Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scharlott
Det är olika vävtekniker - kypert (som är vävsättet i de jaquardvävda sjalarna) och tuskaft. De olika vävteknikerna skiljer sig åt på hur varp och inslag i en väv förhåller sig till varandra. Detta ger olika utseende på väven/tyget.

Vid tuskaft går inslag och varp över och under varandra varannan gång. Tuskaftet ger ett rutmönster och är den tätaste och slitstarkaste bindningen. En typisk tuskaftbindning ser man i t.ex. trasmattor. Många av de tunna sjalarna är vävda med tuskaft t.ex. i EllaRoo/Amazonas antigua.

Vid kypert däremot "hoppar man över" ett givet antal varptrådar, vilket ger en snett löpande linje över tyget, eftersom bindepunkterna förflyttas ett steg åt sidan för varje inslag. De jaquardävda sjalarna liksom resten av alla s.k. diagonalvävda sjalar är som sagt vävda med kypertbindning.
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
Man kan titta på sina jeans om man vill veta hur kypert ser ut.
Användarens profilbild
Av diddeldi
fast de flesta sjalar är vävda i korskypert - det ser inte likadant ut som jeans (vanlig kypert).

men jag ska nog låta nån som är mer textilnörd än jag fördjupa sig i skillnaderna :wink:
Av ansve9
Det är ju fantastiskt hur mycket folk här kan!! :D :D Superimpad blir jag, och jag tycker ändå att jag kan en del om tyg (mamma fd syslöjdslärare, bl.a) :wink:
Användarens profilbild
Av Buscilla
Lottie skrev:Det är olika vävtekniker - kypert (som är vävsättet i de jaquardvävda sjalarna) och tuskaft. De olika vävteknikerna skiljer sig åt på hur varp och inslag i en väv förhåller sig till varandra. Detta ger olika utseende på väven/tyget.

Vid tuskaft går inslag och varp över och under varandra varannan gång. Tuskaftet ger ett rutmönster och är den tätaste och slitstarkaste bindningen. En typisk tuskaftbindning ser man i t.ex. trasmattor. Många av de tunna sjalarna är vävda med tuskaft t.ex. i EllaRoo/Amazonas antigua.

Vid kypert däremot "hoppar man över" ett givet antal varptrådar, vilket ger en snett löpande linje över tyget, eftersom bindepunkterna förflyttas ett steg åt sidan för varje inslag. De jaquardävda sjalarna liksom resten av alla s.k. diagonalvävda sjalar är som sagt vävda med kypertbindning.
Se där, man lär så länge man lever. Tack för denna livsviktiga ;-) information.
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Scharlott
diddeldi skrev:fast de flesta sjalar är vävda i korskypert - det ser inte likadant ut som jeans (vanlig kypert).

men jag ska nog låta nån som är mer textilnörd än jag fördjupa sig i skillnaderna :wink:
Jag får väl räkna mig till "textilnördarna" då :roll: :wink: Skämt åsido, men lite "arbetsskadad" har jag allt blivit efter ett antal års arbete med marknadsföring av barnkläder samt utbildning inom bl.a. textilkunskap :blahblah:
Användarens profilbild
Av Panakeia
men hur e det med giralsolen, e itne den "vanlig" kypert? iom att den harn en "baksida"?
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag plockade fram en av mina böcker om bindningslära ur bokhyllan och citerar:
"Tuskaft är en liksidig bindning där varannan varptråd, t ex de udda trådarna, sänks för det ena inslaget och de jämna trådarna sänks för det andra inslaget"
Bild

"I en kypert förflyttar sig bindepunkterna en varptråd i sidled för varje inslag. Av den anledningen uppstårdiagonaler i tyget, s k kypertlinjer, som antingen går åt höger eller vänster....."
Bild
Bild

"Koskypert och bruten omkastad kypert kännetecknas av att kypertdiagonalen byter riktning efter ett visst antal trådar"
Bild

Kypert kan vara både liksidig och oliksidig dvs att den kan ha en tydlig rät och avigsida eller så kan dom vara lika. Tuskaft är alltid liksidig.
:this: :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Scharlott
linafelicia: Så bra bilder du hittade! :D Perfekta för att visa skillnaden mellan tuskaf och kypert.

