Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av T0va
Nu är det ca 11 veckor kvar tills vårat mirakel ska komma, jag har funderat massor på hur jag ska få med bebisen. Jag har en sjukdom som gör att min balans är lite sådär, mina muskler är svagare än hos en frisk och händer och fötter hoppar ur led lite då och då om jag tar de i ytterlägena. Jag kan stå och gå inomhus, men hålla ett barn någon längre tid orkar jag inte.

Har idag en kanin på 3.5kg och jag fixar att hålla henne i famnen, gå till köket och göra något snabbt. Men tex. ha en liten och värma mat eller liknande orkar jag inte. De blir ju tyngre också. Vet inte hur mycket jag kommer klara av att gå när bebis kommer, men utomhus är det rullstol som gäller. Vi hittade en superbillig babybjörnsele som vi har köpt, fick tips om att det kan fungera rätt bra. Men så såg jag en kvinna som satt i stol och hade en moby wrap, jag blev helt såld direkt.

Det krav jag har på en sjal är att den gärna ska gå att ha på en längre tid utan att barnet sitter i, tex. om jag kan knyta den eller få hjälp med det om det behövs och ha den på dagen och sen sätta i och ta ur barnet när det behövs. Tror jag kan lyckas knyta en sån själv, det såg inte så svårt ut.

Sen måste alla knutar vara fram eller i nödfall på sidan, i ryggen i alla fall ländryggen måste det vara slätt. Har ryggstödet på rullstolen som trycker där, så tyget måste också gå att ha rätt så slätt. Tänk er lite att ha sjalen på i bilen, går det så bör det gå även för mig i rullstolen. Trycket från sjalen ska vara lika över bägge axlarna, så ringsjal fungerar inte, om jag inte helt missförstått hur de fungerar. Är det på ena axeln så blir det så svårt att rulla rullstolen, jag måste kunna röra axlar och armar så "normalt" som det kan gå.

Det måste vara något där man kan få i och ur barnet själv, jag är ensam på dagarna har ingen assistans och känner inte för att behöva klippa upp sjalen om bebis måste ur.

Sista så måste det fungera att ha händerna fria hela tiden, gärna att det går att gunga lite med kroppen och luta sig framåt utan att man ska behöva stötta barnets huvud.

Många krav men tror ni att en moby wrap kan vara rätt eller finns det andra som kan vara ännu mer rätt för mig?

När barnet blir lite större och kan sitta upp mer själv så kommer den kanske att sitta med tyngden i mitt knä för att avlasta axlarna, så det gäller främst något som funkar i början.

Jag har hittat en annan lösning på transport av bebis, en liten vagga man sätter i knät, men det känns tryggare att ha barnet fast mot bröstkorgen, även ur skaderisk. Jag har inte ramlat ur rullstolen på länge men skulle det hända så har jag hellre barnet nära mig så jag kan ta emot med händer eller om jag faller bakåt tar upp mycket av stöten med min rygg än att barnet ligger ner i knät och kastas iväg.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tror att en trikåsjal skulle passa dig bra, till exempel moby wrap som du har funderat på. du kan ha knuten fram på magen, och en trikåsjal kan du ha färdigknuten på dig hela dagen och sedan ta i och ur barnet efter behov.
Användarens profilbild
Av Blixa
Jag tror absolut att en trikåsjal (som exempelvis moby wrap) skulle fungera utmärkt i början. En trikåsjal kan man ofta ha knuten och sedan sätta i och ta ur barnet ett par gånger utan att man behöver knyta om.
När barnet sedan blir lite tyngre och en trikåsjal känns svajig kanske en mei tai eller liknande fyrkantssjal skulle kunna vara något för dig. En sådan borde vara lätt att ha knuten i midjan och sedan knyter man resten när man sätter i barnet.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag kan också tänka mig att en trikåsjal borde fungera. Om bara sjalen är tillräckligt lång så får man knuten på magen. Om det inte är så att det blir tungt för lederna just det momentet att stoppa ned/ ta ur bebisen i den färdigknutna sjalen? Du kanske kan testa någonstans med en tyngre docka eller liknande? Det finns ju ergonomiska selar att titta på också, vi hade tex en Beco redan från början och den tror jag uppfyller dina krav (förutom att det inte är lika mysigt som trikåsjal då).

