Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mAnd
I mitten av oktober väntar jag mitt första barn och jag letar runt efter en lämplig sjal. Det är verkligen en djungel och jag tror att jag behöver lite hjälp!

Jag är ute efter en sjal som jag kan ha en längre tid och inte behöver byta efter spädbarnstiden. Eftersom jag alltid använder rullstol när jag är utomhus vill jag att den ska vara stabil så att jag får fritt utrymme att röra på överkroppen och armarna. Det är också mycket viktigt att sjalen inte går för högt upp under armarna eftersom jag vill slippa skavsår (men det beror kanske på hur man knyter?). Skavsår eller obehag får jag lätt av för tajta tröjor och linnen med för små ärmar. Jag vill slippa för mycket tyg.

Jag har kikat runt på forumet. De flesta nyblivna föräldrar och sjalbärare verkar glada i trikåsjalar. De sjalar som jag har fattat intresse för är Aldoria bambu soft, Mam eco, Minimundus och Mobywrap. Mobywrap verkar enkel och bra men lite varm (och som jag svettats under min graviditet! Fast det går kanske över. Hoppas det) och inte så långlivad. Aldoria bambu soft verkar vara mjuk och sval men inte så stabil. Mam eco verkar vara stabil. Minimundus har jag ingen riktig uppfattning om.

Något jag fått upp ögonen för är mei tai. Den verkar enkel att knyta och att bära med och den verkar vara långvarig. Är den stabil? Hur tror ni att den motsvarar mina krav på rörelsefrihet?

Eller borde jag om jag är ute efter något långvarigt skaffa en vävd långsjal med en gång?

Vad säger ni? Vilket verkar vara bäst för mig? Och är amning möjligt oavsett sjal?

Hoppas verkligen på svar från proffsen!
Senast redigerad av mAnd den fre sep 21, 2012 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tänker att en mei tai skulle kunna fuka bra i rullstol, lätt att få till stadigt utan att det blir för mycket tyg. Se till att knutarna går att få till bra fram bara. Men som fridute säger så kan det nog vara bra att börja med trikå för mei taier kan vara lite för stora för nyfödingar.
Jag har varit med och provat ut bärsjalar till några rullstolsburna föräldrar, och för att bära nyfödd har trikåsjal blivit förstahandsvalet för dem efter att ha testat att knyta på lite olika. Det är stabilt och bra, och trikåsjalen är mjuk och tar inte så mycket plats när den är knuten på. Den ger också mycket bra stöd för barnets huvud om man behöver böja sig framåt (jämfört med tex ringsjal). Man kan ju med fördel ha den färdigknuten på sig och lyfta i och ur bebisen vid behov. Jag hade en rullstolsburen mamma på knytkurs för 1,5 år sedan (hon var även med i SVT:s serie "En andra chans") och hon var jättenöjd med trikåsjal till sin nyfödda den första tiden. Tror att hon längre fram bytte till en vävd lång sjal, men det är jag inte helt säker på.
Klokt! Jag fick liksom en bild av att det vore skönt att bara hänga på sig den iom art det känns bökigt med att knyta lång sjal sittandes men det är nog en träningssak. Sen såg jag liksom framför mig att ringsjal skulle funka som säkerhetsbälte lite snabbt och enkelt sådär, men det är nog bättre med rörelsefrihet i en Mt tex. Då kan man ju ha långt midjeband och knyta fram.
Däremot tror jag det går att hitta på väldigt kreativa knytningar när bebisen blir större, där bebisen ibland sitter mer som i knät, men har sjalen om sig som stöd. När de blir större man man nog även sätta dem framåt men i sjalen, då sitter de fast och åker inte ur, fötterna är inte ivägen på sidorna (Eftersom man inte brukar ha någon plats vid sidan om höfterna i sin egna rullstol) och barnet kan liksom lättare vikas i midjan precis som man själv gör.
Fridute: Så har jag också funderat! När han är stadig nog och kan hjälpa till lite liksom. Jag har ingen aning om hur jag skulle knyta men jag får testa mig fram.

Jag kommer aldrig våga ryggbära pga risken att jag faller baklänges med rullstolen, även om jag har god balans och nästan aldrig faller i vanliga fall - om jag faller så skulle han få ta hela smällen är jag rädd. Det kanske inte ens är möjligt att knyta fast honom på ryggen om hans fötter hänger åt sidan där hjulen är.

MammatillE: Ringsjal kanske passar bättre inomhus? Det verkar dock väldigt smidigt och som något enklare att lära sig till en början!
MammatillE: Ser man på! Nåja, trikåsjal blir det nog i alla fall.

Förresten, vet någon om man kan ändra ämnestiteln nu i efterhand? Jag skulle i så fall vilja byta till "Sjal som passar rullstolsburen" eller något liknande. Om någon annan i rullstol har samma funderingar som jag så blir det ju enklare att hitta denna tråd!
Av bubbel
Hoppas du hittar något som känns bra! Lund har ju gott om sjalare, om du efter trikåsjal vill testa andra sjalar/selar innan du köper :tumup:

If you’ve been diving into Helldivers 2 and […]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?