Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Labolina
Finns det fler än jag som tänker "Ånej, stackars barn" när ni ser ett barn i en BB? Tänk om de bara valt en annan sele vilken skillnad det skulle göra för barnet! Var i Göteborg förra veckan och såg inte en enda sjal eller ergonomisk sele- däremot såg jag BB-selar vart jag än vände mig! Jag kan inte tänka på något annat än den lilla ryggen som belastas när barnet hänger i skrevet. Eller när det lilla spädbarnet hänger framåtvänt utan att kunna se sin förälder.

Hur reagerar du när du ser ett barn bli buret i en BB?
Användarens profilbild
Av mammagumman
Hahahaha - här kommer en berättelse ur verkliga livet. En kväll står jag och tittar ut genom fönstret lite förstrött. Jag ser då en kvinna komma bärande med ett dött barn på magen :siishah: , trodde jag! Det såg så himla läskigt ut med de tjocka bebisarmarna och bebisbenen som hängde ut som korvar ur hålen på selen. Jag var tvungen att titta flera gånger innan jag såg vad det var och lugnade ner mig :lol:
Användarens profilbild
Av Labolina
Det ser verkligen helt onaturligt ut!!
Av Ponyo
Jag tänker, vad skoj att de bär sitt barn.
Enda gången jag blev ledsen var när en mamma bar sin nyfödda bebis utåt.

BB är inte speciellt oergonomisk för små barn, de har en hyfsat stor sittyta. Och BB kan bli inkörsporten till mer tungt bärande ;)
Användarens profilbild
Av mammagumman
Bubbi skrev:Jag tänker, vad skoj att de bär sitt barn.

BB är inte speciellt oergonomisk för små barn, de har en hyfsat stor sittyta. Och BB kan bli inkörsporten till mer tungt bärande ;)
Det håller jag helt med om. Men liiiite obehagligt ser det allt ut när man vet hur gosigt det kan vara med nyfödd i trikåsjal eller 2-åring på ryggen :D
Användarens profilbild
Av Labolina

Förvisso är det ju bättre att de bär i BB än inte alls, men sittytan är ju bara tillräckligt bred om man har ett litet, litet barn. Förhoppningsvis blir föräldrarna inte avskräckta av att bära eftersom BB är så förbannat obekväm... :shock:
Användarens profilbild
Av Labolina
mammagumman skrev:

Det håller jag helt med om. Men liiiite obehagligt ser det allt ut när man vet hur gosigt det kan vara med nyfödd i trikåsjal eller 2-åring på ryggen :D
Tänkte speciellt på ammande av nyfödd i sjal (om man är skapt så att det fungerar) när jag såg en stressad mamma på översta våningen inne på ZARA med en 2(?)-månaders som skrek i selen. Hon såg svettig ut och ungen skrek och bökade och pickade på mammans hals/bröst. Hon skyndade sig bort till hissen med vagnen som hon också hade med sig och jag tyckte så synd om henne! Då tänkte jag hur smidigt det är med sjal om man får till det med amningen i sjalen! :vågen:
Av Ponyo
Absolut, andra selar och sjalar är helt klart att föredra. Speciellt om man kan amma i dem (verkar bero på bröstens utformning, mer än teknik).
Men jag föredrar ändå att se att föräldrar bär sina barn än låter dem ligga i vagnen och gråta.
Det verkar som BB får mer och mer konkurrens, och det är jag mer än glad över. Men jag tycker inte synd om BB-barnen, för de får vara nära sin förälder.
Användarens profilbild
Av Catti36
Jag tycker oftare synd om föräldern. Det ser så vansinnigt obekvämt ut när man vet att det nästan inte känns alls när man bär en pyttis i trikåsjal.
Fast jag tycker verkligen att på bara de 2,5 år som jag hållit på med sjal så har Babybjörnen lååångsamt börjat försvinna. Långsamt.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Bubbi skrev:Absolut, andra selar och sjalar är helt klart att föredra. Speciellt om man kan amma i dem (verkar bero på bröstens utformning, mer än teknik).
Men jag föredrar ändå att se att föräldrar bär sina barn än låter dem ligga i vagnen och gråta.
Det verkar som BB får mer och mer konkurrens, och det är jag mer än glad över. Men jag tycker inte synd om BB-barnen, för de får vara nära sin förälder.
:iagree: Och BB avskräckte inte mig utan blev inkörsporten till "tyngre" saker :) Det är förresten lätt att amma i en BB tycker jag, det har jag gjort mycket.
Användarens profilbild
Av HannaGerda

Jepp jag tror också på inkörsport för många. Min äldsta bror som förvisso sjalade i trikåsjal (vilket många verkar göra för att sedan sluta) har nu på tredje barnet fattat att det finns ergonomiska bärselar (tack vare mig) och skaffat sig en ergo.
Min andra bror och hans sambo bär sin unge massor för hon sover bra men än så länge uteslutande i bb. Hon kan dock inte bära för hon får så jävla ont och Arvid är alltid väldigt sugen på sjal och ergo när vi träffas. Nu ska de få låna min ergo. Dock är han väldigt skeptisk till att man inte kan sitta framåt för han hävdar att deras unge absolut vill det och inte kan tänka sig att sitta innåt för hon vill se.

