Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clementin
#9215733
Edgar 14 månader, 10kg och 75-76cm lång, bärs på heltid i en Manduca som tidigare fungerat utmärkt. Nu har jag, 158cm med kort överkropp och smala axlar, gått ner väldigt mycket i vikt och fortsätter gå ner (60kg just nu, målvikt 50kg) och nu är Manducan alldeles, alldeles för stor för mig! Har förutom Manducan tidigare burit i Patapum, Meitai och diverse sjalar, men det jag vill ha nu är en annan bärsele. Jag bär högt, tycker inte om att ha höftbältet nere på höfterna utan har det alltid i midjan så det måste gå att göra väldigt smalt, men ändå vara brett, stadigt och skönt. Axelremmarna behöver vara ganska korta, men sittytan får gärna vara både ganska hög och bred så att vi kan ha selen länge. Vilken sele tror ni kan passa oss? Jag läser och läser men hittar ingen som verkar perfekt, men någon måste ju finnas som stämmer in hyfsat iaf?


Jag gillar förresten inte grälla färger, mönster och sådant så selen får gärna finnas i beige... Eller som max enfärgad i någon pastellfärg, svart eller naturvitt. *kinkig* :oops:
Av mly
#9215786
Inte riktigt insatt men jag funderar lite ändå. Jag är tunn 173cm 50kg och jag kan dra åt midjebältet på min ergo ordentligt, den är ju inte jätte hög men jag bär I som är drygt 80cm och 12kg tung utan problem.
Inann jag köpte ergon pratade jag med hon som har pognae just för att alla midjebälten är för långa för mig och enligt henne skulle den absolut passa smalare personer, alltså gå att göra midjebältet kort. Till pognaen finns ju också en grej som man kan sätta fast för att förlänga panelen så den borde ju gå att använda längre. Men jag har inte testat den själv. Både ergo och pognae finns i beige :tumup:
Av Clementin
#9215820
Hur är axelremmarna på Ergon? Är de långa? Jag älskar Ergons utseende, pognaen not so much.. Fast pognaens höftbälte ser väldigt skönt ut!
Jag har letat ny sele de senaste dagarna och jag återvänder hela tiden till Ergon.. :heart: Vill egentligen ha den, men vill inte köpa en sele som sitter dåligt så att det blir tungt och obekvämt. Bär 3,5åringen på 15kg/100cm hyfsat regelbundet också och kommer att bära E minst så länge, så bra avlastning behövs. :)
Av mly
#9215965
Clementin skrev:Hur är axelremmarna på Ergon? Är de långa? Jag älskar Ergons utseende, pognaen not so much.. Fast pognaens höftbälte ser väldigt skönt ut!
Jag har letat ny sele de senaste dagarna och jag återvänder hela tiden till Ergon.. :heart: Vill egentligen ha den, men vill inte köpa en sele som sitter dåligt så att det blir tungt och obekvämt. Bär 3,5åringen på 15kg/100cm hyfsat regelbundet också och kommer att bära E minst så länge, så bra avlastning behövs. :)
Finns mycket utrymme att justera axelremmarna på ergon iaf, nackdelen med ergon är att den är rätt låg i ryggpanelen. Jag kan testa med min 3,5 åring men inte ikväll. 100cm å 18kilo.
Av Clementin
#9215995
Satte på mig Manducan och mätte och när höftbältet är indraget till max kan jag utan problem få in två knutna nävar mellan. Enligt den här tabellen http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.as ... B%C4RSELAR är Pognaen bara 3cm smalare som max och axelbanden är längre än Manducans. Är den verkligen bättre för mindre personer? Upptäckte också (eller ja, mannen upptäckte) att Manducans axelband gick att justera "åt andra hållet" så nu är de inte längre än 46cm och sitter perfekt på mig. Woohoo! Bättre sent än aldrig. :wink: Men höftbältet är som sagt fortfarande alldeles för stort så jag behöver en sele med ett höftbälte som går att justera till ca. 65cm och axelremmar som går att få riktigt korta. Läser tabellen och ser att Tula Toddlern borde vara ganska bra, men har läst tvärt om, att den är stor?
Det är ju en hel djungel det här... :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av Labyrint
#9216031
Clementin skrev:Satte på mig Manducan och mätte och när höftbältet är indraget till max kan jag utan problem få in två knutna nävar mellan. Enligt den här tabellen http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.as ... B%C4RSELAR är Pognaen bara 3cm smalare som max och axelbanden är längre än Manducans. Är den verkligen bättre för mindre personer? Upptäckte också (eller ja, mannen upptäckte) att Manducans axelband gick att justera "åt andra hållet" så nu är de inte längre än 46cm och sitter perfekt på mig. Woohoo! Bättre sent än aldrig. :wink: Men höftbältet är som sagt fortfarande alldeles för stort så jag behöver en sele med ett höftbälte som går att justera till ca. 65cm och axelremmar som går att få riktigt korta. Läser tabellen och ser att Tula Toddlern borde vara ganska bra, men har läst tvärt om, att den är stor?
Det är ju en hel djungel det här... :roll: :lol:
Det verkar vara något knas med tabellen. Tror Angelpack är nyligen bortplockad, kan vara det som stör... För ta "höjd sittdel" så står Pognaes mått under Tulan (helt säker eftersom det är den som har extradel) och Tulans ute i kanten. Och något liknande verkar ha hänt längre ner... Hm. Tulan tror jag nästan helt säkert är för stor för dig.

