Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av nyx
Hej,
mitt första inlägg här.

Jag hoppas någon kan ge mig råd om bärseleköp. Jag har en trikåsjal som min labila halvåring tycker om att sitta i, allt från ett par minuter till många timmar åt gången. Nu har jag lyckats överanstränga mina handleder och fingrar och märker att det ständiga i- och urlyftandet är för tungt – framförallt biten där jag måste stretcha det hårt knutna tyget med ena handen samtidigt som jag försöker lirka en vilt sprattlande bebis på 7+ kilo på plats med den andra. :roll:

Nu funderar jag på om en ergonomisk sele vore mindre smärtsam att hantera. Vad tror ni med erfarenhet av sådana? Är de alla lika lätta/svåra att hänga på sig och få bebis på plats i eller finns någon särskild modell jag borde satsa på eller undvika? Det jag framförallt vill slippa är moment där jag måste vrida handlederna eller behöva knäppa krångliga spännen /dra åt tröga remmar medan jag har selen på och bebisen i den.

Hoppas det framgår någotsånär vad jag menar. :?

Supertacksam för råd och idéer!
Av nyx
Tack!

Ja, det är ju just precis sådant som spännen som man måste knäppa bakom nacken med händerna i konstiga vinklar som jag ville undvika. Knepigt. Dum fråga misstänker jag :oops: , men hur gör man egentligen när man ska bära på ryggen? Sätter man barnet i selen först och knäpper på sig den sedan eller lyfter man i barnet när selen sitter på? Den enda sele jag provat är en lånad baby björn, den går relativt lätt att hiva i bebis i, men är i gengäld förfärlig att gå runt med.

Min arbetsterapeut råder mig att använda händerna minimalt tills vidare. Inte helt lätt som föräldraledig.
Av Mary-Li
På en manduca tex så kan man korsa axelbanden över ryggen när man bär på magen, det tycker jag avlastar bättre och sen slipper man knäppa nått spänne i ryggen. Vet inte vilka fler selar som man kan korsa i ryggen, men beco butterfly som jag har nu går det inte att göra på.
Användarens profilbild
Av Elflin
Mitt tips är att försöka hitta folk i närheten och prova olika selar för de sitter väldigt olika på och är olika krångliga beroende på hur man själv ser ut...
Användarens profilbild
Av anilov
Hur funkar det att knyta? Skulle det funka med en Mei Tai, som man knyter? Jag tänker mig att om man sätter barnet på MT:n i en soffa eller så, och sedan sätter sig själv framför, så borde det funka att knyta höger höftband med vänster ryggband, vänster höftband med höger ryggband, så slipper man greja med händerna på ryggen för att sno banden runt rumpan. Kanske inte den superbekvämaste MT:knytningen, men jag har gjort så någon gång, och det borde minimera vrid-vändandet på händerna (sitter med mina stödskenor på händerna nu, och utan att ha sjal eller MT i närheten så känns det ändå som att jag skulle klara av det....)
Användarens profilbild
Av KATARINA
Många selar går att korsa och då slipper man remmen där bak när man bär på mage. Patapum, Ergo och Tuli går inte att korsa. Beco Butterfly går inte heller att korsa, men den är ju speciell på det sättet att den har ett extra inlägg som man sätter barnet i. Det gör att man inte behöver knäppa spännet bak när barnet sitter i, utan man gör det innan och sedan knäpper man på framsidan av axlarna.

Beco och Manduca har extra säkerhetsknapp på spännena (Manduca bara på höftspännet och Beco på både höftspännet och axelspännena) vilket kan göra det lite svårare att knäppa upp om man har ont i handlederna.
Av nyx
1000 tack för all input!! Synd bara att det verkar så svårt, jag hade hoppats på att det skulle finnas ett helt perfekt alternativ, gärna ett billigt sådant :roll:

Beco verkar smart med inlägget nu när jag googlar på den (men förfärligt dyr och sällsynt på blocket :whut: ). Är säkerhetsknappen alltså en tryckknapp av något slag? Jag inser att jag nog behöver prova innan jag lägger så mycket pengar. Jag hade hoppats på att kunna panikköpa något närmsta dagarna.
anilov skrev:Hur funkar det att knyta? Skulle det funka med en Mei Tai, som man knyter? Jag tänker mig att om man sätter barnet på MT:n i en soffa eller så, och sedan sätter sig själv framför, så borde det funka att knyta höger höftband med vänster ryggband, vänster höftband med höger ryggband, så slipper man greja med händerna på ryggen för att sno banden runt rumpan. Kanske inte den superbekvämaste MT:knytningen, men jag har gjort så någon gång, och det borde minimera vrid-vändandet på händerna (sitter med mina stödskenor på händerna nu, och utan att ha sjal eller MT i närheten så känns det ändå som att jag skulle klara av det....)
Faktiskt kanske en mei tai vore en idé, om jag bara kan få bebis att hålla sig i skinnet medan jag knyter fast honom. Han tycker om att röra på sig. Tänker du alltså att det skulle fungera att korsa axelbanden och göra knutarna nere på höften?

