Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Isabella
Hej,

jag behöver råd om vilken sjal/sele som vore det mest praktiska för mig. Jag har inte använt någon sorts bärverktyg till mina tidigare barn, men nu till det tredje vill jag gärna slippa använda bara vagn eftersom vi har stor hund som behöver timslånga promenader i skogen. Men vilken?? Har googlat och utbudet är ju rätt stort.. Rent spontant känner jag att en lång sjal kanske inte är för en bekväm person som jag, men eftersom jag är lång och har lång rygg är jag öppen för även den ansträngningen :). Så vad ska jag välja? Ska jag välja en som är för nyfödd upp till flera år? Eller är det bättre att köpa två? Det viktigaste för mig är att jag inte får ont i ryggen, då blir det nog inte att den används.. Baby Björnen känns också kanske något smal, jag har fått stora barn förut och kan tänka mig att denna också blir det.. Alltså smidigt och ryggvänligt bärande är vad jag söker!

Tack på förhand!

Isabella
Användarens profilbild
Av mari_tres
Rent spontant så säger jag: köp en trikåsjal om det är en nyföding du ska bära, sedan byter du ut den mot en långsjal (om du gillade sjalandet) eller en sele då barnet blir lite större, några månader eller så, så att du kan bära smidigt på ryggen.
Av sjaltokan
Köp en trikåsjal för att prova på sjalandet gillar du det så köper du en vävd annars köper du en ergonomisk sele när det är dags för ryggbärande runt 6-8 månader. :tumup:

Trikåsjalar är ju skapligt billiga begagnat.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Isabella skrev:jo men vilken sele ska man välja isf, vilka är ergonomiska?
Ergo, Angelpcak, Beco Manduca Patapum, Boba... det finns många :tumup:
Användarens profilbild
Av jazoo
Tja, om du frågar mig så räcker det ju inte med bara en ;)

Så här har jag gjort (om man nu bortser från att jag dessutom haft ganska många olika varianter).

Nyfödd upp till 5-6 månader har jag burit nästan uteslutande i trikåsjal, Looma Sino är toppen, men finns andra som är precis lika bra, Mam Eco är lite stadigare och varmare, men får du bebis på vintern funkar det ju fint. Den funkar också länge eftersom den är såpass stadig.

Sen har jag gått över till vävd långsjal, när trikåsjalen kändes svajig, och när jag kände mig redo att börja bära på ryggen. Visst, det krävs att man ger det lite tid, men inte orimligt många gånger, innan man fixar knytningar, men sen är det väldigt skönt.

När barnen varit såpass stora att de gått, och vill komma upp och ner, så har jag övergått till sele. Ergo, Manduca, Beco, Baboba (eller vad den heter) är några exempel. Selen har och pappan använt här hemma från ca 6 mån, eftersom han inte var så förtjust i sjalen (men han hanvände sjal också).

MT är också ett bra alternativ, och kan väl ses som ett mellanting mellan sjal och sele, det finns tex MT med utbredbara axelband som blir lite mer sjalkänsla, eftersom vikten fördelas lite bättre över axlar och rygg (vilket är en stor fördel med sjal jämfört med sele).

Ja, det är mycket att tänka på, men man lär sig efter hand. Jag skulle rekommendera dig att börja med att köpa en trikåsjal, det finns mycket begagnat som är prisvärt, och du kan förhoppningsvis sälja den sen också när du inte använder den längre. Sen när du vill gå vidare till nästa steg så kan du ju fundera på om du vill fortsätta med sjal (vävd sjal) eller gå över till sele.

Hoppas det hjälpte lite, och lycka till!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
jazoo skrev:Ja, det är mycket att tänka på, men man lär sig efter hand. Jag skulle rekommendera dig att börja med att köpa en trikåsjal, det finns mycket begagnat som är prisvärt, och du kan förhoppningsvis sälja den sen också när du inte använder den längre. Sen när du vill gå vidare till nästa steg så kan du ju fundera på om du vill fortsätta med sjal (vävd sjal) eller gå över till sele.
:iagree:

Vill dock tillägga att från mina egna erfarenheter från att ha stora och tunga bäbisar att man då inte kan förvänta sig att de vanliga och rätt stretchiga trikåsjalarna avlastar bra hela första halvåret, utan snarare att de funkar fint till sissådär sex kg och att det efter det är rätt skönt att bära i en vävd och därmed lite stadigare sjal istället, framför allt när man är ute och går! :tumup:
Av Isabella
Tack alla! Har nu börjat buda på tradera vi får se var det slutar :) Mei Tai från KeLiMaLu (tror jag..) någon som prövat den?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?