- sön dec 18, 2011 20:02
Hej!
Vi har idag en 3 månaders son som väger 7,5kg, med andra ord har han ökat i vikt ganska drastiskt från 3,3kg som han vägde vid födseln.
Vi hade en trikåsjal den första månaden men den började ganska fort bli obekväm i och med tyngden. Sedan bytte vi över till en vävd sjal (en tunn och sval en vilket är ett krav på sjalen i och med att sonen blir så lätt varm) "Wrapsody Bali Breeze". I början när vi hade den här sjalen gav den toppenavlastning (då vägde väl sonen runt 5kg) men ju tyngre han blir desto jobbigare blir det för mina axlar och rygg. Jag har alltså ont efter 2 timmars bärande. Jag försöker alltså hitta ett bärredskap som ger den ultimata avlastningen för ryggen. Det jag har känt varit ganska jobbigt med sjalen är att den inte avlastat lika mycket som jag skulle önskat (då jag får ont) och ibland vrider den sig fel (har haft sjal under 3 månader och knutit likadant) när man inte har tillgång till spegel (vilket man inte alltid har tillgång till) och då måste ta ur bebisen och fixa om. Jag är kort (153cm) och det är därför superviktigt med riktigt bra avlastning då 10kg för min kropp är jobbigare att bära än för någon som är kanske 170cm.
Både jag och mannen bär så det får vara ett bärredskap som funkar för oss båda. Det är stor längdskillnad, han är 197cm lång och jag är 153cm lång som sagt. Söker med andra ord ett bärredskap som är avlastande, inte skär in i kroppen, går att använda med stor längdskillnad och är relativt svalt.
De jag har tittat på är ju bl.a. mei tai, MT-hybrid, ergo sele, angelpack och beco. Skulle ni rekommendera någon av dessa? Några andra tips? Försöker verkligen hitta något som skulle passa oss och framförallt kunna avlasta min stackars rygg väl som just nu tar mycket stryk. Har nämligen en bebis som vill bli buren mycket så det blir minst 4timmars bärande/dag. Vad rekommenderar ni helt enkelt?
Vi har idag en 3 månaders son som väger 7,5kg, med andra ord har han ökat i vikt ganska drastiskt från 3,3kg som han vägde vid födseln.

Både jag och mannen bär så det får vara ett bärredskap som funkar för oss båda. Det är stor längdskillnad, han är 197cm lång och jag är 153cm lång som sagt. Söker med andra ord ett bärredskap som är avlastande, inte skär in i kroppen, går att använda med stor längdskillnad och är relativt svalt.
De jag har tittat på är ju bl.a. mei tai, MT-hybrid, ergo sele, angelpack och beco. Skulle ni rekommendera någon av dessa? Några andra tips? Försöker verkligen hitta något som skulle passa oss och framförallt kunna avlasta min stackars rygg väl som just nu tar mycket stryk. Har nämligen en bebis som vill bli buren mycket så det blir minst 4timmars bärande/dag. Vad rekommenderar ni helt enkelt?
Nyckelpigan 110913 <3 och Humlan född 140717 <3 Trollsländan våren 2017 <3
http://destinationlivet.com
http://destinationlivet.com