Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9188394
Jag och sambon är väldigt olika storlek så vi tänker att det kan vara bra att ha varsin sele så vi slipper mecka med att flytta spännen osv. Eftersom min sambo är av modell STOR karl köpte vi en manduca och en ergo sport med tanken att någon av dem skulle passa honom och att jag kunde ta den andra, han tycker bäst om ergon.
Men, jag får inte manducan att sitta skönt på mig, ergon sitter trots allt bättre på min kropp så nu funderar jag på att byta ut den. Jag har försökt ändra och reglera på olika sätt men den avlastar inte alls lika bra som ergon, tror att axelbanden kanske sitter för långt ut och sedan stör det mig att man inte kan dra åt remmen som håller ihop axelbanden mer.
Lutar lite åt att köpa en till ergo åt mig, hur stor skillnad är det mellan de olika modellerna?
Är även öppen för andra förslag!?
Jag är 168, tänker mig att jag är rätt normalbyggd förutom storbystad, väger runt 60 kilo.
Senast redigerad av Clavinova den lör jun 08, 2013 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
#9188412
KATARINA skrev:Har du provat att korsa axelbanden på Manducan istället?
Jag tycker det var så knepigt att få på och av henne själv då, kanske är en fråga om övning? Blir jättespänd i axlarna när jag burit henne, även när det är korta stunder. Har tänkt tidigare att det kanske blir bättre när jag har henne på ryggen men icket.
#9188459
När man inte använder bebisinsatsen kan man ha ena spänd innan och sedan knäppa andra i sidan.

Använder man bebisinsatsen är det lite svårare att knäppa ena bandet innan. Man kan då lossa båda axelbanden (knäppa upp dem i sidan) och trä i den ena i den andra och sedan trä över huvudet när man stoppa bebisen i insatsen. Då är de redan korslagda och man behöver bara knäppa dem i sidan.
#9188543
Jo, det blir ju på alla sätt enklare att sätta henne i selen utan spädbarnsinsats, har precis slutat använda den. Det var dock så stor skillnad mellan att bära henne i manducan och i ergon så jag vill ändå byta, känns som sagt inte som om manducan passar på min kropp.
Funderar lite på Pognae?
#9188568
Jag gillar pognae, den är superenkel och passar både stora och små bärare, mest små kanske, dessutom är den sval på sommaren. Vår fick snabbt flytta vidare till en kompis som var i akut selbehov (vi hade redan flera andra) men jag är sugen på en ny till bebisen i magen. Kompisen blev förövrigt supernöjd och använder den fortfarande till sin nu snart 2-åring.
#9188793
Andelle skrev:Jag gillar pognae, den är superenkel och passar både stora och små bärare, mest små kanske, dessutom är den sval på sommaren. Vår fick snabbt flytta vidare till en kompis som var i akut selbehov (vi hade redan flera andra) men jag är sugen på en ny till bebisen i magen. Kompisen blev förövrigt supernöjd och använder den fortfarande till sin nu snart 2-åring.
Har du nån koll på hur den är jämfört med t ex en ergo?
#9188806
Clavinova skrev:
Andelle skrev:Jag gillar pognae, den är superenkel och passar både stora och små bärare, mest små kanske, dessutom är den sval på sommaren. Vår fick snabbt flytta vidare till en kompis som var i akut selbehov (vi hade redan flera andra) men jag är sugen på en ny till bebisen i magen. Kompisen blev förövrigt supernöjd och använder den fortfarande till sin nu snart 2-åring.
Har du nån koll på hur den är jämfört med t ex en ergo?
Tyvärr inte, aldrig haft en Ergo.
#9189294
Ergon är väldigt lik ergon. Nästan en kopia på ergon, men med vissa detaljskillnader. Pognae passar minder bärare bättre än ergon. Den har en vädringslucka. Den har en extra ryggförlängare så att panelen kan bli högre när barnet blir längre.

Sedan beror det ju på vad du har för kroppsform. Jag är liten på alla håll och kanter. Pognae passar mig bra, liksom beco butterfly (gillar inte riktigt konstruktionen, men det är ju enbart en smaksak och inget annat). Boba passar också mig väldigt bra liksom action baby carrier och angelpack. Alla går dock inte till nyfödd.
#9189328
Pognae låter helt klart mer och mer intressant! Synd bara att den inte alls verkar vara lika vanlig begagnad. Jag är som sagt 168 och väger typ 60 kg, har small eller medium i det mesta men är rätt storbystad. Skulle säga att jag är rätt normalbyggd över axlarna.
#9189342
Kan även lägga till, selen jag söker är tänkt att främst användas på ryggen, och det är där jag inte får manducan att sitta skönt, bär jag på magen kan jag ju som KATARINA skriver korsa axelbanden. Jag föredrar dock sjal på magen eller mei taien, men tycker det är knepigt att få till sjalknytningen bra på ryggen.
#9189565
Vi hade samma problem som dig med Manducan. Funkade hyffsat på mage men lite väl stor över axlarna för den smalaxlade utav oss. När vi började bära på rygg funkade det ännu sämre. Boban som måttmässigt är ganska lik Manducan passade oss mycket bättre, att en seles utformning kan påverka bärkänslan så mycket förvånade oss! Nu till andra barnet har vi också haft en ergo som vi varit nöjda med. 160 lång resp 168 lång och dryga 60kg båda två.
#9190176
kronärtskocka skrev:Vi hade samma problem som dig med Manducan. Funkade hyffsat på mage men lite väl stor över axlarna för den smalaxlade utav oss. När vi började bära på rygg funkade det ännu sämre. Boban som måttmässigt är ganska lik Manducan passade oss mycket bättre, att en seles utformning kan påverka bärkänslan så mycket förvånade oss! Nu till andra barnet har vi också haft en ergo som vi varit nöjda med. 160 lång resp 168 lång och dryga 60kg båda två.
Skönt att höra att jag inte är ensam, har funderat lite på om det är jag som inte fixar att ställa in den. Jag lutar dock mer och mer åt en pognae, vi har ju redan en ergo!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?