Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Carolinah
La nog min första tråd om detta lite fel (recensioner). Har nyligen skaffat en trikåsjal som jag brukar använda en del inne men skulle även vilja ha en sele så man kan variera sig lite. Har en Babybjörn men har förstått att de inte är det ultimata för de små. Jag går på en hel del långa promenader med mina vovvar och vill därför ha något som är bra både för mig och bebis. Har läst på en del men tycker det är så svårt att välja, flera verkar riktigt bra. Min lilla kille är nu en månad, väger strax över 4 kg och är mitt första barn, vet att jag vill bära honom nu och åtminsone fram till en sex mån ålder men sen vet jag inte om jag vill/kommer orka. Så framförallt vill jag alltså ha en sele som funkar nu och några månader framåt. Behöver verkligen hjälp så kom med tips och råd snälla! Kan tillägga att jag är strax under 160 cm lång och varken tjock eller smal direkt men lite mullig. Min sambo är däremot över 190 så jag antar att det kanske inte går att hitta en som passar oss båda just nu. Hursomhelst ska den framförallt passa mig som är den som är hemma och som går på promenader. Kanske ska tillägga också att den gärna får vara svalare eftersom sommaren är i antågande och då jag är väldigt varm av mig!
Av LillaGrodan
Hej!

Bärselar kan vara lite luriga att hitta när man är liten. Jag är 160 lång och väger 47 kilo. Pognae tycker jag är en riktigt bra bärsele. Sitter jättebra på mig och den passar även rätt stora bärare, så den skulle jag kunna tro passar både dig och din sambo. Avlastar tyngre barn bra. Man behöver spädbarnsinlägg innan barnet är tillräckligt långt för att sitta "vanligt", dvs benen är så långa att knävecken når ut till kanterna på den ordinarie sittytan.

Beco har annars bärselar som passar mindre bärare. Beco butterfly passar små bärare. Beco gemini tror jag också gör det och med den slipper man inlägg för nyfödd. Låter det dock vara lite osagt hur väl den passar liten bärare jag inte har personlig erfarenhet av just den.

Bära kan man göra länge med en bra sele eller sjal. Jag är som sagt en liten tanig mamma och har burit två barn på "heltid". Vi har skippat vagn. Bär fortfarande yngsta som är 3 år en del när han inte orkar gå eller cykla :-).
Av mammatillE
Beco butterfly 2 är en bra sele för nybörjare tycker jag. Lätt att ta på vid ryggbärande då man först spänner fast barner o sen kan ta på sig selen som en ryggsäck.
Av Franneke
Hej och välkommen hit Carolinah! :D Vad roligt att du bär din lille son!

Får jag fråga dig varför du vill ha en sele till honom? Vad är det du vill ha som inte funkar med sjalen?

(Anledningen till att jag frågar är att en sjal kan ge stöd till ditt barns höfter och rygg utan att utsätta dem för för mycket tryck, på ett sätt som de flesta selar inte kan, speciellt om du bär längre stunder. Därför blir sele ofta ett bra alternativ när han är lite äldre, ungefär från när han kan sitta själv. Självklart väljer du vad som passar dig och det viktigaste är att du bär, men det är bra att veta att olika bärdon har olika för- och nackdelar. :wink: )
Användarens profilbild
Av Carolinah
Hej! Tack så mycket för era svar! Jag har beställt en Manduca, trots att jag läst om flera korta personer som den inte passat, men har också hittat flera kortisar som säger det motsatta. Jag är iallafall tanig och hoppas den passar, annars får jag fortsätta leta. Har tittat mest på tidigare nämnda, Beco, Ergo, Pognae och Angelpack och tyckte alla verkade ganska likvärdiga i kvalitet och nöjda köpare, så utseende och pris fick avgöra. Tycker personligen det verkar krångligare och svårare att först sätta barnet i selen och sen på, än tvärtom. Sjalen funkar bra och har även varit med ute på promenad men jag känner att jag vill ha lite att välja mellan och eftersom jag är nybörjare och verkligen fastnat för detta med att bära så vill jag gärna bilda mig en ordentlig uppfattning om olika bärdon för att verkligen kunna hitta rätt. Har en Looma Sino som är toppen då jag är så varm av mig, dock kan jag tänka mig att det inte dröjer länge innan det är dags att skaffa en vävd som avlastar bättre, vävd sjal djungeln verkar ju dock vara den värsta så det är nog bäst att börja läsa på redan nu :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?