Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Malla
Har haft min nya stork Ulli i en vecka nu och den är verkligen härlig!
Men jag undrar lite över längden. Jag har köpt en 4,1m men nu i otvättat skick mäter jag den till 3.95 utan spetsar. Ska det vara så? Ska den inte vara 4,1 plus ytterligare centimeter för spetsarna? Eftersom jag upplever den som på gränsen till för kort hur ska jag göra? Den kan ju knappast bli längre om jag tvättar den eftersom storkarna är förkrympta.
Brukar storkarna variera i längd? Ska jag reklamera den eller?
Användarens profilbild
Av Panakeia
hur var det nu? stork mäts med EN ände va? eller?
varör kan inte alla mäta lika....jag tror det...finns flera trådar i detta ämne...sök lite så hittar du nog någonstanns där nån som vet talar om hur man mäter storkarna...
Användarens profilbild
Av Malla
Ja jag läste här att storkarna mäter utan spetsar, men iså fall verkar ju min vara för kort. Nån annan som märkt nåt liknande?
Användarens profilbild
Av Alven
Det låter alldeles för kort, din stork ska vara ca 4,5 meter med spetsar! Min är det iaf.
Användarens profilbild
Av annikar
Min sprillans nya stork Anna 3.6m mäter 3.80 med ena änden och 4m totalt.
Så det låter som din är för kort. Tycker att du ska reklammera om den känns för kort!
Användarens profilbild
Av Lydia
annikar skrev:Min sprillans nya stork Anna 3.6m mäter 3.80 med ena änden och 4m totalt.
Så det låter som din är för kort. Tycker att du ska reklammera om den känns för kort!
Det skulle jag ha gjort (reklamerat), om den är för kort och jag hade behövt den "riktiga längden"
Användarens profilbild
Av tinkerbell
Ja den låter kort! Storken ska mäta längden + 40 cm (för båda ändarna)
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag har lite samma problem. Har en dialog med säljaren, som i sin tur håller på och kollar med Nordendistributören och eventuellt direkt med Storchenwiege.

Jag tycker absolut att du skall reklamera!!! Den ska inte vara så kort ny och otvättad.
Användarens profilbild
Av Malla
lwinroth skrev:Jag har lite samma problem. Har en dialog med säljaren, som i sin tur håller på och kollar med Nordendistributören och eventuellt direkt med Storchenwiege.

Jag tycker absolut att du skall reklamera!!! Den ska inte vara så kort ny och otvättad.
Ja det var ju lite intressant. :roll:

Men jag ska mäta några gånger till och jämföra med mina andra sjalar. Det är ju inte helt lätt att mäta heller. :whut:
Användarens profilbild
Av Ingrid
Hej!
Det är jag som har sålt sjalen till Lena och håller på med den. (Vi fick tyvärr maginfluensa här både jag och min man, så jag har inte kommit så mycket längre, men nu har jag kommit igång igen, så du vet Lena).

Jag tycker det är konstigt att det verkar variera så pass mycket på Storchenwiege. Vi sitter ju inte och mäter alla vi säljer, men de ska ju vara förtvättade och anses hålla väldigt höga kvalitetskrav enligt Storchenwiege själva, så de kanske skulle börja kolla även längden. Det här svaret fick jag i alla fall angående längd och mätning från vår distributör i norden (det här gäller då en 4,6 m sjal):

"Alla Storchenwiege-sjalar borde vara ca 4,6 m som otvättade och nya. När
de tvättas kan de krympa ca 3% trots att de är sanforiserade, dvs.
förkrympta och även förtvättade i hett vatten. Bomull är ett
naturmaterial och olika sjalar kan därför ha små längdskillnader. Att
mäta en sjal kan ge olika resultat beroende på hur det görs, om den
breds ut på golvet i jämförelse med att den mäts som tygförsäljare gör,
längs med kanten.

När sjalen används efter tvätt töjer den vanligtvis ut något igen. Om
den formas, dvs. dras lätt som fuktig (som man brukar göra med byxor),
inverkar det även på längden."

Mina egna funderingar:
Om man räknar rent matematiskt, så bör alla längder mellan 4,55 m och 4,65 m godkännas som 4,6 m. 3% av 4,6 m är 14 cm, så en nytvättad sjal bör då kunna vara 4,46 m lång. När man har använt den ett tag bör den dock töja ut sig till 4,6 m igen antar jag. Jag minns att jag också reagerade på att min Ulli drog ihop sig i början när jag hade tvättat den. Men det gick över när den hade varit med ett tag. Nu mätte jag den Ulli 4,6 m som jag hade kvar hemma i lager, och den var 4,47 m (otvättad) med snibbar som var 25 cm långa. Jag tror att snibbarna ska vara 20 cm långa, och att de helt enkelt har skurit dem för långt. Hade snibbarna varit 20 cm istället hade, sjalen varit 4,57 cm hel längd.