Men för att svara på frågan. Jag tänker att det är bra att de bär men att det är trisst att så få vet om att det finns alternativ. Jag hade ingen aning innan jag fick barn att någonting annat än bb existerade faktist. När jag ser annan sele eller sjal på stan blir jag glad :)
Användarens profilbild
Av ossilian
Jag ler och tänker att det ser mysigt ut att barnet är nära sin förälder. Om jag får chans att prata med personen i fråga, upplyser jag gärna om att det finns selar som är skönare att bära i.

Att barnet skulle ta skada av att bäras i en Baby Björn är desinformation. Däremot mår svaga ryggar inte bra av att bära i dito. Jag är van vid kroppsarbete, är nästintill ständigt i rörelse och klarar av att bära ett 10-kilosbarn i en BB. Men visst är det långt mer bekvämt att bära i en ergo eller MT, vilket jag gör nu med min son.

Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett ett missnöjt barn i en BB. Skrikande barn i vagn är väl däremot en alltför vanlig syn :(

Helt ärligt, så skrämmer den här typen av dogmatiskt synsätt (som du ger uttryck för) mig långt mer än bebisar med dinglande ben.
Användarens profilbild
Av Blackbabe
Catti36 skrev:Jag tycker oftare synd om föräldern. Det ser så vansinnigt obekvämt ut när man vet att det nästan inte känns alls när man bär en pyttis i trikåsjal.
Fast jag tycker verkligen att på bara de 2,5 år som jag hållit på med sjal så har Babybjörnen lååångsamt börjat försvinna. Långsamt.
ossilian skrev: Helt ärligt, så skrämmer den här typen av dogmatiskt synsätt (som du ger uttryck för) mig långt mer än bebisar med dinglande ben.
:iagree:
Av sassa78
jag gillar att bära i sjal och sele men min son är inte så pigg på det.. tycker det är synd att man inte kan bära framåt i Ergoselen som jag har för då hade sonen tyckt det var supermkt bättre, han har aldrig riktigt gillat att bli buren på magen, han vill ha lite spelrum och se och det är lite svårt när man bär på magen. Jag vill inte bära på ryggen för jag känner mig inte tillräckligt van ännu och han är ännu inte så stor att han kan hålla sig fast i mig när man ska sjala på ryggen. Bär lite på höften men det kan man ju inte göra så himla länge heller utan att man får lite ont. Nä det bästa är om man kunde bära dem på ett ergonormiskt sätt på magen framåt. Han är ju nyfiken på den stora världen och det har han varit ett bra tag... Dock vill han bli buren ofta så forhoppningsvis så accepterar han att det är ok i bland att sitta mage mot mage med mamma :wink:
Användarens profilbild
Av ossilian
sassa78 skrev:jag gillar att bära i sjal och sele men min son är inte så pigg på det.. tycker det är synd att man inte kan bära framåt i Ergoselen som jag har för då hade sonen tyckt det var supermkt bättre, han har aldrig riktigt gillat att bli buren på magen, han vill ha lite spelrum och se och det är lite svårt när man bär på magen. Jag vill inte bära på ryggen för jag känner mig inte tillräckligt van ännu och han är ännu inte så stor att han kan hålla sig fast i mig när man ska sjala på ryggen. Bär lite på höften men det kan man ju inte göra så himla länge heller utan att man får lite ont. Nä det bästa är om man kunde bära dem på ett ergonormiskt sätt på magen framåt. Han är ju nyfiken på den stora världen och det har han varit ett bra tag... Dock vill han bli buren ofta så forhoppningsvis så accepterar han att det är ok i bland att sitta mage mot mage med mamma :wink:
Precis så har mina barn också varit; nyfikna på vad som händer där ute och fått panik mage-mot-mage. Med min dotter gav jag upp och jag bar i stället runt henne i en Baby Björn tills hon var över året (vi hade aldrig vagn). Men jag fick rådet här på sjalbarn att inte ge upp och att det kan vända och så skedde med sonen - som över en natt älskade att sitta i ergon även i vaket tillstånd. Det vände vid omkring 4,5 månad och nu bor han i ergon. Sjal trivs inte jag med, men det skulle han säkert göra :D :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?