Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
#8228770
Väntar smått om ett par veckor o gick igenom mitt förråd av bärdon. Inser att jag vill bära i både sjal och sele/meitai, men att ingen av mina selar har babyinlägg.

Kan man bära spädis i meitai? Har två st Kozy.
Användarens profilbild
Av Scharlott
#8236046
Grattis till bebisen som snart ska födas :loving: Det går som sagt jättebra att bära en nyfödd i mei tai.

Här kommer ett par bilder som visar hur den lilla bebisen sitter med benen innanför. Förvisso inte på en Kozy (som du har), utan bilderna är på en FreeHand mei tai och en Sköldpadda, men knytningen är ju densamma oavsett vilken sorts mei tai det är 8) Här finns instruktioner: http://slynger.dk/group.asp?group=46

Bild Bild

Du kan även välja att bära en nyfödd i s.k. vaggaställning i mei tai.
Här finns instruktioner: http://slynger.dk/group.asp?group=40 Visar även en bild...
Bild
Av finnen
#9315660
Hej, har en 10 veckors bäbis här hemma. Förstår inte riktigt instruktionerna. Är det meningen att man ska knyta banden runt bäbisens rumpa eller är det meningen att banden ska gå över bäbisens rygg? Känns som att hon hamnar väldigt obekvämt eftersom hon nästan är dubbelvikt, eller är det jag som gör fel? :hmm:
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9402445
Puffar och tassar. Funderar på en Mei Tai till liten som är beräknad i feb. Vi vill ha någonting som kan gå rätt fort att få på sig och funka på både mig och sambon.
Tycker dock det låter lite otäckt att de på slynger.dk skriver att man bara bör bära spädbarn under tre månader i grodposition i max 30 min åt gången. Har inte sett det någon annanstans. :hmm:
Funkar vagga i de flesta MT?
Av ylvast
#9404209
CAKirre skrev:Puffar och tassar. Funderar på en Mei Tai till liten som är beräknad i feb. Vi vill ha någonting som kan gå rätt fort att få på sig och funka på både mig och sambon.
Tycker dock det låter lite otäckt att de på slynger.dk skriver att man bara bör bära spädbarn under tre månader i grodposition i max 30 min åt gången. Har inte sett det någon annanstans. :hmm:
Funkar vagga i de flesta MT?
Jag antar att det är för att de oroar sig för c-formen på ryggen? Om man har en MT med smala band så blir det ju ganska mycket belastning på dem, men om man kör med en med utbredbara band så blir det ju som en sjal ungefär. Personligen skulle jag vara betydligt mer oroliga för kvävningsrisken som finns när de ligger vagga än för den minimala risken att diskarna tar stryk av upprätt bärande. Tänk så många barn som inte har blivit skadade, trots att de hängt i de gamla babybjörn-selarna.

http://3.bp.blogspot.com/-xzdH5gYBm3Y/V ... 010299.JPG Här bär jag på BB i vår Hop-tye. Den har reglerbar botten så man kan bära dem med fötterna utanför på en gång (iaf om man får lite större barn, Manfred var 54 cm lång).

Och han verkade ha det rätt bra däri ;)
http://3.bp.blogspot.com/-GAMoTM_gP2A/V ... 010303.JPG

Man kan också knyta MT's utan att korsa alls över barnet, men då måste man vara försiktigare i sina rörelser då det finns en risk att barnet trillar ut. Såhär kan det se ut då:
http://4.bp.blogspot.com/-s5MlmSViLE8/U ... M_0771.JPG
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9404264
ylvast skrev:
CAKirre skrev:Puffar och tassar. Funderar på en Mei Tai till liten som är beräknad i feb. Vi vill ha någonting som kan gå rätt fort att få på sig och funka på både mig och sambon.
Tycker dock det låter lite otäckt att de på slynger.dk skriver att man bara bör bära spädbarn under tre månader i grodposition i max 30 min åt gången. Har inte sett det någon annanstans. :hmm:
Funkar vagga i de flesta MT?
Jag antar att det är för att de oroar sig för c-formen på ryggen? Om man har en MT med smala band så blir det ju ganska mycket belastning på dem, men om man kör med en med utbredbara band så blir det ju som en sjal ungefär. Personligen skulle jag vara betydligt mer oroliga för kvävningsrisken som finns när de ligger vagga än för den minimala risken att diskarna tar stryk av upprätt bärande. Tänk så många barn som inte har blivit skadade, trots att de hängt i de gamla babybjörn-selarna.

http://3.bp.blogspot.com/-xzdH5gYBm3Y/V ... 010299.JPG Här bär jag på BB i vår Hop-tye. Den har reglerbar botten så man kan bära dem med fötterna utanför på en gång (iaf om man får lite större barn, Manfred var 54 cm lång).

