Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Alexandra
Äiskä (heter den så... :D ), den som finns hos leffesomias, är det någon som har erfarenhet av den? Jag tycker att den ser jättemysig ut. I och för sig har jag en gammal skruttig "gravid-jacka" som både jag och Tindra får plats i, men det skulle vara kul med något fräshare.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Tycker också att den är jättejättefin ( och dyr, nej inte dyr kanske men en stor utgift :))
Men har inte provat den eller hört nåt om den.
Användarens profilbild
Av johanna
...jag är också nyfiken! Om det gick att se lite bättre på bilderna hur den ser ut skulle jag försöka mig på att sy en, tror jag, för det är en lite för stor investering för mig också.
Av Alexandra
Funderar vidare lite över detta med ponchon...

...kanske är det lite opraktiskt med ett ytterplagg man drar över huvet?
Jag tänker att det kan bli rätt varmt och svettigt när man inte kan öppna upp tex när man hämtar på dagis eller går i affärer. Då måste man ju ta av sig den, och det är ju redan en hel del annat man går och bär på... :D
Användarens profilbild
Av Helena
Jaså måste man dra den över huvudet när man tar av den, det hade jag inte alls tänkt på. Fast det borde väl finnas lite dragkedjor någonstans så att man kan öppna upp den litegrand.
Användarens profilbild
Av Pallas
Jag vill också ha en sån! Funderar faktist på att sy en i fleece, det ser ju inte jättesvårt ut. Men jag skulle nog sy den så att man lätt kunde knäppa upp den, kanske med såna där trä knappar och öglor som gamla dufflar har, om ni förstår vad jag menar?

En sån här: Bild

Eller skulle det vara fint med hakar av den här typen:
Bild

Fleece behöver ju inte fållas heller vad jag förstår, men jag tänkte kanta med sånhär söm som brukar vara i kanten på filtar och ser ut ungefär såhär: |_|_|_|_|_ Kan ju vara fint med broderi på också.

Ååå jag måste komma igång med mina syprojekt snart!
Av Alexandra
Skall åka och titta på en idag!

Rapporterar senare :wink:
Användarens profilbild
Av Pallas
Alexandra skrev:Skall åka och titta på en idag!

Rapporterar senare :wink:
Åååå kan du uppskatta hur mycket tyg det kan tänkas gå åt? Och hur brett det bör vara? Skulle vara jättetacksam då jag vill räkna på det lite.
Av Alexandra
hmm, svårt att säga...men min syster beställde en som kommer om ca en vecka, och när den kommer kan du få lite mer info.
Den var verkligen underbar, jättesnygg, lätt och smidig. Det kändes inte ett dugg knölig.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag har precis sytt en bärponcho i fleece, det gick åt ca 2,50 m på 1,50 bredd (inkl ca 30 cm av längden till en halsduk).

Jag delade tyget på mitten på längden, gjorde ett halshål (med 5 cm överlapp) kantade mitt fram, mitt bak och halshålet (för knapparnas skull, och för att det blir snyggare) och satte 5 knappar med 9 cm avstånd både bak och fram. Sedan rundade jag av hörnen i nederkant, och av klippet förlängde jag lite vid händerna (ca 15-20 cm på var sida, tyget var lite för smalt för att räcka riktigt på mig, räckte knappt till handlederna)

Det hela blir som två halvor som man knäpper ihop. Jag funderar på att sy ihop delarna bak under knappraden, tror det kanske blir lättare att ta på. För övrigt funkar det bra.

Ylle finns relativt billigt på Sundbybergs textilcentrum för er i Stockholm och hos Korps hantverksbod i Sätrabrunn för Sala-västeråsområdet. ca70-100 kr/m.

/Tina
Användarens profilbild
Av Helena
tinaw skrev:Jag har precis sytt en bärponcho i fleece, det gick åt ca 2,50 m på 1,50 bredd (inkl ca 30 cm av längden till en halsduk).

Jag delade tyget på mitten på längden, gjorde ett halshål (med 5 cm överlapp) kantade mitt fram, mitt bak och halshålet (för knapparnas s

/Tina
Hej Tina!
Det vore roligt om du kunde lägga in en bild med dig och Mathilda i bärponchon på det här forumet. Jag kan ju inte ens drömma om att sy något sådant. Kanske Miles får önska sig en poncho i födelsedagspresent
av mormor och morfar, eller ett bidrag till en sådan.
Av Alexandra
Jag vill oxå se en bild!!!!!!! :)
Användarens profilbild
Av tinaw
Här är den:

Bild

Kanske skulle den ha varit något kortare bak o fram för proportionernas skull, vad tycker ni? Men den är skön! Lite knölig att få på med Thilda bakpå, det är därför jag har den helt uppknäppbar, och så svingar jag över den som en mantel (med några knappar öppna i nacken) och knäpper fram sen. Det tar några försök :D för fleece väger så lite.
Användarens profilbild
Av Helena
Den ser väldig mysig ut! Den har ju inte ärmar som äiskä ponchon, men det behövs kanske inte.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?