Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av nyatider
Hej!
Jag söker två saker som gärna får gå att lösa med samma bärdon :)

1. En bärsele/sjal som funkar bra att bära en 9-månaders på rygg med (och som jag ska kunna använda ett bra tag). Jag är ensam så det måste kännas tryggt att få upp barnet på ryggen. Hon är vild och gillar inte att vara still (medan man knyter) utan slänger sig åt alla håll (har inte vågat testa bära på rygg än, bara på mage) så jag tror att en sele nog är bäst.

2. En sele/sjal som är snabb! Som man kan sätta barnet i när man ska typ gå och hämta tvätt eller behöver typ laga mat eller diska eller bara ha med sig bebisen när hon vill vara i famnen och jag behöver båda händerna. Jag bär i dag i trikåsjal och ofta blir det så att jag knyter på sjalen, sätter ner bebisen och så vill hon absolut INTE vara där. Då kan det funka att amma lite eller att vänta ett tag och försöka igen. Men det där gör att jag drar mig för att använda sjal alls när jag inte är säker på att hon kommer somna i sjalen (för det tycker hon är jättemysigt). Och så bär jag i famnen istället och blir jättetrött i armar och rygg och måste göra allting med en hand jämt.

Den snabba sjalen behöver alltså inte vara superergonomisk. Det viktigaste är att den gör mig "friare" än när jag bär i famnen. Barnet gillar att se på vad jag gör så det är bra om hon kan göra det, alltså enkelt vrida på huvet.

Jag är 160 cm/50 kg. Bebben 8 kg. När hon är vaken i sjalen så kastar hon ofta huvudet bakåt och typ hänger upp och ner och jag tror att det är för att hon vill se vad som händer framåt. Alternativt hänger hon med hela kroppen åt sidan och kikar bakåt från sidan av min axel. Hon är stark och finurlig och kan verkligen kränga och krångla sig ur sjalen (alltså inte helt och hållet, men så som jag beskrev) hur noggrant jag än knyter. Tror att hon kanske skulle vara mer nöjd om hon satt på rygg och kan kika framåt!

Alla tips varmt välkomna!

Jag skulle säkert kunnat söka mig fram till trådar som redan avhandlat det här men jag har ont om tid :hund: ... Hoppas det är ok!
Av Hell Cat
Bra selar finns det gott om, det är ofta en fråga om tycke och smak tror jag. I de allra flesta kan man bära barn upp till 20 kg. Mina favoriter är Manduca, Ergo och boba.

Snabbt bärdon; ringsjal!
Av lilith
Jag använder både mei-tai och sele (billig ergokopia från tradera) ungefär som du beskriver: när det ska gå snabbt och funkar både på mage och rygg. Innan jag kände mig säker på att kasta upp bebis på ryggen höll vi oss i sängen under själva uppknytandet.

Använder också en bärpåse (maya wrap pouch) på höften när bebisen vill se mer, men misstänker att en ringsjal skulle funka lika bra eller bättre till det (har inte testat ringsjal). Superbra när man ändå bär på höften mycket.
Vi har en beco butterfly och har haft den sen Alyssa var ca halvåret.
Den är snabb och lätt att ta på, man sätter på sig den först, knäpper fast barnet, snurrar runt och knäpper ett spänne samt drar åt
superenkelt, till och med min sambo har fått upp henne på ryggen själv, han som har ratat allt vad sjalar heter tidigare! :tumup:
Användarens profilbild
Av Kesti
Jag har också vilda barn som inte vill vara still när man knyter fast dem :D . Till snabb ryggbärning har jag sele (beco gemini och manduca) och jag sätter på den vid höften, i med barnet och drar/skumpar runt den på ryggen. Det känns säkert.

Ska jag ha barnet på ryggen lite längre använder jag Mei Tai som också går snabbt att sätta dit men avlastar lika bra som en vävd sjal :vågen: .

Till snabbt i & ur situationer hemma har jag en ringsjal. Jag bär "japanskt" , det är mycket lättare för mig att få till än "vanligt" sätt. Finns bra tråd som beskriver det här i forumet.
Jag gillar hipseat inne för verkligt snabbärande, och barn som vill upp-ner-upp-ner i all oändlighet. Men ena armen blir lite låst (något friare än om man bara bär i famnen tycker jag ändå) och det är ju absolut inget man bär länge med, men just för det här snabba bärandet.

