Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Dalvik120
#9195523
Hej!

Jag och min fru väntar vårt första barn, och är i full gång med att planera och inhandla allt nödvändigt och även en del onödigheter som hör till. Vagn, spjälsäng, babyskydd och till och med en ny bil är inhandlat redan.

Sen var det bara det här med sele. Hmm...

På amningskursen fick vi testa en Ergo som vi båda trivdes med. Dock tycker jag att både Beco (Butterfly 2 och Gemini), Pognae och Manducan ser riktigt vettiga ut.

Jag är 182 cm lång och normalbyggd. Min fru är 170 cm och även hon normalbyggd.

Jag har problem med överrörlighet och låsningar i bröstryggen, så en avlastande sele är ett måste för mig.

Tyvärr bor vi tydligen på helt fel ställe i landet för att kunna testa de olika selarna (Borlänge). Här finns bara BB, Ergo och Stokke.

Dela gärna med er av era erfarenheter av de olika selarna, så kanske man till slut hittar rätt i djungeln. =) Nytillskottet är beräknat till 20 augusti, så än är det ingen riktig brådska, men det känns bra att för en gångs skull vara ute i god tid!
Användarens profilbild
Av LiselotteM
#9195565
Är ni säkra på att ni vill börja med sele? Många börjar med elastisk bärsjal, typ Mobywrap, Tricoltslen, Sino och Aldoria bambu soft. En stretchig bärsjal, knuten tajt och rätt, avlastar superbra och funkar kanon även för en krånglig rygg! (Nu har jag i och för sig inte riktigt dina ryggproblem, kan bara tala för en rygg som ofta är ond av reumatism men som alltid mår SÅ MYCKET bättre när jag bär mycket i sjal)

Många går över till sele efter något halvår eller så, när barnets ben är tillräckligt långa för att passa standardselarna på marknaden. Många älskar Manduca-selar. Jag tycker att de ser ruskigt sköna ut för en något större bebis, alltså inte nyfödd, men har inte testat själv.

Stretchiga sjalar kan ni köpa billigt begagnat, om ni bara vill testa. Här på forumet, t ex. Min sambo och jag tyckte att det tog 4-5 försök med sjalen innan man hade snits på det hela, sen var det bara att köra :) .

Beco Gemini, som du har gluttat på, är annars en sele som funkar från mycket späd ålder. Har inte testat själv. Andra kan säga mycket mer om selar än jag, som tycker att sjal avlastar mycket bättre och därför nästan bara använt det (upp till cirka 2 års ålder på barnet).

Grattis till kommande barnet och lycka till med sökandet efter bärdon! :)
Användarens profilbild
Av LiselotteM
#9195685
Kanske värt att vänta lite med seleinköpet? Den första tiden kommer ni antagligen (både ni o bebis) ändå ha det bäst med er mysiga bärsjal. Jag o sambon bar första barnet jättemycket i Tricotslen, upp till 6 månader. Den är verkligen superskön! När ni blivit vana vid att bära bebis har ni kanske också en mer klar uppfattning om hur en bra sele (om ni har möjlighet att prova lite olika, t ex på en sjalträff eller vid besök i butik i en större stad) ska kännas för att den ska passa er och barnet. Tänker jag...men jag vet inte.

Hoppas att ni får fler svar från medlemmar som kan något om bebisar och selar, vilket jag som sagt inte gör.
Användarens profilbild
Av LiselotteM
#9195691
Förresten finns väl en hel drös med sjalbarnare (med div. selar) i Dalarna? Falun vet jag. Borlänge kanske också. Försök haka på en sjalträff, vetja, eller efterlys en i sjalträffsdelen i forumet! Så kan ni klämma på olika bärdon i lugn och ro.
Användarens profilbild
Av kristinek
#9195692
Kan finnas andra sjalbarnare som har selar ni kan testa. Kolla under bärsjalsträffar eller bärsjalsambassadörer.

Jag kommer från Borlänge och är på besök då och då, men har tyvärr ingen sele som passar pyttisar längre.
Av Dalvik120
#9196040
Kloka ord från er alla. Det tackar vi för! =)

Vi kommer nog vänta ett tag med selen, då vi som sagt har god tid på oss.
Förhoppningsvis kommer vi hinna testa fler selar innan vi bestämmer oss.

Är det någon här som har beställt från utlandet? Både Pund, Euro och Dollar ligger ju bra till nu, så det kanske går att fynda? Dock vill man inte riskera att få hem ett plagiat, vilket verkar förekomma på både Tradera och eBay.

Vete tusan om man är dumsnål.
Användarens profilbild
Av LiselotteM
#9199652
Härligt! Återkom gärna med rapport längre fram! :)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?