Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av soofia
Vi har snart tre barn. En liten nyfödd (som än ligger i magen), en 2åring och en snart 4åring.
Till de två äldsta har vi använt en fantastisk trikåsjal deras första halvår (minns inte vad den heter, men den hade fleece-foder på framsidan). Sen använder vi även en ot-ERGO, också super!!!

När bebis nummer tre föds kommer vi flytta utomlands, till ett land utan användning för barnvagn. :) Är sugna på att införskaffa en vävd långsjal, som han kan sova i när han vuxit ur trikåsjalen. MEN vi är väldigt lata av oss och att knyta komplicerade knutar skrämmer oss. Vad rekommenderar ni?? Långsjalen ska alltså vara lättknuten och inte för varm (det blir varmt där borta!).

Är det bäst att bära de större barnen (2 och 4 år) i en långsjal eller i bärselen (ergon)? Eller i ngt annat.

Från vilken ålder kan en bebis vara i en vävd långsjal?

Dessutom undrar jag vilken trikåsjal ni gillar bäst? Gärna lättknuten och inte så varm. Dessutom får den gärna gå att använda lite mer än bara några månader...

Många frågor! Tacksam för svar! :vågen:
Meitai är svalare än sjal men ger hyfsad avlastning. Sen finns ju gauze, som är en vävdskall i tunn bomull - det är väldigt olika vad man tycker om den. Jag tycker att de är svårare att knyta än vanliga vävda, de skär lätt in om man får dem lite fel... Av
Sen finns det ju en del ergonomiska selar som funkar bra ivärme, med typ vädringslucka - nån annan kan säkert hjälpa mig att komma på vilken jag tänker på...

Spännande med flytt!
Pognae har vädringslucka. Kanske lite klen till de större barnen men till bebisen är det en bra sele, fast ni har ju redan en Ergo.

Mei-tai tänkte jag också spontant när jag läste ditt inlägg, lätt att knyta, bra avlastning och svalare än långsjal eftersom det är mindre tyg. Fast ska ni bära på heltid skulle jag nog rekommendera två storlekar, en mindre till bebisen och en större till tvååringen, fast det beror förstås på hur mycket tvååringen går själv och hur långt ni går.

Jag bär min tvååring rätt mycket fortfarande och föredrar bärdon i toddlerstorlek. Har en toddlersele och en större mei-tai. Sjal är ju mer flexibelt i storlek på det viset.

Vävd långsjal går att använda från start, men trikåsjal går att ha färdigknuten på sig och ta i och ur barnet några gånger, därför det är smidigt för pyttisar, plus att de kan vara lite mjukare.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?