Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av HannaLou
Jag är ny i denna fantastiska sjalvärld och frågar säkert tråkiga och tjatiga frågor.. :roll:
Just nu har jag en elastisk Tricot-sjal som är himla lång och väldigt varm, får knyta flera varv på slutet.
Är dom vävda sjalarna svalare?
När kan man börja bära bebis i vävd sjal? Mitt barn är snart 2 månader, har honom just nu för första gången i vagga på magen. Vilken sjal är bäst? Vilken knytning är bäst??
På sommaren blir väl barnen väldigt varma i sjalen, speciellt när jag själv blir tokvarm i solen, är det bästa att ha kläder eller icke kläder på barnet? Blir en body lite som ett skydd från min egen kroppsvärme?
Vart köper jag dom billigaste och prisvärdaste sjalarna? Butik eller nätet? Jag bor i göteborg!
Svalaste sjalen jag haft var en vävd (gauze). Vi bar i vävd sjal (hemmagjord av lakansväv) innan vi hade en elastisk, så det går. Det är nog en smaksak, mest.
Man köper sjalar och selar billigast begagnat, här, blocket och tradera. Själv har jag bara provat här... :D Sedan vet jag inte om ny-priser skiljer sig mycket mellan nätbutiker och vanliga, men sedan finns det kombinerade så som Eden Baby (kolla annonserna till höger) som finns här i Göteborg.

En ergonomisk sele känner jag är mycket svalare, det finns två med baby-insats Manduca och Beco Butterfly (1 och 2) som ska funka redan från början. Man kan också placera bebisen i en "vanlig" sele i grodposition med en filt runt. Jag själv gillar selar för jag blir väldigt varm av att bära mitt barn nära. Svettas bara jag tänker på sjal :lol:

Vi ska ha träff, antagligen hemma hos mig, på onsdag om du vill komma och kolla på olika sjalar (och träffa folk) http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=128858
Användarens profilbild
Av Alven
Man bära i vävd sjal från början om man vill, min lilla var nog ca 2 månade när jag gick över till vävd helt. Men då var jag redan inkörd på bärandet efter storebror... En gauzesjal är iaf helt underbart med litet barn på sommaren upptäckte jag då. Med större (tyngre) barn gillar jag tjockare sjalar för avlastningens skull. Men så är jag extremt frusen av mig också! :D
Hej hej, måste vinka till dig! Jag bor också i biskopsgården :-)
har en tvååring som jag fram tills alldeles nyss bar i sjal till och från dagmamma plus vid gosbehov. (nu inte så mycket för han sjalvägrar, så det blir vagn)
Vill du prova något live så har jag Gauze, didymos ellips (ganska kort men du kan ju klämma på den) och en siden-indio, plus att jag har en till på utlån.
Gauzen är ju riktigt tunn, sval och skön på sommaren, men jag tycker den avlastar lite sämre än tjockare kypertvävda. Men med en så liten så behövs ju inte den absolut bästa avlastningen :D

*vinkevink*
Nämen å vad grymt!
Jag bor på sommarvädersgatan, vart bor du?
Är ganska inne på att skaffa en sele också. Men en extra sjal kan ju alltid vara bra..
(igår bajsade Elliot så mycket att det kom på sjalen haha.. så den fick tvättas och hänga på tork hela kvällen och natten.)
Vilken färg har sjalarna? :D
PMar dig :D
Jag bor ju också i biskopsgården fast uppe vid väderlekstorget :D Just nu har jag en babydesign eco-wrap och en indio om du vill prova. Kommer snart också ha en gauze och en zara. Och så har jag en ringsjal och en beco butterfly.

Roligt med sjalare i biskopsgården :app:

Jag är förresten sämst på att svara på pm :oops:
Pretty ugly!
Får jag komma och prova beco butterflyen?
(Och jag måste nog erkänna att jag är jävligt peppad på att få se din fantastiska lägenhet irl.. :D )
Jag finns på facebook också, i föräldragruppen, ifall du gillar det bättre än pm ;)
HannaLou skrev:Pretty ugly!
Får jag komma och prova beco butterflyen?
(Och jag måste nog erkänna att jag är jävligt peppad på att få se din fantastiska lägenhet irl.. :D )
Jag finns på facebook också, i föräldragruppen, ifall du gillar det bättre än pm ;)
Ja, det är klart :D Jag skickar pm. Facebook råkar jag nämligen vara ännu sämre på att använda mig av :lol:
Användarens profilbild
Av zink
Hej å välkommen! :tumsup: Du har ju fått kontakt med Götbeborgare (praktiskt med Eden baby i stan åsså lär de ju ha sjalträffar också och kanske gnn snacktråd?) nu men ett svar från norr kan du få också. Jag bodde f ö i Tuve när jag var runt 2 år gammal i början av 70-talet då...

Vår första sjal var också tricot-slen som ju är en av de tjockaste. och både jag, maken och sonen avskyr värme! Men det funkade bra under sommaren till min förvåning! Fastän sjalen även var mörkgrå och den sommaren var varm...

Elastiska är praktiska i början efts de är lättare att knyta än en vävd. Tycker nog de flesta. Jag gillade elasticiteten, att kunna dra upp och ner över ben å fötter å så också. På mig var den inte för lång dock, hmhm... :oops: Finns kanske trikå i kortare längd? Eller sätt saxen i den om du vågar...

