Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Grönöga1
#9140788
Ja, vilken sele passar bäst då? Vi är båda korta, 163 och 152 cm, och hm feta rent ut sagt :cry:
Vi har en manduca men tycker den är lite jobbig med alla remmar och spännen som ska trixas med. Så vi önskar en enkel variant. Den ska också vara tunn och sval samt med bra vaddering runt benöppningarna. Dottern är bara tre månader men lång och väger ca 7 kilo.
Hon bärs bara på mage än så länge men vill även kunna bära på ryggen senare. Tror inte jag kommer gilla att skumpa över henne på rygg så om det går att göra på annat sätt får ni gärna tipsa om det. Och då en sele som är lätt att sätta upp barnet i på rygg.

Tack på förhand!
Av Grönöga1
#9140792
Har själv fundering på en beco butterfly eller patapum. Vad tror ni? Patapum verkar ha ett rejält midjeband vilket jag tror är bra för oss tjockisar. Har märkt att med min mt så åker det bara in i valkarna vilket är obekvämt.

Just det! Gärna en sele som går att korsa axelbanden på.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9140863
Mitt spontana svar hade blivit Manduca men den har ni ju redan :lol:
Så jag säger Tula Baby, den har vadderingen du efterfrågar och passar större bärare.
Användarens profilbild
Av KATARINA
#9140870
Kanske en Hybrid? Med bälte men med axelband som på en Mei Tai.

Varken Beco Butterfly eller Patapum går att korsa. Beco Gemini tänkte jag på men den är ju lite tjockare i sittdelen.
Av Isadora
#9140879
Beco Gemini säger jag om du vill kunna korsa axelbanden. Jag är 157 och runt 100 kg tung, och på mig sitter den skönt. Det ser dock inte särskillt skönt eller snyggt ut. Men ingen sele sitter snyggt på en tjockis. Sjal är både snyggare och skönare.
Av Grönöga1
#9140942
Tack för svar. Vid närmare eftertanke så är korsade band inte så viktigt. Har svårt att nå dom bakom ryggen. Beck gemini har jag för mig att man inte bär lite äldre barn i? Vill gärna ha en sele som räcker länge. Är det lika lätt/svårt att få upp barnet på ryggen i alla selar eller finns det nån som är enklare?
Användarens profilbild
Av Andelle
#9140949
Grönöga1 skrev:Tack för svar. Vid närmare eftertanke så är korsade band inte så viktigt. Har svårt att nå dom bakom ryggen. Beck gemini har jag för mig att man inte bär lite äldre barn i? Vill gärna ha en sele som räcker länge. Är det lika lätt/svårt att få upp barnet på ryggen i alla selar eller finns det nån som är enklare?
Vi slutade använda vår Gemini runt 9-10 månaders ålder, men jag vet de som haft den längre och gillar den.
Jag skulle säga att det är ungefär samma i alla selar när en sätter barnet på ryggen, bortsett från beco butterfly då. Det känns lite läskigt och ovant i början men ni lär er snabbt. Till Tula Baby vet jag att det går att köpa till förlängningar så att den blir bredare i sittdelen, den ska då motsvara deras Toddlermodell som räcker länge.
Av Grönöga1
#9140970
Tula baby verkar svårt att köpa. Hittar bara toddler. Den är 37 cm i sittytan. Känns lite brett? Det står att den är från 7 kilo men lillan har lång överkropp och korta ben så just nu kommer den nog inte passa. Det är precis att hon sitter bra i manducan.
Av Grönöga1
#9140977
Andelle skrev:
Grönöga1 skrev:Tack för svar. Vid närmare eftertanke så är korsade band inte så viktigt. Har svårt att nå dom bakom ryggen. Beck gemini har jag för mig att man inte bär lite äldre barn i? Vill gärna ha en sele som räcker länge. Är det lika lätt/svårt att få upp barnet på ryggen i alla selar eller finns det nån som är enklare?
Vi slutade använda vår Gemini runt 9-10 månaders ålder, men jag vet de som haft den längre och gillar den.
Jag skulle säga att det är ungefär samma i alla selar när en sätter barnet på ryggen, bortsett från beco butterfly då. Det känns lite läskigt och ovant i början men ni lär er snabbt. Till Tula Baby vet jag att det går att köpa till förlängningar så att den blir bredare i sittdelen, den ska då motsvara deras Toddlermodell som räcker länge.
Vad är det för skillnad på beco butterfly att sätta upp på ryggen? Är det den man kan placera barnet i innan den tas på?
Användarens profilbild
Av KATARINA
#9141019
Grönöga1 skrev:Tula baby verkar svårt att köpa. Hittar bara toddler. Den är 37 cm i sittytan. Känns lite brett? Det står att den är från 7 kilo men lillan har lång överkropp och korta ben så just nu kommer den nog inte passa. Det är precis att hon sitter bra i manducan.
Tula Baby finns här http://www.mammabarn.se/list_varugrupp. ... by+Carrier
Av Grönöga1
#9141158
KATARINA skrev:
Grönöga1 skrev:Tula baby verkar svårt att köpa. Hittar bara toddler. Den är 37 cm i sittytan. Känns lite brett? Det står att den är från 7 kilo men lillan har lång överkropp och korta ben så just nu kommer den nog inte passa. Det är precis att hon sitter bra i manducan.
Tula Baby finns här http://www.mammabarn.se/list_varugrupp. ... by+Carrier
Tack! Så Tula och Tuli är samma?
Av Grönöga1
#9141174
Andelle skrev:
Grönöga1 skrev:Tack för svar. Vid närmare eftertanke så är korsade band inte så viktigt. Har svårt att nå dom bakom ryggen. Beck gemini har jag för mig att man inte bär lite äldre barn i? Vill gärna ha en sele som räcker länge. Är det lika lätt/svårt att få upp barnet på ryggen i alla selar eller finns det nån som är enklare?
Vi slutade använda vår Gemini runt 9-10 månaders ålder, men jag vet de som haft den längre och gillar den.
Jag skulle säga att det är ungefär samma i alla selar när en sätter barnet på ryggen, bortsett från beco butterfly då. Det känns lite läskigt och ovant i början men ni lär er snabbt. Till Tula Baby vet jag att det går att köpa till förlängningar så att den blir bredare i sittdelen, den ska då motsvara deras Toddlermodell som räcker länge.
Vet du var man köper förlängningsdelarna? Googlat lite men hittar inget sånt.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9141216
Grönöga1 skrev:
Andelle skrev:
Grönöga1 skrev:Tack för svar. Vid närmare eftertanke så är korsade band inte så viktigt. Har svårt att nå dom bakom ryggen. Beck gemini har jag för mig att man inte bär lite äldre barn i? Vill gärna ha en sele som räcker länge. Är det lika lätt/svårt att få upp barnet på ryggen i alla selar eller finns det nån som är enklare?
Vi slutade använda vår Gemini runt 9-10 månaders ålder, men jag vet de som haft den längre och gillar den.
Jag skulle säga att det är ungefär samma i alla selar när en sätter barnet på ryggen, bortsett från beco butterfly då. Det känns lite läskigt och ovant i början men ni lär er snabbt. Till Tula Baby vet jag att det går att köpa till förlängningar så att den blir bredare i sittdelen, den ska då motsvara deras Toddlermodell som räcker länge.
Vet du var man köper förlängningsdelarna? Googlat lite men hittar inget sånt.
På deras egen sida, verkar som om utbudet i svenska shoppar minskat, hittar bara toddlerselen. Kanske kan svenska återförsäljare ta in dem på begäran?

