Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lisa79
Hejsan

Jag har en Manduca till min lilla (inte 6 kg ännu) fyra månader gamla pojke. Han sover bäst när jag bär honnom och därför har jag införskaffat en Manduca. Mitt "problem" är att jag inte tycker det är så stabil och skön för lillkillen att sova i. Går ju bra att bara bära, men han vill sova. Så jag måste hela tiden har ryggen rak. Svårt att böja sig framåt... Går det att dra långsjal över huvudet så han får sova ifred om jag istället använder en sån? Vill kunna gå raska långpromenader, enkalet plocka i och ur honom utan att behöva sätte mig ner samt amma enkelt.

Goda råd någon? Är det väldigt svårt att knyta långsjal?

/Lisa
Användarens profilbild
Av camsch
Hej och välkommen till sjalbarn!

Jag var där du är för cirka 1½ år sen...

Nej, det är INTE svårt att knyta en långsjal. Men det kräver lite övning (som även Manducan, Babybjörnen, diskmaskinen, tvättmaskinen eller vilka nya saker man nu provar på kräver, men det tänker man inte på...).

Och ja, när de sover så går det att liksom att "lägga in" huvudet under axelbanden och då hålls huvudet hyfsat still när man rör sig.

Det bästa är faktiskt att försöka gå på en sjalträff för att se hur man gör. De flesta sjalbarnare (typ alla jag träffat!) är också jättetrevliga! Då kan man också ofta få klämma och känna på lite olika sjalar, och kanske få en uppfattning om vad man vill ha/behöver.
Användarens profilbild
Av Jason
Det går alldeles utmärkt att knyta långsjal med bebisens huvud innanför. Titta på startsidan http://www.sjalbarn.se under knyta, där finns många fina instruktioner. Till en början är det lite knepigt att få knytningen bra och tillräckligt tajt och stadig, men man lär sig efterhand, det är bara att öva!

Hoppas du hittar nåt som passar er, din kille är ännu ganska liten så en trikåsjal funkar ännu åt honom. Men vill du kan du även skaffa en vävd sjal som är stadigare.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av LillaG
camsch skrev:Det bästa är faktiskt att försöka gå på en sjalträff för att se hur man gör. De flesta sjalbarnare (typ alla jag träffat!) är också jättetrevliga! Då kan man också ofta få klämma och känna på lite olika sjalar, och kanske få en uppfattning om vad man vill ha/behöver.
Välkommen hit! :D
Jag tror Manduca är en jättebra sele att bära i, fast till en sådan liten plutt du har tror jag att trikåsjal är både mysigare och bättre.
Det behövs ju inte alltid en sjalträff för att lära sig knyta. Om du berättar var du bor någonstans finns det alltid någon som bor i närheten som säkert har tid att hjälpa till med knytningen.
Av lisa79
Hejsan.
Ja Manducan blir nog bättre och mer ergonomisk för oss bägge när Eric närmar sig st 68 i kläder.

Men kanske en trikå är bra för oss... Den blir inte för svajig då? Kan ju införskaffa bägge sorter och prova mig fram. Använder bara bärhjälp på dagen när han skall sova. Natten funkar bra i egen säng. Tror han har klurat ut att jag inte kan bära när jag sover, men ser han mig så skall han absolut bäras :mums: Social liten kille :tumup:

Bor det nån sjalbärare i närheten av Rygge, Norge (7 mil från strömstad) så tar jag gärna emot hjälp. Jag är nere i Göteborg också lite då och då eftersom vi har famlijen där.

Tack för hjälpen!
/Lisa
Av lisa79
Nu har jag surfat lite till på sjalar :D Förstår det som att det finns fastare trikåsjalar och mjukare. Vilken är det som är lite fastare? Kanske en sån skulle passa. Det står att man brukar byta till långsjal runt 8-10 kg beroende på sjal. Så om jag väljer en trikåsjal som man kan ha till runt 10 kg, så har jag ju lääänge (eller i vart fall ett par månader).

Nån som vet namnet på en lite fastare trikåsjal? Det tilltalar mig att jag kan ha den på mig hela dagen och bara plocka i och ur plutten vid behov. Samt att den är lite förlåtande när man knyter :tumup:
Användarens profilbild
Av Jason
I Göteborg brukar det nog ordnas sjalträffar vet jag, håll utkik eller sätt själv ut en önskan om träff när du är där.

Wrapsody Bali Stretch är en stadigare triksåsjal som finns i många olika färger, med den kan man nog bära länge. Själv har jag en BabyBundler som också är lite stadigare, men ändå inte som den ovannämnda. Kolla in annonsörernas hemsidor här till höger!
Av lisa79
Moby Wrap framstår som ganska stabil när jag läser om den också. Är wrapsodyn stabilare eller mjukare om man jämför? Svårt att se på nätet. Skall se om jag hittar en butik i närheten...
Användarens profilbild
Av LillaG
Av de trikåsjalar jag har själv har testat är Mam Eco den stabilaste trikåsjalen. Jag förstår däremot av många att WBS (Wrapsody Bali Stretch) också är mycket stabil och bra. Så jag hade satsat på någon utav dem. Ibland kan ju också snyggheten på sjal få bestämma :wink: .
Moby känns inte som ett alternativ om du vill ha en stabilare trikåsjal, den kommer snart kännas svajig.
Av lisa79
Nu tillhör jag inte de mest tålmodiga här på¨jorden... Var en liten tur på köpcentret där jag jobbar annars och de hadde Moby Wrap. Den var inte så dyr och kändes inte supermjuk, så jag slog till på en. Tänkte jag får uppdatere mig till en "hård" sjal om denna funkar. Har ju som sagt var manducan sen också.

Testar den nu!! Lilleman somnade på tre röda och det gör INTE ont nån stans!!! Wow. LIte mjuk kanske den är, men tror jag kan knyta lite hårdare.

Enda invändningen lilleman verkar ha är att det inte är några spännen att tugga på :mums:
Av lisa79
Ja han sover så sött så!! Skall öva lite på denna mjuka, så får jag väl inhandla en arsenal av diverse sjalar sen. Gillar denna starkt såhär långt!! Man måste ju börja nån stans och efter att ha varit lite desperat efter bärverktyg så var detta en bra början. Han blir väldigt bärig med jämna mellanrum och det var enklare när han var yngre och lättare. Han ät förvisso inte så stor nu heller, men växer ju mitt lilla troll :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?