Kypert finns som sagt i olika varianter: högerkypert, vänsterkypert, liksidig kypert, oliksidig kypert, korskypert, spetskypert med flera.

Sandra: nu har jag inte tittat nära på en girasol :oops: men den kan väl vara en oliksidig kypert i och med att du skriver den har en baksida!? :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av Panakeia
följdfråga, vad är fördelen med de olika kyperterna (härlig pluralböjning, eller hur?!) då?
vad använder man dem till? är det en ren estetisk grej att de ser olika ut? olika hållfasthet eller liksom=?
Användarens profilbild
Av tinaw
Vanlig kypert ger mer i kyprträndernas tvärsriktning än i längsritningen (fast det är mer giv där också än i t ex tuskaft). I korskypert är givet jämnare fördelat åt alla håll. Men totalt är upplevelsen ungefär densamma. Jag tycker att kypert känns lite "mjukare" liksom, men det beror snarare på de olika tyger jag stött på, inte på själva vävsättet. Om man bara drar i tygerna kan man dra ut ungefär lika långt på diagonalen.

Kypert generellt är mer hållbart än tuskaft, eftersom bindningspunkterna är färre slits inte tyget på samma sätt. Men en lös kypert med många "överhopp" kan få öglor lättare om nåt fastnar i den. Om det skiljer i hållbarhet mellan kypert och korskypert törs jag inte uttala mig om :D

Korskypert kan vara liksidig, så det är nog en estetisk grej mycket när det gäller sjalar.
Av Marika
Här är ännu en supertextilnörd!!!

Känner mig ganska ensam med den kunskap jag har om vävning. Har pluggat typ 4 år vävning!! Man är ju galen!

För att nörda till det ännu mer så kan jag berätta att "överhoppen" kallas för floteringar.

Det som avgör en tygkvalitet är flera saker:
material man väver med. Bomull, lin, ull, hampa mm
tjocklek på tråden man har.
teknik man väver i. tuskaft, kypert mm
Och inte minst hur tät varpen är och hur hårt man har slagit in inslagstråden.

Att bara ändra på en av dess saker jag räknat upp kan totalt ändra "karaktär" på en väv.

Så för att hitta en bra kvalitet kan det behövas ett antal olika vävprover innan man hittar rätt.

Sen detta med olika tekniker har också att göra med hur mönstret skall vara. Så tex med en tuskaft bindning kan man aldrig väva en bild (om man inte färgar tråden innan sk. ikat-teknik) alltså man kan väva randigt och rutigt. Men däremot tex med en jaquard bindning går det bra att vävabilder.

Detta var kanske lite överkurs..... skulle kunna hålla på hur länge som helst och berätta! Så nu stoppar jag!
Användarens profilbild
Av linafelicia
Marika skrev:Här är ännu en supertextilnörd!!!

Det som avgör en tygkvalitet är flera saker:
material man väver med. Bomull, lin, ull, hampa mm
tjocklek på tråden man har.
teknik man väver i. tuskaft, kypert mm
Och inte minst hur tät varpen är och hur hårt man har slagit in inslagstråden.

Att bara ändra på en av dess saker jag räknat upp kan totalt ändra "karaktär" på en väv.
:iagree:
tinaw skrev: Jag tycker att kypert känns lite "mjukare" liksom, men det beror snarare på de olika tyger jag stött på, inte på själva vävsättet.
Vad säger du Marika, är det inte så att kypert ger ett följsammare tyg än tuskaft om alla andra faktorer är samma?
Det låter underbart att få väva i 4 år :mrgreen: ...
Användarens profilbild
Av tinaw
linafelicia skrev:
tinaw skrev: Jag tycker att kypert känns lite "mjukare" liksom, men det beror snarare på de olika tyger jag stött på, inte på själva vävsättet.
Vad säger du Marika, är det inte så att kypert ger ett följsammare tyg än tuskaft om alla andra faktorer är samma?
Jo det tycker jag absolut att det gör, dessutom tycker jag att tuskaft skrynklar mindre. Men jag menade jämfört med korskypert.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?