Välkommen hit förresten :hello:
Av T0va
Tack för tipsen och välkomnandet, funderar på att köpa begagnat och se hur det fungerar. Skulle det inte funka alls så får jag ta och sälja den vidare. Har inte hittat någon som har sådana sjalar här omkring.

Skulle jag inte fixa att få i barnet själv så kan det ändå vara ett alternativ istället för att ha vagn när sambon och jag åker och handlar. Är så svårt att få höra andras erfarenheter, finns knappt några som har kunskaper kring rörelsehinder och hjälpmedel för att ta hand om barn. Vi pratade om att skaffa en billig sele för att först se om barnet vil åka och sen köpa något dyrare om det visar sig att det kan vara ett alternativ.

Men jag fastnade lite för sjal nu, det såg så mysigt ut och fixar jag inte att få i och ur så tror jag att jag letar vidare. När jag testat med min stackars kanin som får agera vikt, så klarar jag av att sätta upp henne på axeln och hålla med en hand, så jag tror jag skulle fixa att lägga upp ett barn på det sättet. Såg någon film om att det var så man gjorde.

Pappan kommer vara hemma i början, ev. jobba hemmifrån också så vi hinner nog träna in och testa ordentligt vad jag klarar och inte klarar. Har mått jättebra i graviditeten och lederna har inte bråkat så mycket som förut så det är så oklart om det kommer vara så efteråt också eller om jag blir sämre igen.

Kan man ha sjalen på när man åker bil, eller är det olämpligt? Kom att tänka på om jag knyter den innan jag ska åka iväg och sen kan ta mig in i bilen med bebis i sjalen och lägga över i bilstolen när jag sitter på förarsätet. Så slipper jag lyfta upp bebis i babyskyddet från utsidan. Eller det kanske går att knyta ihop den om man sitter i bilen.

Jag har nämligen funderat massor på hur jag lättast ska kunna få upp bebis i bilstolen på säkrast sätt och lättast för mig. Alla tips jag fått där har gått ut på att lyfta in bebis från utsidan, men det kanske kan gå att ha med den in på förarsidan och sen lägga över. Vi ska troligen skaffa ny bil som blir lite högre också.

Tänk så mycket det kan underlätta om det fungerar, fattar inte varför jag varit så negativ till sjal innan.
Användarens profilbild
Av miom
T0va skrev:Tack för tipsen och välkomnandet, funderar på att köpa begagnat och se hur det fungerar. Skulle det inte funka alls så får jag ta och sälja den vidare. Har inte hittat någon som har sådana sjalar här omkring.

Skulle jag inte fixa att få i barnet själv så kan det ändå vara ett alternativ istället för att ha vagn när sambon och jag åker och handlar. Är så svårt att få höra andras erfarenheter, finns knappt några som har kunskaper kring rörelsehinder och hjälpmedel för att ta hand om barn. Vi pratade om att skaffa en billig sele för att först se om barnet vil åka och sen köpa något dyrare om det visar sig att det kan vara ett alternativ.

Men jag fastnade lite för sjal nu, det såg så mysigt ut och fixar jag inte att få i och ur så tror jag att jag letar vidare. När jag testat med min stackars kanin som får agera vikt, så klarar jag av att sätta upp henne på axeln och hålla med en hand, så jag tror jag skulle fixa att lägga upp ett barn på det sättet. Såg någon film om att det var så man gjorde.

Pappan kommer vara hemma i början, ev. jobba hemmifrån också så vi hinner nog träna in och testa ordentligt vad jag klarar och inte klarar. Har mått jättebra i graviditeten och lederna har inte bråkat så mycket som förut så det är så oklart om det kommer vara så efteråt också eller om jag blir sämre igen.

