Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Blixa
Nu är det dags för nästa steg i vårt sjalande och jag tänkte ge mig på ryggknyt med Hektor som snart är ett år.
Eftersom jag föredrar omönstrat (helst svart men det är ju inte det vanligaste i sjalvärlden) så funderar jag på en Didymos indio rubin. Trivs visserligen med hoppizen som jag har nu men vill nog ha en följsammare sjal när det ska till att balansera på ryggen.
Tror ni att det är ett bra val? Är den bättre än hoppediz? Tunnare, avlastar bättre etc? Det skiljer ju en hel del i pris och det finns inte så mycket att klämma på för mig så jag uppskattar verkligen att ni har så mycket erfarenhet att dela med er av :D

Sedan undrar jag vilken längd som blir bra för ryggknyt. Jag är 174 cm lång och normalviktig.

Tack för hjälpen i sjaldjungeln!

Nu såg jag att de hade en svart-röd som heter Jim. Är det någon som sett den i verkligheten?
Användarens profilbild
Av emmahawk
jag tycker indion är ett bra val, (och tillägger att indio rubin är vår all time favorit här också :wink:) För ryggknytningarna så gillar jag att den har en liten struktur som gör att den inte glider i mitt tycke. Allra bäst är om du kan hitta en begagnad, så är den redan inmjukad. Indiosarna upplevs som lite sträva i början, men med lite användning och gärna lite mangling så blir de kalas-mjuka och följsamma.
Användarens profilbild
Av Anso
För att göra omslutna knytningar på ryggen så föredrar jag Didy 4,7. Jag är 177 cm lång och ca 61, strl 38 överkropp. Jag hade en Didy 4,2 men då var jag tvungen att var så precis med att få mitten rätt när jag knöt på ryggen annars kom knuten lite galet. Men jag föredrar ju generellt att ha en liten svans över istället för att behöva knyta på yttersta spetsen.

Indio Rubin går alldeles utmärkt att använda för att knyta på ryggen. Den är några cm smalare än t.ex Hoppediz, Storkis så för ryggsäcksknytningar så kan nog en del tycka att det är bättre med en lite bredare.
Mönstret är i alla fall underbart och glest vävt kan man nog säga jämfört med t.ex Hoppediz så lite svalare är den nog. Trådarna går liksom ganska lätt att förskjuta i väven om man nu vill hålla på och leka med det men det går inte att göra så på andra Didysjalar eller så denär som sagt lite lösare och glesare vävd.
Användarens profilbild
Av Helena
Jag har bara provat de randiga Didymosarna, men jag tycker det är lättare att knyta ryggknytningar med dem än med Hoppedizarna. Hoppedizarna är så elastiska att man måste slita och dra så mycket i dem, för att få knytningen tajt och så tycker jag inte att Hoppedizen ligger så snyggt över axlarna i ryggknytningarna, det blir lite knöligt.
Fast stadig och bra är ju Hoppedizen och fördelen är ju att den är rätt bred.
Men aningen svårare att breda ut sjalen i x-omslut rygg tycker jag, eftersom de är lite sträva av sig.
Användarens profilbild
Av Blixa
Tack för era svar! Nu kan jag inte bestämma mig för vilken färg det ska bli. Rubin eller Jim. Får köpa trisslotter och hoppas på vinst att köpa bägge för;-)

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?