Och han verkade ha det rätt bra däri ;)
http://3.bp.blogspot.com/-GAMoTM_gP2A/V ... 010303.JPG

Man kan också knyta MT's utan att korsa alls över barnet, men då måste man vara försiktigare i sina rörelser då det finns en risk att barnet trillar ut. Såhär kan det se ut då:
http://4.bp.blogspot.com/-s5MlmSViLE8/U ... M_0771.JPG
Tack för svar! Ser mysigt ut på bilderna! :loving:
Både jag och sambon var nog lite större som nyfödda, men vi vet ju inte hur Knodden kommer ut. MeiTai ser helt klart mysigare och skönare ut än många selar och jag är ute efter någonting som är hyfsat enkelt att hantera och justera. Sambon är just nu lite skeptisk till att han ska ha tålamod till att hålla på med en lång sjal.
Ha du något bra tips på en MT?
Av ylvast
#9404266
Den jag bar storasyster i sydde jag själv. Den vi har nu är som sagt en Hop-tye och jag gillar vissa saker och ogillar vissa. Eftersom att den har justerbar bas så har den inte ett vadderat bälte (dock vadderat på sidorna av bältet) så ju tyngre bebisen blir desto mer tycker jag att tyngden av barnet liksom äter sig in i magen. Iofs gör det att man får en bra hållning och spänner magmusklerna så det kanske är positivt egentligen ;)

Jag gillar ju utbredbara band och där finns det ju b la Didytai, Hop-tye, wearababy.com's wrap tai, melkaj gör ibland med utbredbara band och så finns det en säljare på etsy som heter topatopslings. BB-tai finns ju också, och en sån har jag haft, men jag tycker att banden var alldeles för korta, och då är jag ändå hyfsat nätt, så är man av större modell så är den nog inget att rekommendera.

Sele är dock det som används mest här hemma, det går suuuuperfort. Det är inget ni överväger?
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9404281
ylvast skrev:Den jag bar storasyster i sydde jag själv. Den vi har nu är som sagt en Hop-tye och jag gillar vissa saker och ogillar vissa. Eftersom att den har justerbar bas så har den inte ett vadderat bälte (dock vadderat på sidorna av bältet) så ju tyngre bebisen blir desto mer tycker jag att tyngden av barnet liksom äter sig in i magen. Iofs gör det att man får en bra hållning och spänner magmusklerna så det kanske är positivt egentligen ;)

Jag gillar ju utbredbara band och där finns det ju b la Didytai, Hop-tye, wearababy.com's wrap tai, melkaj gör ibland med utbredbara band och så finns det en säljare på etsy som heter topatopslings. BB-tai finns ju också, och en sån har jag haft, men jag tycker att banden var alldeles för korta, och då är jag ändå hyfsat nätt, så är man av större modell så är den nog inget att rekommendera.

Sele är dock det som används mest här hemma, det går suuuuperfort. Det är inget ni överväger?
BB-tai har jag tittat lite på, men den kanske vi ska välja bort då. Vi är båda två rätt långa och sambon är någon storlek större än mig.
Har väl inte tittat så mycket på sele, det finns ju så många.
Fördelen som jag ser det med MT är att de är lättare att anpassa till olika kroppstyper, om jag fattat det rätt.
Sen ser MT mysigare/mer ombonat ut, om jag ska vara ärlig. ;)
Kanske ska kolla lite på selar också? Är ju ungefär 2 månader till bf. ;)
Tänkte börja med att testa något begagnat, för att se om det är något för oss.
Tycker du att det är någon skillnad mellan att amma i sele och MT, jag är storbystad, men har ändå lite förhoppningar om att kunna få till amning i bärredskap.

Edit: Man ska inte börja söka runt, speciellt inte med dålig modemuppkoppling. Nu är jag ännu mer villrådig och har ont i huvudet och nacken. :roll:
Började läsa på om trikåsjalar och det låter ju smidigt om man kan plocka bebis ur och i utan att knyta om. Det borde vi nog båda två klara av. :hmm:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?