Kan man ha sjalen på när man åker bil, eller är det olämpligt? Kom att tänka på om jag knyter den innan jag ska åka iväg och sen kan ta mig in i bilen med bebis i sjalen och lägga över i bilstolen när jag sitter på förarsätet. Så slipper jag lyfta upp bebis i babyskyddet från utsidan. Eller det kanske går att knyta ihop den om man sitter i bilen.

Jag har nämligen funderat massor på hur jag lättast ska kunna få upp bebis i bilstolen på säkrast sätt och lättast för mig. Alla tips jag fått där har gått ut på att lyfta in bebis från utsidan, men det kanske kan gå att ha med den in på förarsidan och sen lägga över. Vi ska troligen skaffa ny bil som blir lite högre också.

Tänk så mycket det kan underlätta om det fungerar, fattar inte varför jag varit så negativ till sjal innan.
Det borde absolut gå att lyfta barnet inne i bilen. Du får prova med en docka/nalle :wink:
Det finns ringsjalar i trikå också som kanske kan vara ytterligare ett alternativ när du måste ha sjalen snabbt men inte kan knyta. I bilen tex.

Välkommen hit. Hoppas du får det att funka.
Av T0va
Guud så bra det låter, sambons nalle har fått agera provdocka när jag testat babybjörnselen, babyskyddet och kläderna ;) De vänner jag har med barn har inte någon liten utan alla är modell aningen större.

Tror jag tar och försöker skaffa mig en moby wrap och testar och ser hur det känns. Funkar det hälften så bra så skulle det vara kanon att ha något att variera med även om den vill åka sele också. Är nog bra att kunna ha lite variation på bärandet. Sen är nog det vanliga problemet att jag inte kommer få sambon att ha sjal, hittade en artikel om att män ofta är mer negativa till sjalar ;)
Användarens profilbild
Av miom
Du verkar motiverad så det kommer nog att bli toppen :tumup:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Trikåsjal är det som fungerar bäst. Tillräckligt lång så går den att knyta fram annars kan man knyta i sidan. Jag skulle tipsa om att köpa en smalare variant med avsmalnande ändar, detta gör att det blir mindre tyg bakom ryggen och en liten knut. Till barn som kan sitta bra med stöd eller sitter själva är även ringsjal eller kortsjal en bra sak när du sitter i rullstolen. Då sätter du barnet i knät och säkrar det med kortsjal/ringsjal så det inte kan falla ur.

ett tips gällande bilen är att ni kör med bilstol direkt istället för babyskydd. Då sitter stolen monterad hela tiden. Bara att rulla fram med rullstolen på utsidan och lyfta över bebisen i bilstolen. Knäppa fast bebisen kan du sen göra när du sitter i förarsätet eller om du är i hyfsar dagsform så kan du ställa dig upp och knäppa för att sen sätta dig ner igen. Jag tror det snabbt blir mycket bökigare att flytta bebis inne i bilen, är ju trångt. Sjalen kan du dock ha på dig när du kör bil.
Användarens profilbild
Av mimpen
Välkommen hit!

Jag vill bara tipsa om en annan smidig trikåsjal. Jag hade en mam eco, den är lite stadigare än många andra trikåsjalar, och kan alltså användas lite längre. Fast jag vet inte hur stadig moby wrapen är förvisso :hmm: Nå, det jag också gillade med mam econ var de smala ändarna, den var oerhört smidig att ha påknuten typ hela dagarna.
Användarens profilbild
Av Filantra
Välkommen hit! säger jag också!

Även Sino är en tunnare trikåsjal, som dessutom är lite smalare än tex Mobywrap. Till en pyttis är sinon jätteskön och dessutom sval, knuten blir liten och du får inte mycket tyg bakom ryggen som kan kännas obehagligt när du sitter i stolen. Mobywrapen tyckte jag själv var väldigt skön, men den är rätt tjock och lyckas man inte breda ut tyget ordentligt på sin egen rygg så kan det kännas lite korvigt när man kör bil.

