Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

FÖR BILDER, SE S. 3 (EDIT)

Hej!
Jag är ny som deltagare på forumet. Har dock fluktat här ett bra tag och inhämtat massor av bra inspiration eftersom min pojkvän och jag är helt sålda på att bära vår nu sju månader gamla dotter i sjal. Vagnen står mest och samlar damm, faktiskt!

Vi började med en trikåsjal (som jag nu har gett bort eftersom dottern blivit för stor för den i mitt tycke) och skaffade sedan en stadig vävd sjal från Aldoria, en supertunn och kort sommarsjal från Calin Bleu Gauze samt en ringsjal som jag inte minns märket på. Samtliga har varit toppen och dottern är aldrig så lycklig som när vi knyter in henne i sjalen för att gå på långpromenad!

Nu vill vi börja med ryggbärande men är totala gröngölingar på området. Jag bär ibland lillan på min rygg i ringsjalen hemmavid. Men efter en stund är det inte så bekvämt längre för varken mig eller dottern. Nu skulle jag vilja införskaffa en vävd sjal som vi kan använda för att bära på ryggen så att det blir riktigt skönt och tryggt både för barnet och föräldrarna. Ingen av de vävda sjalar som vi har (Aldoria och Bleu Gauze) verkar vara tillräckligt lång och framför allt inte tillräckligt bred (att döma utifrån egna försök samt av de ryggbärarinstruktionsvideor jag sett på nätet) för att funka bra.

Har ni tips: Vilka är riktigt bra sjalar nu när vi vill börja bära lillan på våra ryggar? Hur lång bör sjalen vara om man vill kunna göra de bästa knytningarna? Kan tillägga, om det spelar någon roll, att jag är 156 centimeter lång (kort). Pojkvännen är 178.

Sen har jag några ytterligare frågor som det vore jättekul att få lite svar på för mig som är novis.

* Bär ni på ryggen, utomhus, när ni är ensamma med barnet? Hur gör man i så fall för att hålla koll på barnet? Backspegel...?

* Hur gör ni i så fall om ni till exempel behöver rätta till barnets mössa eller hjälpa till att stoppa in nappen i munnen igen? Jag inbillar mig att det är lite svårt att komma åt bak på ryggen (även om jag själv är rätt vig). Eller?

* När det blir halt ute kommer jag vara lite rädd för att drutta på ändan/ryggen ifall jag har lillan på ryggen. Faller man framåt kan man ju ta emot sig själv med händerna...hur gör ni? Har ni bra broddar så att ni inte druttar?

* Om barnet somnar på ryggen medan man är ute och går, hur gör man det bekvämt för barnet med tanke på huvudet? På magen bär vi alltid med omslutet kryss (tror jag det heter) och då petar man ju bara in barnets huvud innanför ena kryssdelen efter insomning, med ena kinden mot ens bröst. Men på ryggen, hur funkar det? Och hur funkar detta om man är solo och inte kan få assistans?

* Vilket leder till min sista fråga: I vilka situationer brukar NI bära på ryggen och i vilka situationer tycker ni att det kanske inte är så praktiskt? Jag tänker mig kanske i första hand att jag kör ryggbärande hemma, när lillan är lite trött och ledsen och vill ha närhet och jag utan svårighet kan uträtta hushållssysslor medan jag bär henne. Men jag skulle gärna bära på ryggen utomhus också, om det funkar med tanke på de frågor som jag ställde ovan.

Ni behöver absolut inte svara på alla mina frågor! Jag blir glad om någon tar sig tid att bara svara på en enda eller kanske två! Vad gäller sjaltips tar jag tacksamt emot detaljerade tips ifråga om märken och modeller. Tusen tack för förhand!

/Liselotte
Senast redigerad av LiselotteM den tor apr 04, 2013 10:40, redigerad totalt 4 gång.
Jag har köpt en liten fickspegel på HM som jag har med mig när jag bär på ryggen utomhus. Jag tycker det är skönt att kunna se att hon sitter bra, kolla om hon sover och sånt där. Hon är så liten så vi kan inte prata med varann än, men det funkar att ha ögonkontakt via spegeln.