Så mitt råd är också att reklamera den, för det är bra om det kommer fram att de inte håller måttet, så de kan rätta till det i så fall.

Hälsningar
Ingrid
Användarens profilbild
Av Malla
Ingrid skrev:Hej!
Det är jag som har sålt sjalen till Lena och håller på med den. (Vi fick tyvärr maginfluensa här både jag och min man, så jag har inte kommit så mycket längre, men nu har jag kommit igång igen, så du vet Lena).

Jag tycker det är konstigt att det verkar variera så pass mycket på Storchenwiege. Vi sitter ju inte och mäter alla vi säljer, men de ska ju vara förtvättade och anses hålla väldigt höga kvalitetskrav enligt Storchenwiege själva, så de kanske skulle börja kolla även längden. Det här svaret fick jag i alla fall angående längd och mätning från vår distributör i norden (det här gäller då en 4,6 m sjal):

"Alla Storchenwiege-sjalar borde vara ca 4,6 m som otvättade och nya. När
de tvättas kan de krympa ca 3% trots att de är sanforiserade, dvs.
förkrympta och även förtvättade i hett vatten. Bomull är ett
naturmaterial och olika sjalar kan därför ha små längdskillnader. Att
mäta en sjal kan ge olika resultat beroende på hur det görs, om den
breds ut på golvet i jämförelse med att den mäts som tygförsäljare gör,
längs med kanten.

När sjalen används efter tvätt töjer den vanligtvis ut något igen. Om
den formas, dvs. dras lätt som fuktig (som man brukar göra med byxor),
inverkar det även på längden."

Mina egna funderingar:
Om man räknar rent matematiskt, så bör alla längder mellan 4,55 m och 4,65 m godkännas som 4,6 m. 3% av 4,6 m är 14 cm, så en nytvättad sjal bör då kunna vara 4,46 m lång. När man har använt den ett tag bör den dock töja ut sig till 4,6 m igen antar jag. Jag minns att jag också reagerade på att min Ulli drog ihop sig i början när jag hade tvättat den. Men det gick över när den hade varit med ett tag. Nu mätte jag den Ulli 4,6 m som jag hade kvar hemma i lager, och den var 4,47 m (otvättad) med snibbar som var 25 cm långa. Jag tror att snibbarna ska vara 20 cm långa, och att de helt enkelt har skurit dem för långt. Hade snibbarna varit 20 cm istället hade, sjalen varit 4,57 cm hel längd.

Så mitt råd är också att reklamera den, för det är bra om det kommer fram att de inte håller måttet, så de kan rätta till det i så fall.

Hälsningar
Ingrid
Tack för ditt utförliga svar!

Men vilket är det rätta sättet att mäta då?
Användarens profilbild
Av Ingrid
Ja, nu kan jag ju säga att jag har mätt min sjal på flera olika sätt, och det blir samma längd i alla fall...

Men om man nu ska mäta "som tygförsäljare gör" så tar man och mäter 50 cm i taget. Det bästa är om man har en hård måttsticka eller en tumstock. Annars kan du ta ett måttband. Man ska dra ut tyget så det är helt slätt och sträckt, men översträck det inte. Kanten ska inte bli längre än själva tygbredden, om du förstår vad jag menar. Börja på ena sidan, där snibben är snedskuren, så du tar den kortaste sidan. När du sedan kommer till andra sidan, måste du vika snibben rätt, för att hitta rätt längd. Det kan du gärna göra innan du mäter sjalen. Lägg ut änden på slätt underlag så den ligger bra, börja vik in snibben i den kanten där snedskärningen går in mot sjalens mitt. Nåla gärna fast den nära kanten så det inte rör sig. Precis i ytterkanten är det för tjockt för att nåla. Vik sedan i rät vinkel, det kan du lätt kontrollera genom att ränderna på sjalen stämmer helt överens med ränderna på snibben. När du har vikt klart hela snibben, nåla då fast snibbens långa ände mot sjalens kant. Det är här du sedan avslutar mätningen, när du börjar mäta i sjalens andra ände. Då får du fram sjalens längd med helbredd. Mät gärna snibbarnas längd också, så får du en bra uppfattning om hela sjalens längd.

Förstod du det här? :) Inte det allra lättaste att beskriva i text...

Lycka till! Och skriv gärna vad du får för resultat.
Användarens profilbild
Av Malla
Jag tror jag fattar... :lol:

Jag återkommer när jag har mätt den igen.
Användarens profilbild
Av Malla
Nu har jag mätt på Ingrids vis som en tygförsäljare och kommit fram till att sjalen nog är som den ska ändå; :lol: den var 4.16 före tvätt och 4.10 efter tvätt plus spetsar som är c:a 25 cm långa.

Så det var nog bara jag som inte kunde mäta ordentligt. :hide:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?