Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Jag har haft lite otur med min sjalstart, och min dotter har hunnit bli nästan tre månader och 6 kg utan att vi ens provat någon sjal.

(Oturen kan man läsa om här: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=181517 )

MEN vilken sjal ska jag välja?? Eftersom hon redan är så stor kanske hon skulle växa ur en vanlig trikåsjal ganska fort? Borde jag satsa på en lite stadigare trikåsjal typ mam eco eller wrapsody bali stretch? Eller är de lite svårare att knyta för en total nybörjare? Vävd sjal vågar jag inte ens tänka på än. Dessutom får den gärna vara sval, sommaren är ju på ingång verkar det som :app:

Tacksam för all input! Jag vill beställa en sjal så fort som möjligt, helst igår :-)
Du kan ju kanske få tag i en billig begagnad trikåsjal, då känns det inte lika "onödigt" att du inte kan ha den sålänge, jag tycker det är klart enklast att "få kläm" på hela knytgrejen med en trikåsjal, så även om det bara är för övning så skulle jag nog köpt en sån, men kanske inte då de slappaste/tunnaste varianterna.
Jag har absolut ingen stor sjalvana men vill iaf dela med mig av mina erfarenheter. Min dotter är 6 veckor idag och vi började använda en wrapsody bali stretch redan på BB, hade provknytit lite innan hon kom men bara 2-3 ggr eller så. Tyckte det gick fort att få in tekniken och vi har burit en del under hennes första månad. Sen 2 veckor tillbaks har jag börjat använda en vävd långsjal, ingen jättetunn utan en i bomull från Ellevill (en Zara). Jag måste säga att det är först sen jag började med den som jag blivit sjalfrälst, jag gillade trikåsjalen oxå men skillnaden i avlastning är milsvid (min dotter väger 5 kg), och då ska ändå WBS vara en av de stadigare trikåsjalarna. Visst hade jag fått lite knytrutin med wbs:en men jag upplever inte den vävda sjalen som svårare, snarare tvärtom, den är stadigare och tyngden i tyget gör den enklare att forma runt kroppen eller vad man ska säga.

Jag trivs verkligen super med den vävda sjalen och tycker det är lite synd att alla rekommenderar trikåsjal i början, så här med facit i hand hade jag skippat den och gått direkt på en vävd sjal som känns överlägsen på alla sätt, den är både svalare (trots tjockare tyg) och mycket skönare att ha på sig. Jag hoppas att du vågar dig på en vävd sjal, din dotter är ju redan ganska stor och stadig i kroppen så det borde inte vara något problem. Lycka till.
Tack för tips! Bästa forumet det här :vågen:
thowida skrev:en gauze, vävd men tunn och lätt att lära sig knyta, perfekt i sommar :tumup:
Hmm är det en specifik sjal som är gauze eller finns det flera? Hittar calin bleu gauze när jag googlar?
Marina skrev:Du kan ju kanske få tag i en billig begagnad trikåsjal, då känns det inte lika "onödigt" att du inte kan ha den sålänge, jag tycker det är klart enklast att "få kläm" på hela knytgrejen med en trikåsjal, så även om det bara är för övning så skulle jag nog köpt en sån, men kanske inte då de slappaste/tunnaste varianterna.
Jag ska förhoppningsvis få låna en trikåsjal av en kompis, men hennes barn har precis fått vattkoppor så jag vill inte hämta den just nu. Typiskt!
Andelle skrev:Jag har absolut ingen stor sjalvana men vill iaf dela med mig av mina erfarenheter. Min dotter är 6 veckor idag och vi började använda en wrapsody bali stretch redan på BB, hade provknytit lite innan hon kom men bara 2-3 ggr eller så. Tyckte det gick fort att få in tekniken och vi har burit en del under hennes första månad. Sen 2 veckor tillbaks har jag börjat använda en vävd långsjal, ingen jättetunn utan en i bomull från Ellevill (en Zara). Jag måste säga att det är först sen jag började med den som jag blivit sjalfrälst, jag gillade trikåsjalen oxå men skillnaden i avlastning är milsvid (min dotter väger 5 kg), och då ska ändå WBS vara en av de stadigare trikåsjalarna. Visst hade jag fått lite knytrutin med wbs:en men jag upplever inte den vävda sjalen som svårare, snarare tvärtom, den är stadigare och tyngden i tyget gör den enklare att forma runt kroppen eller vad man ska säga.