Jag bär mest i sele på ryggen än så länge, så jag är också lite nyfiken på vad du kommer att få för svar från mer vana ryggjsalare. Jag bär ofta på ryggen utomhus också, men skulle inte göra det i stan eller om det är mycket folk. Det får vänta tills Lillan är lite större och kan prata tror jag.
Användarens profilbild
Av verre
jag frågar folk om de kan ta av på mössa. stoppa in barnets huvud under sjalen rätta till det som är fel. folk hjälper gärna, men jag välger lite med omsorg om det inte är akut. kanske inte frågar tanten på 90 med rullator om det finns en person i 40års åldern osv.

kommer inte ihåg mer av frågorna..
Användarens profilbild
Av Kristina
* Bär ni på ryggen, utomhus, när ni är ensamma med barnet? Hur gör man i så fall för att hålla koll på barnet? Backspegel...?
Man har rätt bra koll tycker jag, man känner ju liksom av barnet, om det börjar bli sömnigt märker man att de lutar huvudet mot en och slappnar av mer och så. Spegel är säkert bra, men jag har aldrig saknat en.
* Hur gör ni i så fall om ni till exempel behöver rätta till barnets mössa eller hjälpa till att stoppa in nappen i munnen igen? Jag inbillar mig att det är lite svårt att komma åt bak på ryggen (även om jag själv är rätt vig). Eller?
Kör med väpnarluva och/eller luvtröja/mössor med knyt. Det är i princip omöjligt (för mig iaf) att rätta till mössan med barnet sittandes på ryggen, så den ska sitta stadigt innan jag knyter upp henne. Napp har vi inte, men jag tänker mig att en sån där napphållare med snöre kan vara bra så nappen iaf hänger kvar ifall barnet spottar ut den.
* När det blir halt ute kommer jag vara lite rädd för att drutta på ändan/ryggen ifall jag har lillan på ryggen. Faller man framåt kan man ju ta emot sig själv med händerna...hur gör ni? Har ni bra broddar så att ni inte druttar?
Japp.
* Om barnet somnar på ryggen medan man är ute och går, hur gör man det bekvämt för barnet med tanke på huvudet? På magen bär vi alltid med omslutet kryss (tror jag det heter) och då petar man ju bara in barnets huvud innanför ena kryssdelen efter insomning, med ena kinden mot ens bröst. Men på ryggen, hur funkar det? Och hur funkar detta om man är solo och inte kan få assistans?
Beror på vilken knytning och hur barnet sitter, ibland är knytningen så grymt bra att huvudet ligger bra fast barnet sover och ibland är den inte det och då brukar jag knyta om så att huvudet också får stöd. Det är bara att öva så får du in snitsen, det är inte så svårt att få fast huvudet med sjalen och känns det skitkrångligt kan du ha med en liten sjal (alltså typ scarves) att knyta fast huvudet med, det funkar det med.
* Vilket leder till min sista fråga: I vilka situationer brukar NI bära på ryggen och i vilka situationer tycker ni att det kanske inte är så praktiskt? Jag tänker mig kanske i första hand att jag kör ryggbärande hemma, när lillan är lite trött och ledsen och vill ha närhet och jag utan svårighet kan uträtta hushållssysslor medan jag bär henne. Men jag skulle gärna bära på ryggen utomhus också, om det funkar med tanke på de frågor som jag ställde ovan.
Just nu kör vi mest ergon på ryggen faktiskt, men sjal på ryggen funkar i stort sett alltid också, fast är det blött ute och jag riskerar att behöva ta ner barnet från ryggen så är det ju smidigare med sele, sjalen blir så blöt och skitig annars.
Ni behöver absolut inte svara på alla mina frågor! Jag blir glad om någon tar sig tid att bara svara på en enda eller kanske två! Vad gäller sjaltips tar jag tacksamt emot detaljerade tips ifråga om märken och modeller. Tusen tack för förhand!
Min favvosjal alla kategorier är min storchenwiege inka, den har hängt med i 8 år nu och är helt fantastisk. Mindre tyg är smidigt tycker jag när man ska knyta på ryggen, så riktigt långa sjalar går bort (fast vill du kunna knyta vrikkesikker behövs mer längd). Angående bredd som du skrev om ovan så tycker jag inte det spelar så stor roll om sjalen är smalare eller bredare, det går lika bra med båda, men sen med större barn, uppemot 2-3 år kan det tänkas bli för smalt med de smalare modellerna.
Användarens profilbild
Av verre
LiselotteM skrev:[...]

Har ni tips: Vilka är riktigt bra sjalar nu när vi vill börja bära lillan på våra ryggar? Hur lång bör sjalen vara om man vill kunna göra de bästa knytningarna? Kan tillägga, om det spelar någon roll, att jag är 156 centimeter lång (kort). Pojkvännen är 178.
jag vill ha minst 4,6meter

Sen har jag några ytterligare frågor som det vore jättekul att få lite svar på för mig som är novis.

