Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Svampp
Jag ska få mitt första barn i augusti och är sugen på en sjal iaf till att börja med (kommer nog köpa en sele också, men när de är som minst verkar det så mysigt med sjal). Jag är 171, normalviktig och rätt normalvarm tror jag. Vi har inte så himla varmt inomhus (ca 19-20 grader, men kan ju klart vara varmare så länge det är sommar/tidig höst) så vet inte hur varm/sval sjal man ska tänka sig? Vad tror ni kan passa? Och hur väl håller sig sjalar, finns det fördelar med att köpa nytt eller kan man lika gärna köpa begagnat?
Användarens profilbild
Av millla
Har tyvärr ingen sjal att erbjuda men min nybörjarsjal var en Sino och den var jag jättenöjd med. Jag har köpt sjalar både nya och begagnade och jag tycker båda funkar lika bra, men priset blir ju till det bättre då man köper begagnat.

Vill också passa på att hälsa välkommen till den här tråden, om du vill! http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
Av Sofie
Om du vill ha nyfödismys så är det enklast med trikåsjal. Den kan man knyta och ha på sig och ta i och ur bebis vid behov. Det finns många olika, sino som är smal och tunn=sval, mam eco som är stadigare och räcker längre innan det blir för svajjigt, wrapsody Bali stretch eller vad den heter som är typ batikad, finns många fina mönster. Det finns massor :tumup:
många tycker det är enklare att börja med trikå också, lättare att knyta. Jag tycker nog det är ungefär lika lätt :-)
Jag skulle säga att trikå köper man med fördel nytt och vävd med fördel begagnat. Elastiska tyger tappar ofta i elasticitet med ålder, men vävda sjalar blir mysigare och mjukare ju mer använda de är.
Kika i galleriet på sjalbarn-förstasidan, det är under uppbyggnad men det finns en hel del :-)
Användarens profilbild
Av Linnea
Jag tycker absolut att du ska ha en riktigt tunn och lättknuten, som Sino. Det finns andra trikåsjalar som man kan bära längre med utan att det blir för tungt (alltså längre upp i vikt) men det blir ju också mer tyg att fippla med och tjockare knut osv som är så irriterade när man inte behöver det.

Jag har en Sino och en Hoppediz trikå och nu väger Alice drygt 8 kg och då tycker jag att hon börjar bli för tung för Sinon annat än kortare stunder, Hoppisen funkar fortfarande bra och är ju också lite varmare vilket är smidigt såhär på vintern, sen blir det alltmer vävd sjal men trikåsjalarna är så himla smidiga eftersom man knyter på sig den på morgonen och sen bara tar i och ur barnet under dagen utan att behöva knyta om, det är väldigt praktiskt när man är iväg och ska byta blöjor eller åka bil osv

det är bättre att köpa sjal som är bra NU och sen sälja vidare, de blir ofta bättre av att ha använts så begagnat är ingen nackdel :D
Användarens profilbild
Av Svampp
Tack för era tips!

Linnea: Du som har både Sino och Hoppediz, med tanke på att jag ska få barn i mitten av augusti (och räknar med slutet, mamma gick över med oss alla tre :D) så funderar jag på om det kan vara smart att skaffa en Hoppediz som är varmare, eller är det för varm för de första månaderna innan vintern kommer? Tycker du förresten att nån av dem töjer sig mer med tiden= inte lika smart att köpa begagnad? Hoppediz finns ju i två längder. Jag är 171 cm lång och rätt normalviktig, möjligen nåt kg för mkt, sambon är 176 och normalviktig, vilken längd passar bäst då? Känns ju smidigt att ha kortare om det funkar (slippa mer tyg än nödvändigt att hålla reda på innan man lärt sig :D) men för kort är ju inte så kul.

Milla: Tack för tipset om länken!
Användarens profilbild
Av Linnea
Svampp skrev:Tack för era tips!

Linnea: Du som har både Sino och Hoppediz, med tanke på att jag ska få barn i mitten av augusti (och räknar med slutet, mamma gick över med oss alla tre :D) så funderar jag på om det kan vara smart att skaffa en Hoppediz som är varmare, eller är det för varm för de första månaderna innan vintern kommer? Tycker du förresten att nån av dem töjer sig mer med tiden= inte lika smart att köpa begagnad? Hoppediz finns ju i två längder. Jag är 171 cm lång och rätt normalviktig, möjligen nåt kg för mkt, sambon är 176 och normalviktig, vilken längd passar bäst då? Känns ju smidigt att ha kortare om det funkar (slippa mer tyg än nödvändigt att hålla reda på innan man lärt sig :D) men för kort är ju inte så kul.

Milla: Tack för tipset om länken!
jag tycker att beg funkar, man har dem ganska kort tid trots allt. jag vet inte vilka längder hoppisen finns men den kortare borde nog funka... Jag skulle ändå råda dig att köpa en tunnis som sino först och sen byta, du kommer bli galen på hoppisen som är så tjock. Speciellt om du är förstagångssjalare :)

bättre att köpa en sino och strunta i hoppisen och sen köra på med vävd om du gillar sjal
Användarens profilbild
Av Svampp
Låter som om en Sino är mest intressant. Köper jag en begagnad blir det inte så stor skillnad mot t.ex. Minimundus ny och har läst så mycket positivt om Sino så måste nog prova :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?