http://www.babytula.com/products/free-t ... er-carrier
Användarens profilbild
Av KATARINA
#9142016
Grönöga1 skrev:
KATARINA skrev:
Grönöga1 skrev:Tula baby verkar svårt att köpa. Hittar bara toddler. Den är 37 cm i sittytan. Känns lite brett? Det står att den är från 7 kilo men lillan har lång överkropp och korta ben så just nu kommer den nog inte passa. Det är precis att hon sitter bra i manducan.
Tula Baby finns här http://www.mammabarn.se/list_varugrupp. ... by+Carrier
Tack! Så Tula och Tuli är samma?
Ja, det är samma, de bytte namn för en tid sedan.
Av Grönöga1
#9146334
Det blev en beco gemini till slut. Gillar verkligen att den är så enkel. Sittytan är lika bred som på manducan men hon sitter inte alls lika ergonomisk i becon. Knäna är i samma höljd som rumpan och inte högre. Det beror nog på att becon är formsydd runt benöppningarna så själva sittytan blir faktiskt mindre av tyngden från barnet. Dottern är som sagt stor och den här selen kommer vi inte kunna ha mer än nån månad till. Sen kommer benen hänga neråt.

Ska ge manducan en chans till annars får jag se mig om efter ytterligare en annan sele. Manducan är ju lite mer formsydd oxå och tunnare så rumpan lättare kan sjunka ned.

Min fru vill absolut ha möjligheten att bära framåtvänd och då är ju gemini rätt. Pikkolo och freehand baby carrier är de två andra jag känner till att man kan göra det i också. Finns det fler? Dessa två verkar inte gå att köpa i Sverige. Tips på det? Utomlands?

Bb one, är den ergonomisk som de säger. Den skulle kunna vara ett alternativ också.

Har nu burit lillan 30 min och båda svettas så gemini är på tok för varm också.

Varför tycker en del att beco butterfly är jobbig? Har för mig att spännena är svåra att reglera då man måste använda båda händerna och man kan inte bara dra som på gemini. Om jag minns rätt så är ju det ett minus för att reglera spännena behövs ju göras när lillan är i selen, inte före.

Hm, blir galen snart. Måste ha den perfekta selen då jag har dålig rygg och nu också inflammation i ena axeln.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?