jag bär ute på stan, när barnen blir över 6 mådander annars bara hemma på "gården" och då ofta kortare stunder
jag har inte spegel

har svarat tidigare

* När det blir halt ute kommer jag vara lite rädd för att drutta på ändan/ryggen ifall jag har lillan på ryggen. Faller man framåt kan man ju ta emot sig själv med händerna...hur gör ni? Har ni bra broddar så att ni inte druttar? adrian var 1 när det var vinter, men jag bar nog mest fram tror jag nästa var han 2 då bar jag på rygg men då var han ju "pratbar"
issa har jag inte burit på rygg på vintertid i sjal, då hade jag sele eller bar framme. nu är hon 18 månader

ingår väl lite i mitt tidigare svar

adrian bar jag på ryggen till simmbadet, affären, till och från bilen, på stan mm. men ibland när han var större gjorde jag en mycket enkel säkert inte helt bekväm knytning om det var korta korta bitar.
issa har suttit på ryggen när hon var 3månader och jag plockade hallon, påtade i trådgården, packade upp (vi flyttade till huset i samma veva) när hon var tvungen att undkomma brorsan och jag inte kunde ha henne fram. när jag klöv, staplade och högg ved. hade jag haft en annan lösning hade jag nog inte haft henne där så mycket..

[...]
/Liselotte
Åh, tusen tack för att ni tog er tid att svara! :) Vad glad jag blir. Kul med tips på ett konkret märke - ska kolla upp det. Har någon månne fler tips på en bra sjal åt mig och pojkvännen? Jag vill ha en ny sjal NU, hehe! Anledningen till att jag tror att min tjocka vävda sjal från Aldoria (det är den sjal som jag använder jämt just nu) inte funkar på ryggen är dels att den är kort, dels att den är så pass smal att jag inte får in tyget riktigt under rumpan om jag har lillan på ryggen. Och får jag in det under rumpan känns det som om sjalen inte räcker ända upp till hennes nacke, om ni förstår vad jag menar. Det är en superbra sjal, men jag är aningen tveksam till att den är det bästa valet för ryggbärande (jag har testat så gott jag kunnat). Tack igen för era svar och tack för välkomnandet!
Användarens profilbild
Av Fjärilen
Jag har haft lite diverse sjalar men jag har gillar hoppediz bäst. de är ganska tjocka och breda. Min dotter är nu 4 år och i jag får upp henne både i våran hoppe och i vår EC med tyg under rumpan ända upp i nacken..

Jag har mest haft sjalar på 4,6 när jag burit på ryggen. Då är jag 170 och inte direkt smal alls :lol: När hon var mindre räckte det för att jag skulle få till omslut på rygg
Nu har vi en på 5,2 för att få till omslut på ryggen med vinterkläder på oss. För ryggsäck är en 5,2 fortfarande för lång.

För att hålla huvudet uppe när hon somnade när hon var mindre knöt jag palestinasjalen jag ändå alltid hade runt halsen över ena axeln och under andra armen med hennes huvud under. Jag lessnade ganska fort på att försöka få till det så där snyggt med huvudet under sjalen, iaf när jag var själv.

Mössor, tossor och vantar hjälper gärna folk till med. Ibland utan att men ens bett om det :vågen:

Lycka till och välkommen hit!
Av Sofie
Jag har burit W på rygg sedan 5-6 mån åldern och F sedan hon var några veckor.
Det har nog dröjt till 6-7 mån innan jag började bära rygg utanför hemmet.

Använder inte napp. Har som nån annan skrev använt mest väpnarluva eller mössa m knyt. Mitt i kallaste vintern tunn väpnarluva i ull och en lite styv vindtät mössa som jag kunde slänga på över axeln.
Har köpt fickspegel till andra barnet, tycker det var skönt faktiskt. Men annars känner man ju rätt bra vad de gör där bak.

Nån gång har jag bett främlingar om möss-hjälp.

På sommaren har jag oftast inte haft solhatt på där bak utan använt paraply ist mot solen.

Jag bär på ryggen både ute och inne. Blandat m magbärning.

Älskar bärjacka på vinterhalvåret upp till ca 12-18 mån!! Bara att slänga på jackan om man ska ut, inget krångel med overaller osv. Om barnet sover när man kommer in är det bara att vränga av den och pilla av mössan så kan de ofta sova en stund till!

Med bärjackan på tycker jag oftast stödet av kragen är tillräckligt om de somnar. På sommaren drar jag bara ena axelbandet över huvudet som stöd, det går oftast jättebra själv.

Jag har ramlat fyra-fem gånger i hela mitt vuxna liv. Två gånger med barn i sjal, på magen. Ramlade framåt och tog emot mig med händer och knän. Ena gången skrapade bebis bakhuvud i jättelätt så det blev ett litet skrapsår. Det var skitläskigt men gick ju bra.
Jag har aldrig ramlat i halka, har alltid bra skor med grov räffling i sulan och mjuk gummiblandning, så jag har aldrig känt behov av dubbar. Men det hade jag köpt om det känts halkigt!

