Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av supergirl
#9278191
Det känns som det är dags att köpa en toddlersele till vår tvååring. Hittills har vi burit i sjal och ergo-sele, den senaste tiden enbart selen då sjal känns för komplicerat när barnet vill upp och ner hela tiden.

Har varit helt inställd på att beställa en Wompat, men så läste jag att det är svårt att justera remmarna på den. Eftersom vi är två som bär och vi inte är exakt lika stora känns det viktigt att kunna justera relativt enkelt. Så, vad är era erfarenheter ang. att ställa in wompat?

Tar även tacksamt emot erfaraneheter av Tula Toddler, som känns som alternativet just nu.
Av nano
#9278235
tass
Av tjoffsann
#9278286
Har en wompat som jag inte har några problem alls med att justera remmarna :tumup: Drar i mina remmar vid varje användning då jag skiftar mellan mage/rygg, ytterkläder/innekläder... Men provade en innan jag köpte själv som jag då uppfattade som svårreglerbar (har dock inte provat den efter att jag fick min egen)

Tulan är nog lite bredare i panelen och har ett hårdare höftbälte, men är inte lika "gosig" (eller hur man nu ska uttrycka det) och har en helt annan typ av huva (som vad jag läst uppfattas som sämre av många).

Ska kanske tillägga att jag själv bara har provburit i tulan, men skulle ibland önska höftbältet på wompaten vore lite stadigare (speciellt när jag bär på mage)
Av p_sarah
#9278309
Jag har båda och föredrar tulan på alla (väsentliga) punkter jag kan komma på, men framför allt avlastningsmässigt. Den enda fördelen jag ser med wompaten relativt tulan är att den är mindre stel/lättare att stuva undan. Men båda är bra bärselar för större barn :)
Av p_sarah
#9278314
Just ja: Vi justerar selarna flera gånger om dagen beroende av vem som bär, inga problem. Båda selarna HAR kärvat i spännena ett par gånger (jämfört med de ergos och beco jag ägt innan), men det har inte stört nämnvärt. Wompaten var lite bråkig i spännena första 5-10 gångerna den användes, och tulan har råkat ut för att banden vikt dig i spännet, vilket gjort att de fastnat. Lätt fixat :)
Av Kyltsi
#9278316
Vi har en Tula toddler som vi är väldigt nöjda med. Vi tycker att Tulan avlastar bra och vår treåring sitter jättebra i den.
Höftbältet är mycket bredare/styvare än det var på vår manduca, så det tog lite tid att vänja sig vid, men nu känns den bra.
Huvudstödet är ganska likt vad vi är vana vid från våra gamla selar och vi tycker att den fungerar bra den med.
Vi velade mellan Tula och Wompat, men valde Tulan för att den var lättare att få tag på snabbt för vi var i akut behov av en ny sele.
Av supergirl
#9278483
Tack för era erfarenheter! Låter ju inte så farligt med Wompat-inställningarna, men Tula verkar också bra. :hmm:
Har bestämt för mig att jag sett ett blogginlägg eller möjligtvis en tråd härinne med en jämförelse av just dessa två selar, men jag hittar det inte igen. Någon som känner igen och kan länka?
Av supergirl
#9278724
Tror ändå att det lutar åt en Wompat. Då ska man bara bestämma om man ska ha Toddler eller Medium...

Kristina, tack för länken. Det var inte den jag tänkte på, men var ju nyttig ändå. Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att jämförelsen jag läste var på en blogg eller websida om bärselar. Men den verkar ha gått upp i rök...
Användarens profilbild
Av Ankhiana
#9279381
supergirl skrev:Tror ändå att det lutar åt en Wompat. Då ska man bara bestämma om man ska ha Toddler eller Medium...

Kristina, tack för länken. Det var inte den jag tänkte på, men var ju nyttig ändå. Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att jämförelsen jag läste var på en blogg eller websida om bärselar. Men den verkar ha gått upp i rök...
Definitivt toddler om du har en tvååring! :wink: Vi köpte toddler när A var 17 månader och den sitter perfekt fortfarande! Han är nu strax över 2 år. :)
Användarens profilbild
Av Mikaela
#9279386
Ankhiana skrev:
supergirl skrev:Tror ändå att det lutar åt en Wompat. Då ska man bara bestämma om man ska ha Toddler eller Medium...

Kristina, tack för länken. Det var inte den jag tänkte på, men var ju nyttig ändå. Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att jämförelsen jag läste var på en blogg eller websida om bärselar. Men den verkar ha gått upp i rök...
Definitivt toddler om du har en tvååring! :wink: Vi köpte toddler när A var 17 månader och den sitter perfekt fortfarande! Han är nu strax över 2 år. :)
Jag har också en toddler och min 3,5-åring sitter bra i den.
Av supergirl
#9279558
TAck för råden, men nu blev det en medium ändå. Beställde den strax efter mitt senaste inlägg i tråden. Det som fick mig att välja Wompat var att det fanns nersatta Diamond earthy Rainbow i lager. När jag bestämt mig för att beställa Toddler hade dock den sista i den storleken försvunnit, så sparsamma (?) jag valde medium istället. Jag hoppas att det ska fungera bra, min tvååring är rätt liten och har precis börjat använda stl 86. Ergon fungerar egentligen bra än så länge, men om jag nu ska börja bära på ryggen vill jag ha en sele som går lite högre upp. Hoppas att vi kan använda medium-wompaten ett bra tag. :)

Jag har själv börjat beställa organ[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?