Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Marina
en kompis väntar tvillingar, jag "värvade" henne från björnligan :wink: när hon fick sitt första barn och nu vill hon ju såklart bära båda bebisarna och frågade mig hur man gör :mrgreen: Nu har jag ju inte haft två men jag vet ju att andra har det, kollade runt lite på youtube och hittade en del matnyttigt och därifrån hittade jag även den är "tvillingsjalen" http://www.slingsandmore.com/twin_etc__sling.htm - för mig verkade det hyfsat smart faktiskt - vad säger ni andra?

Vad har ni för supertips att vidarebefodra till min vän ang. att bära tvillingar? (både som nyfödingar och senare)
Av FruFrid
Mitt supertips är att föräldrarna bär ett barn var (om det finns två föräldrar).

Är man ensam och absolut vill bära två är mitt supertips #2 (när barnen blivit lite större än pyttespädisar) att man bär i sjal på mage och MT på ryggen.

Fick upp barnen såhär:
1: Knyt sjalen (vanlig eller trikå) i typ omslutet eller annat där man kan stoppa i barnet efteråt.
2: Sätt upp det första barnet på ryggen i MT
3: Stoppa ner andra barnet i sjalen på magen

Man kan även använda sjal på ryggen om man knyter ryggsäck t.ex.

Tycker vikten blir bäst fördelad om man har en fram och en bak men det är väl smaksak. När de är pyttisar kan man ha båda fram.
Användarens profilbild
Av Marina
Panakeia skrev:shit vilken grej!
Aldrig sett innan.

Har inga tips... första tiden tror jag flera bär ett barn innanför varje axelband i ett vanligt omslutet
tyckte det verkade smidigt med ringarna på ryggen....
Av Clee
FruFrid tipsade mig om den här instruktionsvideon för att knyta upp båda i samma sjal. Så otroligt coolt men kräver förstås en del rutin; dels ska man ju vara van med ryggknyt och dels veta exakt hur mycket utrymme som behövs fram för att kunna knyta (den vävda) sjalen och sedan stoppa ned en bebis. Dit har jag personligen långt kvar!

Det jag har gjort är att bära en fram i vanligt omslutet kryss, tajt och bra så att man kan luta sig fram utan fara, och sedan den andra upp i min Beco Butterfly II, på ryggen. "Sätter på" becon på honom när han ligger på rygg och lyfter upp honom/selen och sätter på i en säng/fåtölj/stol. Jag kan knäppa mellan axelbanden om det kniper men det har inte behövts för mig och har heller inte känts som någon avlastningsskillnad faktiskt. Har inte burit båda på detta vis i mer än kanske 45 min åt gången dock men om det skulle behövas skulle jag nog kunna det, om jag hade någon till hjälp att reglera banden ifall det kändes snedbelastande (som det gjorde helt akut första gången jag bar så, vilket för övrigt var nyligen). Mina barn väger c:a 7 kg var nu och det känns inte alls farligt att bära på det viset. Antar att det funkar likadant med mei tai på ryggen, vet dock inte om man kan sätta på den efter sjalen som med en sele.

Att ha båda i vagga i dubbelt omslutet kryss i trikåsjal i början gjorde vi en gång för att prova. Kändes inte alls bekvämt men våra gillade heller inte att ligga i vagga så fram till nyligen har jag alltid burit en i taget eller att båda är uppe när vi är två. Om jag har någon barnlös vän med mig får den ofta bära en också, i becon om det är en ovan person.

Ah, glömde. Det finns en tvillingsele också, Weego, som - ifall jag inte missminner mig - kallas ergonomisk därtill. Jag vet inte hur det känns att bära i BabyBjörn men jag kan tänka mig att det är något liknande, även om weegon har midjeband. Dessutom ska man kunna bära uppåt 15-20 kg i weegon har jag för mig, vilket känns helt absurt. När mina var runt 5 kg och knökades ned i weegon var de hysteriska och den är närmast omöjlig att använda själv, vilket ju är en stor del av poängen kan jag tycka. Så nä, tumme ned för den, även om jag vet att andra varit extremt nöjda (om de provat sjal vetetusan).

Jo, ska kommentera vad jag tror om den där tvillingsjalen. Alltså, det hade ju varit betydligt mer intressant att titta på om de inte höll händerna runt barnen. Nu får man ju intrycket att man inte är handsfree med den där sjalen och det är för mig en stor del av poängen med att bära i sjal. Jag personligen ogillar än så länge (är ju rookie än) att bära barn som är runt halvåret eller yngre utan någon "säkerhet" i form av kryss el dyl under rumpan men gillar man ringsjal kanske det där är en grej, som en dubbel ringsjal typ.
Användarens profilbild
Av Marina
Clee skrev:
Jo, ska kommentera vad jag tror om den där tvillingsjalen. Alltså, det hade ju varit betydligt mer intressant att titta på om de inte höll händerna runt barnen. Nu får man ju intrycket att man inte är handsfree med den där sjalen och det är för mig en stor del av poängen med att bära i sjal. Jag personligen ogillar än så länge (är ju rookie än) att bära barn som är runt halvåret eller yngre utan någon "säkerhet" i form av kryss el dyl under rumpan men gillar man ringsjal kanske det där är en grej, som en dubbel ringsjal typ.
Tack så mycket för tips!!

Jag tror att har man bara tillräckligt med tåtar kvar från den där tvillingsjalen så BORDE man ju kunna ta den omlott mellan barnens ben? alltså över yttre, under inre och knyta mellan barnen?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
tinaw skrev:Det är ganska opraktiskt att bära två i samma sjal tycker jag. skönare med två separata sjalar. Ser ut som en vanlig ringwrap från sleepingbaby.
Håller med! Väldigt tungt för axlarna och osmidig blir man också. Svårt att göra något annat öht än att bara bära när man bär två tycker jag, även i sjal-sjal eler sjal-sele. Har mest burit omslutet på magen i trikå och sele på ryggen samtidigt eller ryggsäck tillsammans med omslutet fram.
Av Clee
Mamma Eli skrev:
tinaw skrev:Det är ganska opraktiskt att bära två i samma sjal tycker jag. skönare med två separata sjalar. Ser ut som en vanlig ringwrap från sleepingbaby.
Håller med! Väldigt tungt för axlarna och osmidig blir man också. Svårt att göra något annat öht än att bara bära när man bär två tycker jag, även i sjal-sjal eler sjal-sele. Har mest burit omslutet på magen i trikå och sele på ryggen samtidigt eller ryggsäck tillsammans med omslutet fram.
Det fetstilta: min erfarenhet också. Bära - och stajla. :wink:
Användarens profilbild
Av Marina
Clee skrev:
Mamma Eli skrev:
Jag tror no iofs att "bara bära" räcker långt :mrgreen: speciellt när man ska gå till dagis med storebror i vagn ...
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Marina skrev:
Clee skrev:
Mamma Eli skrev:
Jag tror no iofs att "bara bära" räcker långt :mrgreen: speciellt när man ska gå till dagis med storebror i vagn ...
Då kan det nog vara bra, men rejält tungt blir det vill jag lova! Och svårt att hjälpa storebror med något blir det också för särskilt rörlig är man inte. Men det är klart, man kan ta sig dit med hela gänget, det kan man göra! :wink: Sen beror det välan på hur stark man är också...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?