Jag bär på rygg i min Calin bleu gauze på sommaren. Tycker det går fint upp till ca två år.
Annars är favoriterna på rygg didymos indio och ellips samt storchenwiege Leo.
Leon önskar jag att jag hade köpt direkt m första barnet, det är en riktig brukssjal. Superskön avlastning och stabilitet lång upp i åldrarna! Bra om man bär långa pass.
Didymos-sjalarna är mer lyxiga (jag har sidenblandningar och linne och sånt) men också supersköna. Jag tror det i princip är 4,7or jag har.
Har haft en svartvit bomulls-Ellips som var typ 3,2 och var jättebra till kortare turer när sonen skulle till och från dagmamman för den virade jag om mig som en låååång flummig halsduk sedan när jag skulle på skolan :lol: den räckte till ryggsäck men även omslutet om jag knöt på yttersta änden.
Användarens profilbild
Av Lando
Om du ryggsjalar i stan är det perfekt att spegla sig i bilfönster och skyltfönster för att se hur barnet sitter. :tumup:

Har aldrig med spegel.

Knyter inte på ryggen om jag vet att jag kommer att åka t ex spårvagn. Gillar inte att stå i potentiellt trånga utrymmen och inte se mitt barn och om folk närmar sig det.

Ber om mösshjälp från främlingar om det behövs.

En bred Ellevill Zara är mitt bästa val för ryggbärande.
Användarens profilbild
Av Majaå
LiselotteM skrev:Åh, tusen tack för att ni tog er tid att svara! :) Vad glad jag blir. Kul med tips på ett konkret märke - ska kolla upp det. Har någon månne fler tips på en bra sjal åt mig och pojkvännen? Jag vill ha en ny sjal NU, hehe! Anledningen till att jag tror att min tjocka vävda sjal från Aldoria (det är den sjal som jag använder jämt just nu) inte funkar på ryggen är dels att den är kort, dels att den är så pass smal att jag inte får in tyget riktigt under rumpan om jag har lillan på ryggen. Och får jag in det under rumpan känns det som om sjalen inte räcker ända upp till hennes nacke, om ni förstår vad jag menar. Det är en superbra sjal, men jag är aningen tveksam till att den är det bästa valet för ryggbärande (jag har testat så gott jag kunnat). Tack igen för era svar och tack för välkomnandet!
Det lyser av inspiration ifrån dig, så kul att du fått till det med sjalandet! Jag håller med om att Aldorian är för smal, jag har en sjal som är 60 cm bred som jag möjligen tyckte funkade till ryggbärande när barnet var ett par månader. Nu vid dryga halvåret väljer jag hellre en bredare sjal, för den smala räcker inte in under rumpan. Jag gillar också när tyget går upp till nacken, för får du till en bra knytning då så behöver du inget huvudstöd om barnet somnar. Alternativt lutar jag mig framåt lite, drar ned ena axelns tyg och lyfter upp över barnets huvud och så upp igen på axeln. Gick det att förstå? :hmm: Napp går rätt bra att få in om du knyter barnet tillräckligt högt upp på ryggen, då är det bara att räcka bak nappen över axeln lite försiktigt mot huvudet till, så har barnet sökt nappen självmant. Annars tycker jag Kristina sammanfattade bra.
Åh, vad roligt att ni svarar så mycket och så bra! Tack!!

Ett par frågor:
* EC, vad är det?
* Bärjacka låter ju super! Tips på bra märken? Var köper man en sådan jacka förslagsvis? Jag skulle jättegärna vilja ha en. Ingen av mina jackor går längre att få ihop över Lillan, som börjar bli stor när hon sitter på min mage i sjalen. Det går bra ännu så länge - jag knyter min bredaste kofta om henne och kompletterar med en tjock och bred halsduk som värmer. Men snart blir det för kallt för det.

Ps. Om jag vill efterlysa en bra "ryggsjal" (att köpa i andra hand) ska jag posta ett nytt inlägg under köp- och säljavdelningen i detta forum? Någon av er kanske har en finfin ryggbärarsjal som ni vill sälja, tänkte jag :).
Användarens profilbild
Av Kristina
EC = EasyCare (sjalmärke) eller Elimination Communication (blöjfri bebis).
Bärjacka: Jag har bara testat Suse´s samt Mamajacket (den i ull) och jag gillar Suse´s bäst av de två, snyggare tycker jag och bättre modell på panelen.

Prova posta ett Köpes-inlägg, jag har iaf ingen sjal att sälja just nu. 8)
Tack igen för snabba och jättebra svar!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?