Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av nr3_september
Kan ni som är experter hjälpa mig att hitta rätt?
Vår älskade trikåsjal håller på att bli svajig och vi behöver uppgradera.

Utgångspunkter:
Jag har problem med axlarna och en av de bästa grejerna med sjalen har varit att jag kunnat sprida tyget över hela axeln och därmed fördelat tyngden bra.
Både jag och min sambo ska bära.
Vill bära på ryggen.
Vi bär sällan långa stunder, det blir en halvtimme här och en halvtimme där bara.

1. Vad skulle ni rekommendera? Bärsele eller mei tai?
2. Finns det bärselar med utbredbara axelremmar?
3. Vilken bärsele har bredast axelremmar?
4. Finns andra mei tai än BB-tai som har utbredbara axelremmar?
5. Är det svårt att sätta barnet på ryggen i en mei tai? Krävs mycket träning?
6. Jag tittar just nu på Beco Gemini och BB-tai. Vad tycker ni om dessa?

HOppas att ni kan ta er tid på att svara på mina frågor. Det är en djungel detta och jag vill hitta rätt.
Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av Labyrint
1. Vad skulle ni rekommendera? Bärsele eller mei tai?

Smaksak. Mei-tai har fördelen med utberedbara axelband och perfekt knuten avlastar den nog bättre än en sele. Nackdelen är att den kan vara lite knöligare att knyta utomhus utan att släpa i marken, samt att jag tycker en sele är lättare att efterkorrigera lite medan man bär.

2. Finns det bärselar med utbredbara axelremmar?

Det finns hybrider med spänne i midjan och utberedbara mei-tai-band. Barma hybrid är den jag vet, sedan finns det många som syr själva och det kan gå att hitta begagnat.

3. Vilken bärsele har bredast axelremmar?

Pognae har nog rejälast vaddering av alla selar jag provat. Selband, dvs inte utberedbara, men både breda och tjocka.

4. Finns andra mei tai än BB-tai som har utbredbara axelremmar?

Ja, absolut. Inte så bra på mei-tai-märken då jag bara haft hemsytt.

5. Är det svårt att sätta barnet på ryggen i en mei tai? Krävs mycket träning?

Nej, inte särskilt. Det gäller att dra åt rejält och få barnet riktigt tajt mot kroppen för att det ska avlasta bra.

6. Jag tittar just nu på Beco Gemini och BB-tai. Vad tycker ni om dessa?

Inte provat någon av dessa. Beco Gemini verkar vara en supermysig bebissele, men de växer ur den rätt tidigt. BB-tai har jag för mig ska ha förhållandevis korta axelband, själv vill jag korsa över bröstet, runt barnets rumpa och knyta fram, det vet jag inte om de skulle räcka till.

Om jag vore du skulle jag spana på begagnade hybrider med utberedbara axelband (gärna i sjaltyg). Kan du sy själv eller känner någon som kan är det också en möjlighet.
Av nr3_september
Tack så mycket för svaren! Jag kollar vidare. Hade ingen aning om att det finns hybrider också... Vilken djungel, man kan grotta ner sig hur mycket som helst. :)
Användarens profilbild
Av Mammazenita
Finns en sele som heter sutemi o har jättebreda axelremmar. Super bekväm för magbärande. Går äv. Att bära med på ryggen , men jag som är ganska storbystad tycker inte det blir jättebekvämt ( sambon gör det däremot). I o med att banden korsas.
Annars så är jag en Mei Tai fantast . En MT med utbredbara band (o allra helst med band sydda av en diagonalvävd sjal sk wrap conversion)avlastar FANTASTISKT bra!
Jag har själv problemrygg men bär dagligen o ofta i timtals med en sådan. Tycker äv. Det är lätt att få ungen upp på ryggen med en MT, mycket enklare än med sele, men är väl en vane/smak sak.
Lycka till!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?