Sele har jag haft Pognae, Beco Butterfly och Tuli Toddler, Tulin är skönast men panelen är så stor att den lätt viker sig, ibland kan den vara lite meckig utan hjälp just därför. Fast man lär sig såklart. Sedan är den kanske lite stor till en niomånaders, rekommenderas från ett år. Pognaen är skön och enkel (rätt lik Ergo och Manduca som jag bara provat snabbt), Becon tycker jag är minst bekväm. Att svinga upp barnet på ryggen tycker jag aldrig varit särskilt svårt, så därför ser jag inte så stora fördelar med Becon att man kan sätta i barnet först (däremot tycker jag den är lättast att knäppa på mage av alla selar).
För snabbärande på höft är ringsjal grymt bra. De ser o du får inte ont i armen. Men om hen är en krall och krångelbebis kanske hen trasslar sig ur den. Då rekommenderar jag scootababy höftbärsele. Min mans favorit. Lätt, snabb och mer krångelsäkert!
När vi skulle köpa en bärsele för min son för 1,5 år sen tittade jag på nästan alla som fanns tillgängliga då. Min favorit blev då Ergo Baby (i princip precis samma sak som Manduca och Beco Butterfly 2 etc) på grund av att den har något bredare och mjukare axelband. Jag behövde ingen nyföddinsats då så det skulle kanske varit en argument för att köpa Manduca i stället. Men det kan du ju också strunta i nu. Utan att hade övat med ryggbärningen hade jag hamnat i ett nödläge då min son var ca. 8-9 månader och då var det busenkelt att få till det. Funkade jättebra och det som sagt utan att jag hade övat på det! Och då hade vi båda på oss tjocka vinterkläder och jag kunde knappt röra mig pga detta. Dessutom tycker jag att det alltid var så lätt att få bebisen vara lugn i bärselen då jag kunde amma honom (och nu min dotter) i bärselen på magen när det behövdes. Så kunde man ha de i bärselen i flera timmar utan att man behövde ta ut dem - egentligen bara för att byta blöjor. För mig var det ett stort steg tillbaka till friheten igen så att säga ;-)
Av gurkan
Jag är exakt lika stor (eller liten då) som du! För mig funkar Beco 4th toppen, det är den sele jag använder dagligen, på mage och rygg. Jag har en Beco Butterfly I också, som sitter jättebra, speciellt på ryggen nu när min bebis börja väga uppåt 9 kilo.

Jag har en Boba också, som sitter som en smäck. I den kan jag utan problem bära treåringen på 16 kilo, den är riktigt bra!
hoj hoj
tack för alla svar! det här forumet är ju nästan för bra för att vara sant! :D

jag funderar nu på att söka efter en begagnad beco butterfly II. kan den funka för min kroppsbyggnad? det är väl mest det jag är orolig för. att jag inte ska kunna få fast den riktigt bra så att det blir dålig avlastning. jag har tyvärr ingen återförsäljare i närheten. det bästa hade ju varit att kunna prova. någon som har invändningar som jag bör överväga innan jag köper?

ergo och boba låter ju också bra. aaaah.
och en sån där höftbärgrej. det får bli nästa grej på önskelistan. skulle nog passa oss perfekt att ha inne för det är såå mkt upp-ner-upp-ner-upp-ner och mkt flaxande och tittande åt alla håll o kanter i famnen (vilket ger frustration för oss båda vid sjalbräande).

och en mei-tai vill jag skaffa längre fram. men nu är det ju en "snabb" sele jag främst är på jakt efter.

(jag har fått låna en vävd sjal av en vän så den kan ju ha att öva mig att knya på rygg när jag o bebben är på bra humör båda två :))
Av gurkan
På mig som är i samma size som du (1,63 m och 52 kg) så funkade inte Ergon. Höftbältet satt dåligt och skar in i höftbenen. Jag hade en först men bytte till en Beco Butterfly I som sitter mycket bättre. Nu med andra barnet ville jag ha en ännu snabbare sele, och köpte en Beco 4th, som är som en Ergo i funktionen men passar mig bättre.

I 4th kan jag också bära på höften, precis som en Ergo. Jag hade ett hipseat, men den använde jag inte så mycket, mest eftersom man måste hålla i barnet och då föll liksom grejen med att bära barnet för att ha två händer fria, så jag hade oftast barnet på höften utan den. Jag tyckte den var lite meckig också med väldigt kraftig kardborre, så jag sålde min. Nu har jag en ringsjal istället.

Finns du i södra Skåne, så kanske vi kan dra ihop en sjalträff så tar jag med mina Becos och Boban, så du kan prova.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?