Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tjoffsann
Det här med att välja sele verkar va rätt svårt :hmm: Hur ska man tänka? Skulle vilja ha en som man kan använda från nyfödd och uppåt.
Har tittat en del på nätet och fastnade direkt för Beco Gemini (mest utifrån utseende...). Men har nu börjat fundera lite igen och funderar även på Ergo och Manduca... Någon som har några bra tipps på hur jag/vi ska tänka???
Jag är ca 1.75 och vägde ca 60 kg innan jag blev gravid, och pappa ca 1.80 och ca 75 kg.
Användarens profilbild
Av Summer
Jag bär både bebisarna och 3-åringen i beco genini och det funkar bra. Däremot tycker jag inte huvudstödet är det bästa. Bebisarna går konstiga streck på huvudet av snörena och det är helt oanvändbart mer än till att höja ryggen på selen till 3-åringen. Den selen som jag har gillat bäst är manduca även om den inte är lika snygg. Min ergo sålde jag för jag behövde pengar, jag minns inte om jag egentligen hade något emot den.
(Nu hör jag till kategorin som inte kan välja sele utan mer har minst en av varje... :oops: )
Av tjoffsann
hmmm, verkar vara ungefär lika svårt att välja som jag känner mig förvirrad :hmm:
Men då verkar de ju som att jag inte ska satsa på becon till en nyfödd iaf. Får kolla lite till på de andra och hoppas jag får tillfälle att testa några olika innan jag köper
Användarens profilbild
Av LillaSnöflingan
Jag håller inte riktigt med om att huvudstödet är oanvändbart. Vi använder det hela tiden, men Tilda är inte så lång så att hon når upp till snörena (inte med ansiktet i alla fall). Jag tycker om vår gemini, men jag har ingen annan sele att jämföra med :roll: tycker om att man kan korsa axelbanden. Jag tycker också det verkar skönt att slippa babyinsats till nyfödda, den blir väldigt enkel att ta på.

Här finns två bra tabeller med mått osv. (jag såg att det var lite olika selar i de olika tabellerna) http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

Ni verkar vara ganska smala och små och då finns det risk för att manduca och ergo är för stora, men om du kollar måtten där i tabellen så kan du ju mäta er :-)
Användarens profilbild
Av semla
Vi hade ergo när S var nyfödd, och nu har vi skaffat en beco butterfly II också. Här kommer en liten, helt subjektiv, jämförelse:

Fördelar ergo:
Lätt att amma i
Lätt att ställa om, om ni är två som ska använda den
Lätt att ta ur barnet (bra om barnet somnar och man vill lägga ner det tex)

Nackdelar ergo:
Tappar färgen och blir blekt fort
När barnet blir större avlastar den inte helt perfekt (tycker vi)
Till nyfödd behöver man infant insert, som är mysigt men varmt och lite otympligt.

Fördelar beco butterfly ii:
Superbekväm (avlastar mycket bättre än ergo tycker vi, men det är säkert en smaksak)
Snygg :D
Nättare insats till nyfödd (har dock ej provat denna)
Lätt att få upp barnet på ryggen även för nybörjare eftersom barnet sitter säkert i selen även om man knäpper upp midjebältet.

Nackdelar beco:
Går inte att amma i eftersom det är tyg mellan bröstet och barnet (står på hemsidan att det går men jag begriper inte hur det ska gå till :hmm: )
Många remmar att ställa om, besvärligt om man är två som ska bära med den
Svårare att ta ur barnet utan att det vaknar eftersom man måste lyfta det uppåt

Vi tycker helt klart att becon är bäst, väljer bara ergon om hon ska somna och sen läggas (typ sambon kvällssöver henne sen lägger han henne bredvid mig i sängen). Alla andra promenader är det becon som gäller, eller sjal förstås :loving:
Användarens profilbild
Av Summer
LillaSnöflingan skrev:Jag håller inte riktigt med om att huvudstödet är oanvändbart. Vi använder det hela tiden, men Tilda är inte så lång så att hon når upp till snörena (inte med ansiktet i alla fall). Jag tycker om vår gemini, men jag har ingen annan sele att jämföra med :roll: tycker om att man kan korsa axelbanden. Jag tycker också det verkar skönt att slippa babyinsats till nyfödda, den blir väldigt enkel att ta på.
Alltså det är inte så användbart då barnet blir äldre menade jag, vet inte hur länge det funkar som huvudstöd, till 3-åringen så når det ju till armhålorna typ :fnissa:. Nu till de små har vi det som stöd hela tiden och det är lätt att kika ut på sidorna. Däremot så har de lyckats få ut huvudet mellan axelbandet och huvudstödssnöret (ingen fara att ramla ur men trassligt att få in igen då jag bär på ryggen) och då de lutar sig mot snöret så blir det ju märken i huvudet (de hade kunnat hitta på något smartare tycker jag, tex band första biten). Trots detta så är det en fantastiskt bra förstasele till bebisen. Jag älskar den som det och är mycket nöjd med mitt köp. Men då barnen blir äldre så kommer jag nog att använda tex manduca istället. Jag känner mig lite dum men jag har inte fått babyinsatsen i manducan och beco bf2 att funka...
Av LillaGrodan
Det är svårt att hitta den ultimata för alla åldrar.....existerar nog inte :-). Nu är jag som bärare liten men har gått igenom ett par sjalar och sedan angelpack, boba2G och har nu en oh snap för den breda och höga panelens skull. Min snart 2½-åring som huvudsakligen bärs numera. Har en 3½-åring också men han vill ju i princip aldrig bäras :-).
Användarens profilbild
Av Lindajv
Har också haft Gemini till liten och tyckte den var utmärkt till nästan nyfödd. Så skönt att slippa babyinsats. Tyckte Beco butterfly blev bättre först när vi kunde köra utan insatsen och likaså Manduca. Ergo passar inte mig storleksmässigt, så där kan jag inte uttala mig.

