Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av andasdans
Jag ska hjälpa ett par smala och vältränade kompisar som är under 1.70 att välja sele, men jag märker att mina kunskaper är lite förlegade.. Det ska vara en växa-sele som går att använda från nyföding.

Vad har ni för erfarenheter av de olika typerna?

Jag vet att ergo brukar passa bra till de som är lite större, och becon brukade nämnas till de som är av den smalare typen.
Användarens profilbild
Av diddeldi
thowida skrev:skulle spontant säga beco eller manduca
jag tror manduca blir för stor. beco brukar passa fint på mindre personer! (både gemini och butterfly2). det är i alla fall vad de flesta mindre personer brukar välja när de provat i butiken hos mig.
Jag är liten på alla håll och kanter......och testade nykomligen pognae nyligen. Den var verkligen inte dum :-). Sjalade mina när de var nyfödda men vi har fyra bärselar här hemma - AP, Manduca (sambon), Boba2G och och Oh snap. Pognae som jag testade för ett par veckor sedan satt jättebra på mig som kort och smal och riktigt bra avlastning till större barn med.
Användarens profilbild
Av andasdans
Fasen vad bra! De började med att skaffa sjal, och ska fundera vidare på vilken sele de ev ska ha.

Vi kan väl fortsätta fylla på?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Erfarenhetsmässigt utifrån vilka bärselar som smalare personer väljer då de handlar i butiken hos mig skulle vi vilja säga att AngelPack, FreeHand, Patapum, Boba 2G, Beco samt nykomlingen Pognae passar speciellt bra på smala personer.

Eftersom dina kompisar vill kunna bära i bärselen från nyfödd skulle jag speciellt rekommendera dem att titta närmare på: FreeHand, Beco (både Butterfly II och Gemini) samt Pognae. (AngelPack, Patapum och Boba 2G däremot saknar bebisinsats).

Manduca och ERGObabys bärselar Sport och Performance kan upplevas som för stora, speciellt då man bär en liten bebis och behöver kunna dra åt remmarna tillräckligt mycket.

Här finns en tabell med en jämförelse mellan många av de bärselar som finns: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
På samma sida hittar du även Frågor & svar för de vanligaste frågorna man kan ha i valet av bärsele :tumup:

Måtten för Pognae saknas just nu på länken ovan så jag kompletterar med dem här för en mer rättvis jämförelse 8)
Sittyta bredd: 34 cm.
Sittyta höjd: 37 cm.
Sittyta höjd med nackstöd: ca 45 cm.
Avbärarbälte max: 118 cm.
Avbärarbälte min: 68 cm.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?