Jag funderar vidare. Tack igen :heart:
Användarens profilbild
Av anilov
nyx skrev:
anilov skrev:Hur funkar det att knyta? Skulle det funka med en Mei Tai, som man knyter? Jag tänker mig att om man sätter barnet på MT:n i en soffa eller så, och sedan sätter sig själv framför, så borde det funka att knyta höger höftband med vänster ryggband, vänster höftband med höger ryggband, så slipper man greja med händerna på ryggen för att sno banden runt rumpan. Kanske inte den superbekvämaste MT:knytningen, men jag har gjort så någon gång, och det borde minimera vrid-vändandet på händerna (sitter med mina stödskenor på händerna nu, och utan att ha sjal eller MT i närheten så känns det ändå som att jag skulle klara av det....)
Faktiskt kanske en mei tai vore en idé, om jag bara kan få bebis att hålla sig i skinnet medan jag knyter fast honom. Han tycker om att röra på sig. Tänker du alltså att det skulle fungera att korsa axelbanden och göra knutarna nere på höften?

Jag funderar vidare. Tack igen :heart:

Knutarna hamnar nog snarare mellan brösten :wink: Om man ser bilder från en del asiatiska länder så verkar deras mei taier kntas med alla fyra banden ihop mitt på bröstet, och alltså ha mycket kortare band i överkanten än vad exempelvis en Baby hawk har. I vanliga fall så går de övre banden över axlarna, och sedan antingen i kors över bärarens mage, runt baksidan och fram igen, där man då knyter, eller (som jag bär) över axlarna, direkt bak för att korsas under barnets rumpa, sedan fram igen för att knytas fram. Men det känns som att det innebär en hel del handvridande, och det var väl det du ville undvika.
Användarens profilbild
Av Lindajv
Hej!
Apropå Beco Butterfly så hade jag allltid knäppet över ryggen stängt och så lyfte jag på mig selen. Då slipper du sträcka bak armarna för att näppa det, men har ju kvar att knäppa midjebältet och de två spännena framtill. Hoppas att du hittar något som fungerar!
Av nyx
anilov skrev: Knutarna hamnar nog snarare mellan brösten :wink: Om man ser bilder från en del asiatiska länder så verkar deras mei taier kntas med alla fyra banden ihop mitt på bröstet, och alltså ha mycket kortare band i överkanten än vad exempelvis en Baby hawk har. I vanliga fall så går de övre banden över axlarna, och sedan antingen i kors över bärarens mage, runt baksidan och fram igen, där man då knyter, eller (som jag bär) över axlarna, direkt bak för att korsas under barnets rumpa, sedan fram igen för att knytas fram. Men det känns som att det innebär en hel del handvridande, och det var väl det du ville undvika.
Aha, nu är jag med på hur du menar. Det borde jag klara av, bortsett möjligen från biten med att sätta bebisen på sjalen i soffan. Hur ska jag få honom att sitta kvar där i flera sekunder medan jag fumlar med banden? :hmm:
Lindajv skrev:Hej!
Apropå Beco Butterfly så hade jag allltid knäppet över ryggen stängt och så lyfte jag på mig selen. Då slipper du sträcka bak armarna för att näppa det, men har ju kvar att knäppa midjebältet och de två spännena framtill. Hoppas att du hittar något som fungerar!
När jag kollar beskrivningar av Beco Butterfly tycker jag den verkar lite enklare än de andra. Det går ju knappast att helt komma från knappar och spännen eller knutar, men förhoppningsvis finns något lättare alternativ än trikåsjalen.

Det verkar som att jag måste försöka prova några olika varianter, ja, så jag inte köper något som visar sig fungera jättedåligt. Men vilka butiker säljer egentligen ergonomiska selar?? Jag har bara kollat runt på nätet hittills. Och hur många selar kan man egentligen, med mycket möda och assistans från butiksbiträdet, prova bara för att sedan gå hem och googla efter prisnedsatta eller begagnade alternativ :oops:
Användarens profilbild
Av Lindajv
Var i landet bor du? Flera av nätbutikerna har fysiska butiker också. Bor du nära Strängnäs kan du få prova Pikkolo, Beco 4th och Manduca annars. Tyvärr har jag sålt min Beco butterfly.
Användarens profilbild
Av Panakeia
bor du i västra götaland har du en kanonbra tjej i Alingsås som har ett stort utbud.

Jag skulle som katarina skriver, undvika de selarna med den extra säkerhetsknappen på spännena - de är rätt besvärliga faktiskt.
Jag vet flera som tar på sig selen så som lindajv skriver - med knäppt ryggspänne och istället reglerar axelbanden.

Om du vill kunna bära både på magen och ryggen och lätt kunna spänna remmarna så finns det några selar som går att spänna axelbanden åt bägge håll - absolut kanonbra funktion!
Av nyx
Malmö! Men tack ändå. Ska försöka hitta någon med lite selar att prova här nere, efter att ha läst allas olika åsikter tycker jag det verkar lite farligt att chansa på att köpa utan att prova sig fram först. Min budget medger inte direkt felköp.

Tack igen för alla bra åsikter. Jag hade ingen som helst koll på bärselar när jag postade detta.
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag kan ganska enkelt ta mig till malmö så du får gärna prova min manduca om du vill. Babyheaven ligger i lund och Helén hjälper gärna till att prova ut.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?