Det finns tunnare trikå också men en trikå brukar funka till hur var det nu typ 8 kg eller ½ år eller nå't. Det kändes i a f att den blev svajig därefter för vår del. Då övergick vi till sele, Patapum. Mest för att maken har ett problem med händerna om gör det svårt att knyta. Men att ha både en sele och en vävd sjal är ju finemangens det. Eller kanske en 5-10 av varje ährm.. Tja, du märker snart ;-) På SjalBarn lär du kunna köpa, sälja och byta allt du behöver och mer därtill i bärväg... :tumup:

Den vävda jag har nu är en gås (Calin Bleu Gauze) som nämnts. Sval och skön! Vissa anser vass, att den skär in p g a att den är tunn. Den är inte lika elastisk heller som de andra vävda med annan teknik. bäst är att köpa/låna och testa!

Sedan finns det tunnare och tjockare vävda. Jag gillade inte tjocka hoppen (Hoppediz) men heller inte deras ifjol nya supertunna! Jag har inte kol på i skrivande stund vilka av de vävda som ä tunnast av de tjockare s a s...

Lycka till! Inga frågor är för många eller små... 8)
Cinclus! Tack för svaret!
Alltså det är ju sjukt hur många olika sjalar och selar det finns att välja på!! När vi köpte vår, så gjorde vi det i all hast i en butik på backaplan. Hade kollat på internet lite under graviditeten och hade tänkt beställa en från minimundus, men så fick jag sådana förvärkar och fick åka in på koll, så när vi kom därifrån så köpte vi en, första bästa för att vara på den säkra sidan, ville verkligen ha med den till bb. (så himla mysigt för både mig, pappan och bebisen var det, att ha sjalen alldeles precis i början!)
Jag ska nog försöka ta mig till någon sjalträff tror jag för att kunna prova och känna på många olika, eftersom det verkar vara så stor skillnad på sjalarna! Och eftersom de kostar och man använder den så mycket så vill man ju ha en som är bra! (Sofie som skrev tidigare på sidan, och jag bor väldigt nära varandra så jag ska försöka ta mig hem till henne och kolla på hennes sjalar också.)

Mina kompisar har en ergo-sele, den verkar väldigt bra. Har inte provat att bära bebis i den än. Men så sa min andra kompis att hon provat den, och hon tyckte den skavde lite, vilket hon tror beror på att hon är ganska kort, och jag är också väldigt kort.. Är mest inne på en beco butterfly. Har du provat en sån?

Skulle vilja ha en bärpåse också.. men jag hittar faktist inga bärpåsar nånstans på internet, jag är kanske inte så effektiv när jag letat..? Verkar som om alla syr sina egna och jag är inte så haj på att sy.

Hittade en sånhär när jag googlade:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=489841
Och den tyckte jag verkade jättebra, för grejen är att så fort jag får se en ny sjal eller sele och någon säger hur bra och fantastisk den är så tycker jag det också! :wink:
Har du någon erfarnhet av bärpåse?

Lustigt att din man har ont i sina händer, det har min pojkvän också! Speciellt när Elliot vill snutta på våra lillfingrar, då får Niclas ont jättefort!
Användarens profilbild
Av zink
Jo, å ena sidan kan man hålla på å test ai all evighet. Å andra sidan kan man köpa första bästa och vara hur näjd som helst! Faktiskt bådadera också.. Det beror på vilken grad av nördighet man vill uppnå :mrgreen: (Fast att ha många "stjärnor" på har ingen dirket koppling till graden av sjalanden ;-) sedan OT och fr a snack-trådar kom till)

Ang Ergo så testade vi en sådan en kortstund innan Patapumen. Vi gillade inte den efts vadderingen var så tjock och det blev så mkt tyg med den inbyuggda fickan. tyget kändes för bomulligt också.. Men patapumen är bara ett lager, tar lite plats. Annars samma kosntruktion typ. Fast i o m med bara ett lager, lite slimmaer och kanske mer estetisk...

Men den i sålde Ergon till var supernöjd!

Vi testade en beco men njae för oss. Fast egentligen borde vi ha en varsin sele efts jag är 1,69 och maken 1,93 ju. Jag tjock och han smal.

Becon och jag tror det är AngelPack brukartyckas om av de som är nätta, korta och smala. OBS osäker på det men jag är rätt så säker på att Edenbaby vet. Tror rentav att de skrivit ngt om det på sin hemsida?

Ang bäråpse så samma här, inget för å sy men hade en svärmor som jag gav tyg och nedladdat mönster...

Men jag har kompisar som köpte en som jag tror heter Maya? Tror det finsn på SjalBanrs huvudsida?

Vi har använt ringsjalar istället för korta llyft. T ex välling mitt i natten, när man handlar o s v. De är billiga också så vi har en till hands "överllat". I skötväskan, bilen, vagnen... Har i skötväskan en rebozo efts de är så små. Det är tunt syntetiskt tyg, inget jag skulel vilja bära mkt i annars men för korta lyft så!

Öh, har jag glömt nå't? :hmm:

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?