Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Maol
Jag skulle behöva lite råd om vad jag ska välja för sjal. Vi fick en trikåsjal som min mormor själv sytt när lillan föddes. Denna använde vi mycket. Nu tycker vi att det inte längre funkar så bra att bära med just trikå, så antar att vi behöver en vävd?! Lillan väger strax över 6,5kg.
Sen har jag inte riktigt förstått hur det fungerar med strl på sjalar. Jag är 1,65 lång och väger ca 80 kg. Vilken strl passar då?
Har ni tips på sjal som skulle kunna vara bra till oss?
Har inte världens bästa ekonomi, så det får gärna vara en lite billigare.

Kan man sy en vävd sjal själv? Kanske skulle kunna fjäska för mormor igen :)
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
Jag är något längre än dig och vägde ungefär detsamma efter förlossningen. Omslutet kryss (http://edenbaby.se/pages/omslutetkryss.php) är den vanligaste magknytningen och den bör du kunna göra både med en sjal på 4,7m(stl 6) och en på 5,2m(stl7). Skillnaden är att en längre sjal kommer att ge dig lite mer tyg över när du knutit den. Har du redan en trikå kan du ju mäta den också, kolla hur mycket tyg du har över när du har knytit, då får du en uppskattning över hur lång sjal du behöver. Jag kan tycka det är lättare att knyta en längre sjal eftersom jag då har mer tyg att dra i när jag ska knyta, men en kortare har fördelen att det inte är lika mycket tyg som hänger ned :wink: .

Är det din första vävda sjal så kolla efter en begagnad här på sjalbarn eller blocket, du bör kunna hitta en under 400kr, ibland ännu billigare. Hoppediz och storchenwiege är två olika märken som ofta finns billiga begagnat. Köp en du tycker ser fin ut, då kommer du vilja använda den ofta! ( Jag gjorde dock tvärt om, köpte en i en färg jag inte gillade men som var billig. Insåg att jag gillade att använda vävd sjal och visste vilken längd jag ville ha. Så jag sålde den "fula" för samma summa som jag gett och köpte en jag tyckte var jättefin.)

Du kan sy en egen sjal men det bör vara ett diagonalvävt tyg som har visst giv på snedden, det är skönast att bära i.

Välkommen hit och lycka till i jakten efter en sjal!

PS. Just ja, du kan ju lägga ut en egen köpesannons här med där du söker efter en vävd sjal i viss längd till visst maxpris. Det kan ju finnas de som har sjalar hemma de har tänkt sälja men inte kommit sig för att annonsera själv ännu.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?