Och kolla Boba som sagt om du inte tycker den är skitful såklart (den har ju inte Knyt an). Liknande mått som Manduca på panelen, men passar små bärare.
Av LillaGrodan
#9216572
Clementin skrev:Satte på mig Manducan och mätte och när höftbältet är indraget till max kan jag utan problem få in två knutna nävar mellan. Enligt den här tabellen http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.as ... B%C4RSELAR är Pognaen bara 3cm smalare som max och axelbanden är längre än Manducans. Är den verkligen bättre för mindre personer? Upptäckte också (eller ja, mannen upptäckte) att Manducans axelband gick att justera "åt andra hållet" så nu är de inte längre än 46cm och sitter perfekt på mig. Woohoo! Bättre sent än aldrig. :wink: Men höftbältet är som sagt fortfarande alldeles för stort så jag behöver en sele med ett höftbälte som går att justera till ca. 65cm och axelremmar som går att få riktigt korta. Läser tabellen och ser att Tula Toddlern borde vara ganska bra, men har läst tvärt om, att den är stor?
Det är ju en hel djungel det här... :roll: :lol:
Ja, något knas. Jag är 160 cm lång och väger 47 kg. Sambon bär i manduca och den är alldeles för stor för mig. Jag har inte ägt en Pognae, men provat och den satt jättefint på mig. Provade med då 2-åring och den avlastade jättebra för mig. Jag har burit i Boba, så tänker också lite spontant på den. Sedan undrar jag om han sover på ryggen? Om han inte gör det så är ju Oh snap från babyhawk ett bra alternativ till större barn när man är liten själv. Är man lite händig så borde man kunna sida till sig ett huvudstöd.
Av Clementin
#9216661
Han sover nästan alltid på ryggen. :) Han går inte än, vi har ingen vagn till honom och vi har ju tre äldre barn så vi är alltid i farten och han spenderar säkert 6-7 timmar om dagen på ryggen, ofta sover han 2 av de timmarna. Jag tror att det blir en pognae, alla talar så gott om den och nu när jag har de riktiga måtten så låter den ju helt perfekt! :D
Av LillaGrodan
#9216667
Clementin skrev:Han sover nästan alltid på ryggen. :) Han går inte än, vi har ingen vagn till honom och vi har ju tre äldre barn så vi är alltid i farten och han spenderar säkert 6-7 timmar om dagen på ryggen, ofta sover han 2 av de timmarna. Jag tror att det blir en pognae, alla talar så gott om den och nu när jag har de riktiga måtten så låter den ju helt perfekt! :D
Ja, det brukar ju vara så. Mina bodde också på ryggen i den åldern. Det är så synd att inte oh snap:en har något huvudstöd. Jag är så förbaskat ohändig, men det borde ju inte vara så svårt att göra ett själv. Får grunna på det tills det bblir dags igen :-).
Av Clementin
#9216671
Jag är ganska händig, tills det kommer till sömnad... Haha! Så jag köper nog helst en färdig lösning. ;)
Användarens profilbild
Av KATARINA
#9216849
Det hade blivit lite förskjutning i raden där.

Det är nog fler saker än hur korta man kan göra olika remmar som spelar in. Tula Toddler tex är ju så hög i sittdelen så även om axelremmarna går att göra korta så kan det höjden på sittdelen göra att den blir lite stor. Och sedan form och tjocklek på axelband. Pognaen har lite kortare axelremmar och kan ibland bli lite liten om man är både lång och bredaxlad.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?