Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9192597
Jag har samma problem med geminin på ryggen. När jag bär fram är det inga problem för då korsar jag axelbanden vilket jag tycker är mycket lättare när jag ska ha på den. Tycker dock inte det är så bekvämt att ha den korsad när jag bär på ryggen och då blir den för stor. Har kollat med Pognae och deras axelband är när man knäppt och dragit åt till max på Pognaes bärselar 52-53 cm. På Geminin är den vadderade delen på axelbanden är 58,5 cm och då har jag inte ens tagit med spännet. Är lite sugen på en pognae men maken skulle nog vilja ha en manduca, han tyckte den var bäst när vi provade men två selar har vi inte råd med nu. Finns heller ingen pognae att prova i närheten vilket jag hade önskat.
#9204899
Jag har själv haft både mei tai, ergo och pognae. Den sist nämnda använder jag fortf, den är suverän! Den har också smalare "sittbredd" så jag upplever att bebisen också sitter skönare, i ergon och mei tai måste benen vara ganska llånga innan de hänger ner skönt.
Jag köpte min pognae från USA då kostade den ca 600:- mycket billigare än ergo alltså. Stackars ergo ligger och skrotar i sin orginalbox för precis som du använde jag fram till lillen var ca 7 månader uteslutande sjal (vävd och elast). Sedan 1 månad tillbaka använder jag bara sjalen hemma och så fort vi är ute är det bara pognae som gäller.
#9204982
Cillan skrev:Om Pognae är så smal funkar den då till äldre barn ändå?
Jag tycker inte den är jättesmal. Min kompis bär sin långa snart tvååring i den dagligen utan problem. De flesta verkar ju ändå vilja byta till en toodlersele efter ett tag så att en sele ska funka hela bärperioden blir nog svårt att få till.

Enligt Knyt-ans tabell har den en sittbredd på 34 cm, det är nån cm mer än Manduca, Gemini och andra selar.
#9205012
Cillan skrev:Hur länge kan man ha den sittbredden på ett ungefär?
Det är omöjligt att säga tycker jag, beror ju på barnets storlek och proportioner samt förälderns storlek. Sen har väl olika bärare olika krav på hur det ska kännas att bära och hur mycket häng i benen som känns ok. Alltid bäst att prova IRL.
#9205016
Funderar ju på att byta till pognae då jag inte kan dra åt ordentligt med geminin när jag bär på ryggen. Min plutt på 10 mån väger mellan 7,5 och 8 kg nu.
#9205025
Cillan skrev:Funderar ju på att byta till pognae då jag inte kan dra åt ordentligt med geminin när jag bär på ryggen. Min plutt på 10 mån väger mellan 7,5 och 8 kg nu.
Hur lång är han och hur är proportionerna ben kontra överkropp? Sist jag bar dottern i Pognae var hon runt 1,5 år, det gick utmärkt och den är riktigt skön men jag hade inte köpt den till ett så stort barn utan valt en toddlersele istället. Till någon under året hade jag nog fortfarande tyckt att det var lönt men som sagt beroende på storlek.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?