så gör du en stor knut av de båda ändarna så de inte släpar i marken.
Av fjällis
Känner inte wbs, men mam eco och lenny lamb är stadigaste trikåsjalarna jag har testat. Moby wrap, sino, nån som jag inte kommer ihåg namn på och hemsydda från tradera har alla varit svajjiga efter ca 5kg tycker jag.
Av LillaGrodan
Tack för svar.

Ja, jag vet att mam:eco tillhör de stadigaste men trodde att wbs:en var ytterligare ett snäpp vassare. Då får vi klara oss med mam:econ så länge det går. Sino har jag burit helt nyfödda i och den har lilla O vuxit ur för länge sedan.

Jag tycker att vävd är besvärlig när man ska knyta och det är blött och kallt ute. Har väl inte rätta snabba snitsen heller och behöver ofta kunna få i liten snabbt och enkelt medan vi t.ex. åker kollektivtrafik. Mina "stora" på 4,5 och snart 6 år har mycket idrottsaktiviteter exempelvis och jag åker oftast själv med dem och packning kollektivt och det i kombination med regn och rusk och vävd långsjal ....och jag.....nej :shock: . Ser framför mig vimsig 4-åring och drömmande 6-åring på perrong, inkommande tåg, hungrig bebis, skridskor och hjälmar..... :Hahaa: .

Tycker vävd är absolut skönast att bära i och fungerar fint annan årstid eller när det är torrt, men just nu i den här delen av världen så är det inte så ofta det....och kommer nog inte att vara på ett tag. Har funderat en del på en mei tai wc, men kom på att problemet blir mer eller mindre detsamma, så funderar på att skaffa en ny bärsele istället då många av våra ser ut som hej-kom-och-hjälp efter två tidigare barn....wompat kanske.....men så slog det mig att en wbs kanske skulle fungera längre, men så verkar ju alltså inte fallet och inte ett alternativ.

Tack alla :D . Får fundera vidare lite.

Får väl f
Av LillaGrodan
kronärtskocka skrev:Har bara haft en mam eco men bytt ut även den efter några månader, jag tycker de vävda avlastar bättre. (Och är trots två barn inte helt överens med trikåsjalen, tycker den är svår att knyta optimalt.) Har lillasyster behövt komma upp har jag lyckats tråckla ned henne igen sedan, sjalen knuten i omslutet kryss. Men annars är ju dubbelt kryss en enklare knytning för att kunna ha sjalen kvar men barnet ur.
Har aldrig testat att inte knyta om vävd......fungerar det? Får kanske testa....
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
LillaGrodan skrev:
kronärtskocka skrev:Har bara haft en mam eco men bytt ut även den efter några månader, jag tycker de vävda avlastar bättre. (Och är trots två barn inte helt överens med trikåsjalen, tycker den är svår att knyta optimalt.) Har lillasyster behövt komma upp har jag lyckats tråckla ned henne igen sedan, sjalen knuten i omslutet kryss. Men annars är ju dubbelt kryss en enklare knytning för att kunna ha sjalen kvar men barnet ur.
Har aldrig testat att inte knyta om vävd......fungerar det? Får kanske testa....
Vi åker också jämt kollektivt och för lillasyster är buss =amningsstund så vi har ofta tagit upp, ammat och satt ned igen. Blir knuten inte helt bra kan man öppna upp jackan och dra åt när man kommit av. Det momentet är lite krångligt med sele också, iaf om man som jag alltid har bärjackan över. Då vinner nästan den vävda eftersom jag drar åt den fram till skillnad mot selen där den knäpps bak.
Av LillaGrodan
kronärtskocka skrev:
LillaGrodan skrev:
Vi åker också jämt kollektivt och för lillasyster är buss =amningsstund så vi har ofta tagit upp, ammat och satt ned igen. Blir knuten inte helt bra kan man öppna upp jackan och dra åt när man kommit av. Det momentet är lite krångligt med sele också, iaf om man som jag alltid har bärjackan över. Då vinner nästan den vävda eftersom jag drar åt den fram till skillnad mot selen där den knäpps bak.
Jag har skaffat en begagnat beco butterfly II enbart av den orsaken. Kommer inte riktigt överens med konstruktionen men klart funktionell nu under vintersäsongen när vi tillbringar stora delar av dagen ute. Slipper ta av bärjackan i spöregn och kyla. Ska testa hur det blir att behålla knytningen i vävd och rätta till i efterhand.
Av LillaGrodan
Nu verkar det ha löst sig. Läste i någon gammal tråd här att en inbiten sjalbärare fortsatt att ha magbältet innanför för det mesta, dvs knutit vävd på samma sätt som omslutet kryss i trikå. Jag testade det, har aldrig gjort det innan då det "ska" vara svårt att få ordentligt tight, och hej hopp.....det blev kanonbra :vågen: . Det blev till och med för tight första gången så fick släppa efter istället. Har en älskad easycare och det ska ju vara lite elasticitet i dem så kanske därför det fungerade så bra. Mycket stadigare att bära i så klart, men det kändes inte som någon större skillnad att knyta den och mam:eco. Lite mer tyg bara. Problemet med gegga, regn, jackor, kyla, många barn etc löst :app: .
Användarens profilbild
Av Droppen
Vad bra!! :D

Har inte testat det nu med Juno men det ska jag göra. :tumup:
Av Flygmusen
Jag hade tänkt tipsa om att knyta vävd sjal som trikåsjal men ser nu att du redan fått det tipset. För mig funkar det jättebra, jag kan bära min 16 månaders fram utan problem viktmässigt, sedan ser jag dock inte så bra när jag gör det men det funkar när man har en arg tandgnällare som bara vill kramas och gosas men ändå inte kommer till ro i famnen och ska upp och ned. I sjalen sitter hon fast så hon måste varva ned.
Av LillaGrodan
Varför har jag inte testat det förut :shock: ? Urpraktiskt i vissa lägen. Tre barn tog det :Hahaa: .
Användarens profilbild
Av Droppen
LillaGrodan skrev:Varför har jag inte testat det förut :shock: ? Urpraktiskt i vissa lägen. Tre barn tog det :Hahaa: .
Tredje gången gillt! :lol:

Jag känner mig också rätt trög som helt glömt bort det på fyra år.
På väg att hämta storbarnen nu - gissa knytningen? :mrgreen:

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?