Angående huvudstödet på Gemini så håller jag med föregående talare om att de där snörena inte är optimala. Vi lade något emellan när gossen somnade.

Sedan är jag också en sådan som vill testa allt och i slutändan alltid vill byta, trots att jag är rätt nöjd :oops:.
Användarens profilbild
Av LillaSnöflingan
Jag förstår att huvudstödet blir oanvändbart till en 3-åring. Det känns verkligen som en baby-sele tycker jag (fast jag har ju aldrig testat någon annan :roll: ). Tilda är som sagt inte tillräckligt lång ännu tror jag. Hon lutar sig mot axelbandet istället och får märken från det :wink: Men det blir säkert värre märken och obekvämare att luta sig mot snörena, det kan jag förstå.
Av tjoffsann
Tack för alla bra svar! Skönt att se att de verkar vara fler som har svårt att välja...

Nu verkar det ju mer och mer luta åt becon i början och sen ev manduca... Tycker inte ergon är så fin och insatsen verkar otymplig, men men hoppas fortfarande man blir klokare när man ser dem! Och jag har ju lite tid på mig att bestämma mig trotts allt :tumup:
Av Kimchi
Kan tipsa om en nykomling på marknaden. Pognae. Den är ganska lik Ergon i modellen men är gjord i ett annat material och sägs fungera bättre för smalare och kortare bärare. Höftbälte och axelremmar är gjorda i material som andas. Det finns också en vädringslucka som går att öppna över rumpa/rygg på barnet. Man kan även sätta på ett extra ryggstöd som gör ryggpanelen ca 8 cm längre.

Den fungerar för barn från 3.5 kg. Det finns ett spädbarnsinlägg att köpa till, men många använder bärselen utan inlägg även till de allra minsta. Den går att dra åt ordentligt så att ett spädbarn kan sitta i selen utan inlägg på en normalbyggd person ca 170 lång. Midjebältet går att dra åt bra även på smala personer. (mått 68 cm).

www.pognae.se
Av Kyltsi
Jag älskar min manduca, men tyvärr så börjar den bli lite för stor för mig :( MEN jag är kort och i normalafall (dvs när gravid kilona är borta) ganska liten till vikten.
För er som är lite längre och tyngre än jag borde manducan fungera bra. Man kan använda den från nyfödd, det finns en inbyggd spädbarnsinsats i den OCH höjden å ryggen :tumup:
Av Kyltsi
semla skrev:Vi hade ergo när S var nyfödd, och nu har vi skaffat en beco butterfly II också. Här kommer en liten, helt subjektiv, jämförelse:

Fördelar ergo:
Lätt att amma i

Nackdelar ergo:
Till nyfödd behöver man infant insert, som är mysigt men varmt och lite otympligt.

Superbekväm (avlastar mycket bättre än ergo tycker vi, men det är säkert en smaksak)
Lätt att få upp barnet på ryggen även för nybörjare eftersom barnet sitter säkert i selen även om man knäpper upp midjebältet.

Nackdelar beco:
Går inte att amma i eftersom det är tyg mellan bröstet och barnet (står på hemsidan att det går men jag begriper inte hur det ska gå till :hmm: )

Vi tycker helt klart att becon är bäst, väljer bara ergon om hon ska somna och sen läggas (typ sambon kvällssöver henne sen lägger han henne bredvid mig i sängen). Alla andra promenader är det becon som gäller, eller sjal förstås :loving:
Tyget på Becon täcker ju inte brösten den är skuren smalare där, så att man kan få fram ett (eller båda)bröst. Det går alldeles utmärkt att amma i Becobutterfly II (om man får till det med sjal- och selamning dvs.)
Användarens profilbild
Av Imina
Kyltsi skrev:
semla skrev:Vi hade ergo när S var nyfödd, och nu har vi skaffat en beco butterfly II också. Här kommer en liten, helt subjektiv, jämförelse:

Fördelar ergo:
Lätt att amma i

Nackdelar ergo:

Nackdelar beco:

Tyget på Becon täcker ju inte brösten den är skuren smalare där, så att man kan få fram ett (eller båda)bröst. Det går alldeles utmärkt att amma i Becobutterfly II (om man får till det med sjal- och selamning dvs.)
Jag har aldrig fått till det, men så är min bröst av den lägre sorten :? .
Annars har jag varit väldigt nöjd med min becoII. Fast jag provade en Manduca igår för första gången, och den var fantastiskt skön!
Användarens profilbild
Av Lindajv
Jag har precis sålt min Beco butterfly 2, men det var inga problem att amma i den när jag väl kommit på hur. Sänka barnet med hjälp av att länga axelbanden och så fiska upp bröstet där innertyget är skuret. Kanske inte världens mest mysiga och bekväma amningar, men ibland har nöden ingen lag. Det beror säkert lite på hur man kan fiska och hur villigt barnet är att amma lite annorlunda kan jag tänka mig. Min pojke var inte jätteliten heller när vi väl fick till det.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?