FruFrid tipsade mig om
den här instruktionsvideon för att knyta upp båda i samma sjal. Så otroligt coolt men kräver förstås en del rutin; dels ska man ju vara van med ryggknyt och dels veta exakt hur mycket utrymme som behövs fram för att kunna knyta (den vävda) sjalen och sedan stoppa ned en bebis. Dit har jag personligen långt kvar!
Det jag har gjort är att bära en fram i vanligt omslutet kryss, tajt och bra så att man kan luta sig fram utan fara, och sedan den andra upp i min Beco Butterfly II, på ryggen. "Sätter på" becon på honom när han ligger på rygg och lyfter upp honom/selen och sätter på i en säng/fåtölj/stol. Jag kan knäppa mellan axelbanden om det kniper men det har inte behövts för mig och har heller inte känts som någon avlastningsskillnad faktiskt. Har inte burit båda på detta vis i mer än kanske 45 min åt gången dock men om det skulle behövas skulle jag nog kunna det, om jag hade någon till hjälp att reglera banden ifall det kändes snedbelastande (som det gjorde helt akut första gången jag bar så, vilket för övrigt var nyligen). Mina barn väger c:a 7 kg var nu och det känns inte alls farligt att bära på det viset. Antar att det funkar likadant med mei tai på ryggen, vet dock inte om man kan sätta på den efter sjalen som med en sele.
Att ha båda i vagga i dubbelt omslutet kryss i trikåsjal i början gjorde vi en gång för att prova. Kändes inte alls bekvämt men våra gillade heller inte att ligga i vagga så fram till nyligen har jag alltid burit en i taget eller att båda är uppe när vi är två. Om jag har någon barnlös vän med mig får den ofta bära en också, i becon om det är en ovan person.
Ah, glömde. Det finns en tvillingsele också, Weego, som - ifall jag inte missminner mig - kallas ergonomisk därtill. Jag vet inte hur det känns att bära i BabyBjörn men jag kan tänka mig att det är något liknande, även om weegon har midjeband. Dessutom ska man kunna bära uppåt 15-20 kg i weegon har jag för mig, vilket känns helt absurt. När mina var runt 5 kg och knökades ned i weegon var de hysteriska och den är närmast omöjlig att använda själv, vilket ju är en stor del av poängen kan jag tycka. Så nä, tumme ned för den, även om jag vet att andra varit extremt nöjda (om de provat sjal vetetusan).
Jo, ska kommentera vad jag tror om den där tvillingsjalen. Alltså, det hade ju varit betydligt mer intressant att titta på om de inte höll händerna runt barnen. Nu får man ju intrycket att man inte är handsfree med den där sjalen och det är för mig en stor del av poängen med att bära i sjal. Jag personligen ogillar än så länge (är ju rookie än) att bära barn som är runt halvåret eller yngre utan någon "säkerhet" i form av kryss el dyl under rumpan men gillar man ringsjal kanske det där är en grej, som en dubbel ringsjal typ.