Jag trivs verkligen super med den vävda sjalen och tycker det är lite synd att alla rekommenderar trikåsjal i början, så här med facit i hand hade jag skippat den och gått direkt på en vävd sjal som känns överlägsen på alla sätt, den är både svalare (trots tjockare tyg) och mycket skönare att ha på sig. Jag hoppas att du vågar dig på en vävd sjal, din dotter är ju redan ganska stor och stadig i kroppen så det borde inte vara något problem. Lycka till.
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Det låter ju som att vävd sjal kan funka ändå... Hoppas jag får låna en sjal snart så att jag kan testa lite.
Av sjaltokan
semla skrev:Tack för tips! Bästa forumet det här :vågen:
thowida skrev:en gauze, vävd men tunn och lätt att lära sig knyta, perfekt i sommar :tumup:
Hmm är det en specifik sjal som är gauze eller finns det flera? Hittar calin bleu gauze när jag googlar?
Det är ett märke och det är den du fått upp finns i slät och skrynklig tyvärr bara enfärgade
semla skrev:Tack för tips! Bästa forumet det här :vågen:
Marina skrev:Du kan ju kanske få tag i en billig begagnad trikåsjal, då känns det inte lika "onödigt" att du inte kan ha den sålänge, jag tycker det är klart enklast att "få kläm" på hela knytgrejen med en trikåsjal, så även om det bara är för övning så skulle jag nog köpt en sån, men kanske inte då de slappaste/tunnaste varianterna.
Jag ska förhoppningsvis få låna en trikåsjal av en kompis, men hennes barn har precis fått vattkoppor så jag vill inte hämta den just nu. Typiskt!
Andelle skrev:Jag har absolut ingen stor sjalvana men vill iaf dela med mig av mina erfarenheter. Min dotter är 6 veckor idag och vi började använda en wrapsody bali stretch redan på BB, hade provknytit lite innan hon kom men bara 2-3 ggr eller så. Tyckte det gick fort att få in tekniken och vi har burit en del under hennes första månad. Sen 2 veckor tillbaks har jag börjat använda en vävd långsjal, ingen jättetunn utan en i bomull från Ellevill (en Zara). Jag måste säga att det är först sen jag började med den som jag blivit sjalfrälst, jag gillade trikåsjalen oxå men skillnaden i avlastning är milsvid (min dotter väger 5 kg), och då ska ändå WBS vara en av de stadigare trikåsjalarna. Visst hade jag fått lite knytrutin med wbs:en men jag upplever inte den vävda sjalen som svårare, snarare tvärtom, den är stadigare och tyngden i tyget gör den enklare att forma runt kroppen eller vad man ska säga.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Det låter ju som att vävd sjal kan funka ändå... Hoppas jag får låna en sjal snart så att jag kan testa lite.
Har du vägarna förbi Lund har jag en Girasol som du kan prova, den är dock inte till salu, men så kan du prova en vävd sjal om du vill.
June skrev: Har du vägarna förbi Lund har jag en Girasol som du kan prova, den är dock inte till salu, men så kan du prova en vävd sjal om du vill.
Nu har jag fått (!!) en looma sino att prova, och ska också snart få låna en annan trikåsjal av okänt märke. Dessutom ska jag få låna en vävd sjal av en kompis. Plötsligt regnar det sjalar :app:

Så tack snälla för erbjudandet :heart: , men nu har jag tillräckligt att prova med för ett tag framöver :vågen:

Återkommer säkert för mer råd om vilken sjal jag ska välja om jag kommer fram till att jag ska köpa en egen vävd sjal! Hoppas nu att lillan också blir sjalbiten och inte vill fortsätta med enbart ergo - den är ju toppenbra men inte så smidig att ta med sig med spädbarnsinlägg och allt.
Hej igen!

Nu har jag fått lite sjalvana: provade först en sino, som är mysig men den avlastar inte så bra tycker jag. Nu har jag också fått låna en Amazonas carry sling, och jag äääälskar den!! :loving: Vilken fantastiskt bra avlastning, trots att jag inte fått in den rätta snitsen på knytningen än, det blir lite som det blir, men ändå, fantastiskt!!

Nu har jag min ACS bara till låns, och jag skulle vilja köpa en egen sjal. Jag har förälskat mig lite i Girasol Symphou :love: och undrar hur den är jämfört med en ACS?

Den lånade sjalen är 5,1 m och alldeles för lång för mig, när jag bär omslutet kryss på magen får jag knyta fram och ändå får jag långa ändar att fästa upp (jag är 163 cm, knappt 50 kg). Vilken längd tror ni passar mig egentligen? 4,6 eller rent av 4,2? Min sambo kan ju använda den långa lånesjalen om han också blir sjalfrälst (hoppas!) så det räcker att den passar mig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?