Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Vi har idag en 3 månaders son som väger 7,5kg, med andra ord har han ökat i vikt ganska drastiskt från 3,3kg som han vägde vid födseln. :P Vi hade en trikåsjal den första månaden men den började ganska fort bli obekväm i och med tyngden. Sedan bytte vi över till en vävd sjal (en tunn och sval en vilket är ett krav på sjalen i och med att sonen blir så lätt varm) "Wrapsody Bali Breeze". I början när vi hade den här sjalen gav den toppenavlastning (då vägde väl sonen runt 5kg) men ju tyngre han blir desto jobbigare blir det för mina axlar och rygg. Jag har alltså ont efter 2 timmars bärande. Jag försöker alltså hitta ett bärredskap som ger den ultimata avlastningen för ryggen. Det jag har känt varit ganska jobbigt med sjalen är att den inte avlastat lika mycket som jag skulle önskat (då jag får ont) och ibland vrider den sig fel (har haft sjal under 3 månader och knutit likadant) när man inte har tillgång till spegel (vilket man inte alltid har tillgång till) och då måste ta ur bebisen och fixa om. Jag är kort (153cm) och det är därför superviktigt med riktigt bra avlastning då 10kg för min kropp är jobbigare att bära än för någon som är kanske 170cm.

Både jag och mannen bär så det får vara ett bärredskap som funkar för oss båda. Det är stor längdskillnad, han är 197cm lång och jag är 153cm lång som sagt. Söker med andra ord ett bärredskap som är avlastande, inte skär in i kroppen, går att använda med stor längdskillnad och är relativt svalt.

De jag har tittat på är ju bl.a. mei tai, MT-hybrid, ergo sele, angelpack och beco. Skulle ni rekommendera någon av dessa? Några andra tips? Försöker verkligen hitta något som skulle passa oss och framförallt kunna avlasta min stackars rygg väl som just nu tar mycket stryk. Har nämligen en bebis som vill bli buren mycket så det blir minst 4timmars bärande/dag. Vad rekommenderar ni helt enkelt?
Jag tycker Mei Tai är jättebra avlastning, vi har en med utbredbara axelband som är hemsydd, om du är någorlunda hemma vid symasiknen (eller maken för den delen) så är det lätt fixat.

Men jag vill också påpeka att WBB av många anses avlasta sämre än andra vävda sjalar, själv har jag inte provat. Så ett tips kan vara att skaffa en stadigare vävd sjal. Själv rekomenderar jag t.ex en Ellevill Zara som jag tycker avlastar superbra och inte alls skär in.
Tyvärr kan ingen av oss sy något vidare och den enda jag känner som kan sy tar väldigt lång tid på sig att sy de enklaste saker (både av tidsbrist och lathet :P) så att sy är inget alternativ för oss.

Vi knyter i omslutet kryss och jag har funderat på andra knytningar men inte riktigt funnit några jag tyckt verkar mer avlastande/bättre.

Tar mer än gärna emot fler tips och åsikter!
finns det några sjalträffar i närheten av där du bor? då kan du träffa andra och få testa deras sjalar och selar och se om det finns ngt som passar dig.

Själv bär jag en ettåring på 10 kg i ergokopia samt en hoppediz i omslutet kryss på magen. Sjalen avlastar bäst bättre, selen går snabbast att ta på.
Tjena N! Nu förstod jag vem det var :)

Jag skulle råda dig att knyta som jag gör. Då blir det tightare och avlastar bättre :) att knyta innan bebisen sätts i är smidigt (när man kan det som du :wink: ) men att knyta omslutet och sätta i bebisen sen och kunna spänna åt ordentligt tycker jag avlastar bättre :)
Jag tror ändå du knyter för löst, då blir det Tungt. Både trikåsjalen och dinWBB ska ge god avlastning till 7,5 kg.
När du bär i trikåsjalen är det viktigt att smokingbältet, det tyg du drar över krysset efter att du satt i bebisen, är tightare än krysset. Du ska knyta så hårt att du nästan tror att bebisen inte får plats. Många slutar med sin trikåsjal tidigare än nödvändigt för att de knyter för löst.
Med Wbb avlastar ovanstående knytning inte så bra enligt mitt tycke. Dra istället krysset ytterst för bästa avlastning. Jag bär min 4åring i en sådan kortare stunder utan problem. H*n väger 16 kg. Jag är 158 lång.

