Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AnKa
Vänner till mig har fått en liten bebbe i v 34. De är ännu kvar på Neo för hon behöver andningshjälp men de kommer ju hem såsmåningom och då med hemsjukvård och diverse slangar.
Naturligtvis tycker jag att de behöver något bra att bära sin guldklimp i. Både nu när de är kvar på Neo och sedan när de kommer hem.

Vad tror ni är bästa bärhjälpmedlet för sjaloinvigda med prematur med slangar (sond och syrgas).
En trikåsjal är förståss bra men kanske lite otyplig för de bärbehov de har just nu. De står väl knappast och lagar mat sammtidigt som de bär bebisen och ger sig ju inte ut på tre-timmarspromenader heller.
Jag vet att det finns selar för prematurer men det är kanske oxå lite avancerat.
Jag funderar på en fleecebärpåse. Det är ju superenkelt att ta på och borde ju gå bra att få dit barnet även på Neo med andningsmask och allt, eller vad tror ni?
Svara gärna på min designfråga på "gör det själv" oxå :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Men jag skulle inte vilja lägga ner ett barn i en bärpåse om det behöver syrgas.
När de ligger i en bärpäse så trycks ju bröstkorgen ihop lite, ryggen blir rundad och jag tror inte att barnet orkar att fylla lungorna helt mot det motståndet som blir av liggställningen.
Har inte några bevis för det i just detta nu men ni får prova själva. Sitt lite mer uppsträckta och dra ett djup andetag och jämför sedan det med att försöka att efterlikna den lite ihopsjunkna ställningen som blir i en bärpåse. Skillnad?

Jag tror i alla fall på ett mer upprätt bärande mage mot mage i en trikåsjal.
Användarens profilbild
Av AnKa
Anso skrev:Men jag skulle inte vilja lägga ner ett barn i en bärpåse om det behöver syrgas.
När de ligger i en bärpäse så trycks ju bröstkorgen ihop lite, ryggen blir rundad och jag tror inte att barnet orkar att fylla lungorna helt mot det motståndet som blir av liggställningen.
Har inte några bevis för detta i just detta nu men ni får prova själva. Sitt lite mer uppsträckta och dra ett djup andetag och jämför sedan det med att försöka att efterlikna den lite ihopsjunkna ställningen som blir i en bärpåse. Skillnad?

Jag tror i alla fall på ett mer upprätt bärande mage mot mage i en trikåsjal.
Det var en tanke förståss, två bärpåsar a la tricotti kanske då, så kan man prova sig fram vilket som blir bekvämast och enklast.
Användarens profilbild
Av Anso
En ringsjal tycker jag är bättre i så fall som alternativ till bärpåse och ifall trikåsjal är helt uteslutet.
I en ringsjal ligger barnet inte lika ihoptryckt med bröstkorg och nacke eftersom man lägger barnet med fötterna närmast ringarna. I en bärpåse så hamnar ju barnet med huvudet åt det hållet istället. En ringsjal är lättare att justera så att barnet inte ligger så ihopknölat. (Tycker jag i alla fall :wink: ).
Och du är ju fena på ringsjalar AnKa!! Sy en ringsjal i mjukt gosigt tyg. Flanell kanske?
Senast redigerad av Anso den tis apr 04, 2006 11:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av AnKa
Hmmm, tycker du? Jag är inte superentusiastisk över ringsjal till nyfödda. Jag tyckte det var ganska bökigt att få det bra. Nu skulle jag nog fixa det men när jag hade en nyfödd att öva på var jag ju sjalnovis men det är ju de som ska få sjalen oxå (fast de har ju hjälp förståss)
Användarens profilbild
Av Anso
AnKa skrev:Hmmm, tycker du? Jag är inte superentusiastisk över ringsjal till nyfödda. Jag tyckte det var ganska bökigt att få det bra. Nu skulle jag nog fixa det men när jag hade en nyfödd att öva på var jag ju sjalnovis men det är ju de som ska få sjalen oxå (fast de har ju hjälp förståss)
Det är ju det som är det fina i kråksången, du som är "proffs" kan visa dem och då ska det nog gå att få till med en ringsjal även om de är nybörjare. :tumup:
Användarens profilbild
Av Anso
AnKa skrev:Du fick mig allt att fundera lite nu Anso. Jag som hade tänkt rusa iväg och köpa fleece till bärpåse genast men kanske jag ska ha flanell istället :hmm: Ringar har jag iallafall ett par.
:wink: Jag är en riktig plåga ibland.....
Användarens profilbild
Av diddeldi
fast jag tror nog ändå på en trikåsjal :roll: . det är ju viktigt med mycket kroppskontakt och det blir ju en massa tyg emellan om man lägger barnet i vagga i en bärpåse?
Användarens profilbild
Av naimiez
SINO....tunn, smidig och inte för mycket tyg.
Användarens profilbild
Av mian
I ett reportage på tv om kängurumetoden för prematurer så såg det ut som de hade barnet innanför en bärpåse som var bara som smokingbältet på en långsjal. Det var som en elastisk magstrumpa ungefär, och däri var barnet upprätt.
Användarens profilbild
Av tinaw
Om bebin är född nu i v 34 kommer slangarna att vara borta inom två veckor. Jag bar T i vävd sjal (vävd-nörd är jag ju :roll:), fyrdubbelt vikt, båda liggande och sittande mage mot mage.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Lång trikåsjal. Absolut. Ger tillräckligt med stöd och ingen risk att klämma ihop babyn åt fel håll. räcker länge. Lätt att fixa huvudstöd, som en premis kommer att behöva rätt länge. Imm är dom där pyttisarna alldeles för vobbliga för att det ska kännas bra att bära i ringsjal eller bärpåse. Om man inte lindar dom i en filt el motsv först, men då tappar man ju liksom vitsen.
Användarens profilbild
Av Buscilla
naimiez skrev:SINO....tunn, smidig och inte för mycket tyg.
PRECIS min tanke. De använder ju även elastiska sjalar på en del neoavdelninger, känguru metoden, så det har ju en gynnsam effekt.

/Cecilia
Användarens profilbild
Av tinaw
Fast premisar blir ofta stadiga i nacken rätt fort i min erfarenhet, kanske för att det är så litet så det inte är lika tungt som för en fullgången.

Jag röstar också på en trikåsjal, glömde jag skriva.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?