Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag är på jakt efter en sele som jag lätt och smidigt kan spänna på när min dotter huxflux vill bäras vid barnvagnspromenader, speciellt nu när man har vinterkläder på.
Jag är kort (156cm) liten och nätt och min tös är 8 mån och 6,5 kg lätt (också liten och smal). Jag har lite ont i höfter och rygg och om jag går långt och har väldigt mycket svank (om det nu har betydelse i val utav sele). Har läst lite om Manducan, Tula Toddler och Pognae vilka verka hyllas lite här och var. Vad tror ni passar mig och min flicka?
milouochlily skrev:Tack för feedback! Vill verkligen ha sele pga smidigheten. Att stå och knyta en sjal på barnvagnspromenad med en skrikande bebis går fetbort som man dessutom skall knyckla i med vinterkläder... Är inte mei tai en sele?

Ja det låter som om sele är smidigast i det läget. Mei tai är ju typ en blandning mellan sjal och sele med band som man knyter istället för spännen. De kan vara väldigt sel-aktiga med vadderade band eller väldigt sjaliga med utbredbara sjal-axelband. Hybrider har midjespänne som en sele men är som en mei tai upptill.
I regn och rusk eller snö vill man ha en sele med vid barnvagnen definitivt. Wompat har också superfina selar. Jag är helt kär i min. De har både för toddlerS och mindre barn.
Mei tai är en "korsning" av sjal och sele. Istället för knäppen knyter man ett band i midjan och så axelbanden. Går lika fort som sele tycker jag, men bättre komfort. Dock är ju banden rätt långa, så för att undvika smuts på dem om man är ute har jag en nödsele där i vagnen. Jag har en Sleepy Nico, som är ett av de nättaste alternativen på marknaden (tillsammans med Connecta), men kanske inte optimal om man ska bära riktigt länge. Tar dock liten plats jämfört med sambons Ergo.
Jag hade för mig att man brukar rekommendera Anglepack till små bärare, och det stämde med den information jag hittade på edenbabys sida också:

http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

Jag har dock inte provat den själv, men det hade å andra sidan inte spelat så stor roll kanske eftersom jag är ganska kraftig snarare än nätt.
Vi är i samma storlek som dig och bär i ergo. Tycker det fungerar jättebra, snabbt att stoppa i bebis också. Numera kan jag kasa över henne till ryggen också, och det är enda alternativet för mig när det gör ont i svanken. Det är dock svårt att dra henne till rygg utanpå tjock jacka, men har jag en medhjälpare är det inga problem. Jag har iofs inte provat massor av selar... Men instämmer i att sjal är mycket mer avlastande.
Har för mig att jag läst att Action baby carrier ska passa bra till smala personer.

Jag har tyvärr inte burit i den när W var mindre utan fick precis hem den(han väger nu ca 12 kg och jag är 1.75 och väger strax under 60 kg). Fick hem den nyligen och gillar den skarpt :tumup:. Gillar att det går att korsa axelbanden när man bär på mage och jag tycker det verkar finnas potential för att verkligen dra åt ordenligt. Jag gillar också selar som inte är vadderade, jag och min son är alldeles för varma av oss för det när jag bär honom inne.
Det som kan vara nackdelen med den är dock att om någon annan som är mycket större ska bära i den också så kanske inte remmarna räcker till.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?