Prova dig fram! :D
AbbesMamma skrev:Tjena N! Nu förstod jag vem det var :)

Jag skulle råda dig att knyta som jag gör. Då blir det tightare och avlastar bättre :) att knyta innan bebisen sätts i är smidigt (när man kan det som du :wink: ) men att knyta omslutet och sätta i bebisen sen och kunna spänna åt ordentligt tycker jag avlastar bättre :)
Haha, hej M! :D Ja, jag kan gärna prova någon dag. Jag har suttit och funderat ett tag nu dock och det blir förmodligen något åt BB-tai eller MT-hybrid men vi får se. Båda har ju sina fördelar och nackdelar. Så svårt! Vill nog helst ha ett mellanting mellan sjal och sele som ger god avlastning men ändå går lite snabbare. Ibland knyter man ju allt det där och så bestämmer sig sonen för att det inte duger att vara kvar där i mer än 10min, då känns det som mycket onödigt jobb. Sedan är jag lite lat ibland och låter gärna sambon bära istället då jag inte ids knyta. :roll:
Ankhiana skrev:
AbbesMamma skrev:Tjena N! Nu förstod jag vem det var :)

Haha, hej M! :D Ja, jag kan gärna prova någon dag. Jag har suttit och funderat ett tag nu dock och det blir förmodligen något åt BB-tai eller MT-hybrid men vi får se. Båda har ju sina fördelar och nackdelar. Så svårt! Vill nog helst ha ett mellanting mellan sjal och sele som ger god avlastning men ändå går lite snabbare. Ibland knyter man ju allt det där och så bestämmer sig sonen för att det inte duger att vara kvar där i mer än 10min, då känns det som mycket onödigt jobb. Sedan är jag lite lat ibland och låter gärna sambon bära istället då jag inte ids knyta. :roll:
Förstår ditt dilemma! Jag skulle också gärna vilja ha en hybrid. Hoppas du hittar nåt som passar er tre bra :)
Isadora skrev:Jag tror ändå du knyter för löst, då blir det Tungt. Både trikåsjalen och dinWBB ska ge god avlastning till 7,5 kg.
När du bär i trikåsjalen är det viktigt att smokingbältet, det tyg du drar över krysset efter att du satt i bebisen, är tightare än krysset. Du ska knyta så hårt att du nästan tror att bebisen inte får plats. Många slutar med sin trikåsjal tidigare än nödvändigt för att de knyter för löst.
Med Wbb avlastar ovanstående knytning inte så bra enligt mitt tycke. Dra istället krysset ytterst för bästa avlastning. Jag bär min 4åring i en sådan kortare stunder utan problem. H*n väger 16 kg. Jag är 158 lång.

Det kan hända.. Kan ju inte riktigt veta det. Tror inte det hjälper så mycket att jag lägger upp en bild heller på oss i sjalen då det säkerligen inte går att se hur hårt jag knutit. :P Jag tror dock inte att smokingbältet ligger tillräckligt tajt när jag tänker efter, så det kan jag prova. Jag gjorde det mycket tajtare förut men då jag i början kunde knyta för hårt, så han istället inte fick plats, så började jag göra det större och större. Vilken knytning menar du? Är det kängurun som de visar här: http://www.sjalbarn.se/?page_id=435 eller kan du förklara närmare?
Isadora skrev:Jag tror ändå du knyter för löst, då blir det Tungt. Både trikåsjalen och dinWBB ska ge god avlastning till 7,5 kg.

Jag förstod vad du mena med krysset utanför tillslut! Jag provade det i morse och jag gillar väl inte riktigt den knytningen. Självfallet blir det ju inte bättre att jag inte kan knyta den på ett bra sätt än så länge. Sonen hamnar väldigt löst och långt ner.. Det är väldigt svårt nämligen att dra åt sjalen fastän jag drar i varsin "ända" och uppe vid axlarna för att spänna åt. Finns det inga andra knytningar som ger god avlastning med WBB förutom denna? Klart att träning ger färdighet men tills jag kan knyta rätt på detta vis ger det andra sättet mig mycket bättre avlastning.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?