Det finns många olika märken på trikåsjalar, alla med sina egna karaktäristiska drag, så den första sjal du köper kanske inte blir din favorit utan kanske nästa... eller nästa... ;-) Du kan ju säkert hitta en beg här på säljes, och vill du testa någon annan sen så går det ju att sälja själv. Det är ju så olika vad man prioriterar högst: avlastning, lättknutenhet, sval, stadig, mjuk etc etc och vad man själv vill ha vet man ofta först efter att ha testat några gånger. Men här på Sjalbarn finns alltid hjälp att få angående tips och råd om sjalar och knytningar. Så, hoppas du kommer att trivas här!
Av lenaskeå
Hej & välkommen hit!
Jag har lånat ut en hemmagjord trikåsjal till min syster, den är hemmasydd men är underbar till liten bebis! Väldigt mjuk, rätt tunn & med avsmalnande ändar. Om du vill låna den & prova så kan jag höra med min syster om hon kan skicka den till dig. Jag vill dock inte sälja den för jag är ganska fäst vid den.. Lånar gärna ut den så länge du behöver den!
Användarens profilbild
Av dolvis
Jag gjorde alltid exakt så som du planerar att gära vid bilkörning med min tös när hon var upp till fyra mån ungefär. (Och jag hade en lånad moby wrap.) För min del var det väldigt praktiskt eftersom hon vägrade både bil och sjal om hon inte sov. Och på det viset kunde hon somna vid bröstet, smygas ner i babyskyddet hemma, in med skyddet i bilen, till stan och parkera, lyfta över i sjalen som var färdigknuten under jackan, vara i sjalen när jag handlade, smugglas över till babyskyddet när jag satt mig i bilen och så hem. :tumup:

Min dotter har förresten en dagiskompis som skolades in samtidigt vars mamma är rullstolsburen - hon verkar ifs ganska rörlig, plockar tex ut stolen ur bilen själv - men jag tänkte ibland när hon kommer åkandes med dottern när hon var lite mindre i knät och såg ut att ha en hand för lite när hon både skulle hålla tjejen, öppna en dörr och rulla rullstolen att "Hon skulle ha en sjal" men har inte velat lägga mig i, vi är bara hälsa-bekanta. Sist vi sågs på förskolans sommarfest åkte dottern i knät och ett nytt lillasyskon i vagn framför, och det kanske man inte riktigt fixat lättare med bara en sjal :hmm: .
Av T0va
tackar för de andra tipsen om sjalar :)

Vi har skaffat vagn som jag kan köra samtidigt som jag kör rullstolen, blir en hand på varje men det är inget som är kul när det är lite uppför eller kanter och dörrar ska vi inte prata om. Tror inte så många i min situation vet om sjalar, de som jag fått tips om har bara använt babybjörn-sele och sen när barnet är stabilt nog att sitta ok i knät så har de haft ett brett band kring sin och barnets midja. Men det känns som en sjal även då kan ge mer stabilitet för barnet åt sidorna än ett band. Tänkte testa moby först och skriva på de forum jag vet är riktade till personer med rörelsehinder, har skrivit där om våra lösningar med säng och vagn. Så kanske fler kan hitta en lösning med sjal istället för att försöka hålla fast barnet med en hand och köra med andra.

Tror säkert det blir att prova oss fram, vem vet jag kanske tom. kan få sambon att vilja testa.

Skulle vara guld värt om bebis ligger skönt i en sjal på BB så kan jag också "gå" runt med den i korridorerna. Köra plastbalja är lite för avancerat. Var på BB för ett tag sedan och såg hur alla föräldrar gick runt och tänkte att det där kan jag inte göra själv, och sambon kommer nog behöva få ta lite pauser han med och få luft. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?