Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Dorismamma
#9191757
Hej, har läst igenom trådarna här och det verkar finnas många som har koll på utbudet så nu hoppas jag ni kan hjälpa mig!
Jag behöver ha tag på en sele som jag kan bära min fyraåring i. Hon är ca 105 cm och väger 16 kg. Vi ska till fjällen och hon kommer att gå mest själv men jag behöver kunna bära henne när hon tröttnar (vi kommer gå mkt korta turer så jag kommer bära max en timme per dag). Helst vill jag ha en liten och smidig sele eftersom det är en del annat att bära på i fjällen. Jag är själv bara 157 cm och smal över axlar o midja och när man läser om toddlerselar verkar många vara stora.
Väldigt tacksam för tips!!
Av LillaGrodan
#9191934
Jag är 160 cm och väger 47 kg (när jag inte är gravid). Jag har svårt att hitta en riktigt bra toddler-sele. Jag önskar att jag kunde ha Tulan, men det kan jag inte. Den jag har använt är Oh snap från babyhawk. Den ger fin avlastning och sitter bra på mig, men panelen är lite mindre så barnet sitter inte riktigt lika bra som i Tulan. Men å andra sidan så bär man ju inte så stora barn timvis heller. Här har du en 5-åring som verkar klart mer långbent än min 5-åring (han är 106 cm) i en Oh snap:

http://www.youtube.com/watch?v=OBwbzHzKPNs

Sedan blev jag jättenyfiken på en annan bärsele som jag inte hört talas om tidigare, till just större barn. Har som sagt ingen annan erfarenhet av den än genom deras hemsida, men någon annan kanske vet:

http://www.bloo-kangaroo.com/carriers/KXTP.html
Av Dorismamma
#9191980
Tack för tips!
Vad menar du med att panelen är mindre?
Det verkar ju inte vara helt lätt att komma över en oh snap i Sverige heller. Skulle varit fint att köpa beg eller hyra en men det verkar svårt.
Av LillaGrodan
#9191991
Dorismamma skrev:Tack för tips!
Vad menar du med att panelen är mindre?
Det verkar ju inte vara helt lätt att komma över en oh snap i Sverige heller. Skulle varit fint att köpa beg eller hyra en men det verkar svårt.
Panelen är ryggstycket/ryggpartiet. Det är det stora tygparti som barnet sitter på och som stödjer ryggen. Tula toddlers panel är bredare och högre, vilket innebär att ett större barn med längre ben får bättre stöd under låren eftersom panelen är bredare och når längre ut mot knävecken.

Det är inte så lätt att hitta någon toddlerselar begagnat eller att hyra överlag. Jag fick importera min, men här hemma finns ingen som passar mig. Ibland kan det dyka upp någon begagnad här på sjalbarn.
Av Dorismamma
#9192919
Jag har försökt läsa på mer, det finns verkligen mycket att säga om alla selar..
Patapum toddler verkar ju vara billig och finns tillgänglig beg. Hur funkar den på en liten mamma? Någon som vet? Andra erfarenheter av den?
Av kereli
#9195522
Dorismamma skrev:Jag har försökt läsa på mer, det finns verkligen mycket att säga om alla selar..
Patapum toddler verkar ju vara billig och finns tillgänglig beg. Hur funkar den på en liten mamma? Någon som vet? Andra erfarenheter av den?
Hej,
Jag har en patapum toddler och är 165/50. Tycker att utrymmet för barnet är lite tajt, jag har mest burit min knubbiga 1,5-åring och testat på hans 3-åriga kusin, men skulle nog inte välja denna för ett större barn.

Mitt tips för fjället (är själv van vandrare) är sjal, eller kanske MT om du är ovan att knyta. Inte minst för att dessa alternativ torkar bra mycket snabbare än en sele, väger mindre och kan användas som filt/kudde etc. Större barn är rätt lätta att bära med enkel ryggsäcksknytning och då behövs inte en så lång sjal om man själv är liten... Funkar dessutom bra om man vill turas om att bära och slippa ändra inställningarna på selen!
Av Dorismamma
#9196549
Det låter som en bra idé!! Ffa att kunna packa ner den när hon går själv. Har försökt läsa lite om att sy en egen, har en vän som kan göra det åt mig. Men skulle gärna vilja ha lite tips. Rek du vadderade smala axelband el bredare som "vecklas ut"? Andra tips? Hittade lite beskrivningar men ingen till en så stort barn som min, dvs dryga 1 meter och 16 kg. Har du tips på länk till mönster och beskrivning? Spelar det någon roll vem som ska bära när man syr? Min man är nära 2 meter och hyfsat bredaxlad, kan vi bära samma MT eller blir det halvdant för båda?
Många frågor... Mkt tacksam för svar!
Av kereli
#9197081
Det är ett äventyr att vandra med barn - hur fjällvan man än är har man helt plötsligt helt nya behov och frågor :D

Jag gillar själv vaderat midjebälte och utbredbara axelband bäst, men det är nog en smaksak. Smala band som är ovadderade skulle jag avråda från när man bär ett tyngre barn. Vadderat torkar ju långsammare om det blir blött... Angående mått för olika vandrare har det aldrig varit ett problem för mig och min sambo (jag 165 och smal, han knappt 190 och bredaxlad). Det är ju en fördel just med MT, till skillnad från sele som passar olika kroppsformer väldigt olika bra. Se bara till att göra banden tillräckligt långa. Egentligen är det väl storleken på barnet som påverkar mest, se till att själva fyrkanten blir lagom bred och hög för att ge ordentligt stöd för din flicka. Ett tips är att sy en enkel prototyp i vanligt lakan för att känna vad ni och hon trivs med, kan också vara bra att prova med ytterkläder på! Annars brukar det vara lätt att få tag på begagnade exemplar om du annonserar här på forumet. Verkar som om många går över till MT just när barnen blir lite större.

Ett annat fjällbärtips är att packa ett par extra sockor och vindtäta påsar för att slippa ha leriga stövlar sparkandes :tumup:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?