Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag ska köpa min första vävda sjal och funderar lite hur jag ska tänka när det gäller hur varm sjalen ska vara. Både jag och lilltjejen är varma av oss och brukar bli rejält svettiga nu när jag bär henne i vår Looma Sino. Dock kommer det ju självklart bli kallare till vintern, men funderar på om det ändå är vettigt att köpa en tunnare vävd sjal när vi är så varma av oss? Jag är för övrigt 170 cm lång och väger knappa 80 kg nu (fast är bara 6 veckor sen hon föddes, så ska väl bli av med 5-10 kg till de närmaste månaderna), mannen är 176 lång och väger nånstans runt 75 kg. Hur lång behöver man för att kunna knyta både på mage och rygg (när hon blir tillräckligt gammal för det)? Och är det någon sjal som är extra lättknuten för en nybörjare?
Av sjaltokan
Jag tycker de vävda (typ hoppe, didymos, ellevill, easycare) avlastar bättre än de tunna typ gauze. För mage med knuten fram kan ni behöva en 5,2 m men 4,7 kan räcka om inte annat kan man knyta knuten bak eller på sidan, ryggknyt räcker en 4,7 m eller ev en 4,2.

Sen tror jag när du stabiliserat dig lite mer hormonellt efter graviditeten så kommer ni inte vara lika svettiga.
Vill nog gärna knyta på magen, så då kanske vi ska satsa på 5,2 meter.. hmm.. ska kolla om jag kan prova en kompis sjal och testknyta. Är ju en vävd sjal jag är ute efter, men kanske inte nån av de tjockaste? Jag har alltid varit väldigt varm av mig (även om det är ännu mer nu) så jag tror iaf att jag kommer föredra en lite tunnare sjal. Frågan är vad som kan vara en bra kompromiss? Stabil men inte alltför tjock. Och så ska den så klart vara mjuk och gosig, och gärna finnas i någorlunda neutrala färger/enfärgade och gå att få tag på begagnade till vettigt pris =) Om jag ska dra hela önskelistan.
Vart bor du? Kanske kan du gå på en sjalträff eller besöka en återförsäljare och där känna på och prova lite olika längder och sjalar?

Vi har en Easycare som är en vävd sjal men endå relativt tunn och den avlastar mycket bra och jag tycker den är lättknuten och dessutom sval. Men jag upplever att vi öht blir mindre svettiga nu än i början. Kanske är Knut svalare, eller jag svalare, eller de vävda sjalarna svalare. Vi har också en zara från Ellevill som är tjockare än easyn men jag upplever inte heller den som varm.
Av sjaltokan
Här finns en orginal från ellevill
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 7&t=171404

Stork (storchenwiege) (något tjockare men en bra sjal)
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 7&t=170483
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a

Didymos (kanske inte jättediskret)
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 7&t=170943

sen har jag två till salu en easycare och en ellevill
Hej

Jag säljer ju så jag är partisk.

Jag ville bara säga att Ellvill brukar räcka lite längre pga de långa avsmalnande ändarna. När jag ser dina mått tror jag en 4,7 m sjal från Ellevill skulle kunna räcka. Att ha lite mindre tyg är ett sätt att få det svalere när du bär. Kolla därför på hur breda sjalarna är som du intresserar dig för. Sen tycker jag själv att de tunna ullsjalarna är bra mycket svalare än vissa bomullssjalar som är lite tjockare. Det har att göra med ullens förmåga att andas och vädra ut fukt och värme.

Lycka till!
Tack för alla tips! Har köpt mig en easycare nu, provar den först så får jag se om den känns bra, annars får jag prova vidare! Provae en stork-sjal som var 4,7 lång och tyckte den var lite för kort tros avsmalnade ändar så behöver nog ändå 5,2, särskilt som ja gärna knyter fram.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?