Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lilla My
Hej!

Lilla My kallar jag mig för och jag är ny här. Jag undrar vilken bärsele ni skulle rekommendera från nyfödd till ca 6 månader. Från 6 månader fungerar ju ERGO och en sådan har jag. Bärsjal tycker jag är krångligt i vissa lägen (har en Didymos) och jag vill ha en sele där man lätt tar i och ur barnet. Ringsjal har jag provat och det är inget för mig. Är BabyBjörn Active det bästa alternativet?
Användarens profilbild
Av Helena
Babybjörn är nog inget jag skulle rekommendera, eftersom barnet inte sitter ergonomiskt i den. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av några andra selar för så små barn.
Av Lilla My
Tack för tipset om Ergo, men det verkar som man bär mer som i vaggställning och det är jag inte så förtjust i, men fiffigt ändå med insatsen.

Angående BabyBjörn så handlar det ju inte om några jättelånga stunder åt gången att bära så jag är nog inte så orolig för detta med ergonomin. Om den verkligen vore farlig för bebisar skulle man väl inte få sälja den.

Finns det månntro någon annan sele där bebisen sitter ergonomiskt som fungerar från nyfödd.
Användarens profilbild
Av Alven
Visst finns det det, Skogsnässelen till exempel. Och är inte Wilkinet ochså ergonomisk? Fast de är visst inte så sköna att bära har jag hört, jämförbara med Babybjörn (inte active)
Av Lilla My
Hej igen,

Nu känner jag mig besvärlig. Jag har provat både Wilkinet och Skogsnäs och gillade ingen av dem. Wilkinet skickade jag tillbaka ganska omgående och Skogsnäs såldejag (med förlust). ERGO är så mycket skönare att bära med.

Visst kan man bära upprätt med ERGO på magen, men det funkar väl inte från nyfödd väl?

Är BabyBjörn Active mycket bättre än BabyBjörn Original. Jag har den senare och tycker den inte är särskilt skön att bära med. Min barn har dock gillat den skarpt. Och ärligt talat även om jag förstår att en ergonomiskt riktig sele (eller sjal) är bättre så verkar inte mina barn ha tagit den minsta skada av att bäras mycket och ofta i BabyBjörn. Fast jag har ju förstås inte orkat så länge åt gången…

Just detta med att kunna ta ur och i bebisen känns ganska viktigt eftersom jag har två barn sedan tidigare. Det funkar helt enkelt inte så bra att hjälpa barnen på med vinterkläderna, eller torka rumpan efter toabesöket eller en massa andra saker om man samtidigt har bebisen på magen. Så i mitt fall har det inneburit att jag inte burit så mycket som jag hade velat i alla fall med andra barnet (med första hade jag tyvärr ingen långsjal när jag verkligen kunde haft bra användning för den) eftersom jag inte tyckt att det funkat så bra att ta i och ur sjalen (Didymos).

Jag såg något som hette Tricotti som verkade väldigt lättanvänt. Har någon provat den här? Är den stadig nog för nyfödd?
Av Lilla My
Ja, det ser ju ut lite som att bebisen är upprätt. Men texten bredvid säger:

Both legs remain together to one side, the head leans to the other side with the baby's bottom centered in the middle of the carrier.

Och det antyder ju att det snarare är vagga som avses.

Tack för infon om BB-active. Tja är den inte betydligt bekvämare än BB-OR skall jag inte ha någon.

Kanske man kan göra en egen insats till ERGO för upprätt bärande i alla fall från 2-3 veckors ålder?
Användarens profilbild
Av marlene
Alltså bebis insatsen ser ju verkligen bara ut som ett vadderat tygstycke. Måste ju vara jätte enkelt att fixa nått liknande själv.
Användarens profilbild
Av marcy
Det går att bära både upprätt och vagga med Ergoinsatsen.
Och jag håller med Marlene, borde vara simplet att göra själv.
Användarens profilbild
Av sus
Har du funderat på en elastisk långsjal? Jag har haft en Moby som jag tyckt funkat jättebra till min lilla tjej. Den är tunn och smidig så man kan knyta på sig den och ha den på hela dagen och sen bara ta i och ur bebisen när man vill, väldigt smidigt.
Jag testade tricottin när jag köpte Mobyn, valde mellan de två som komplement till min vävda långsjal som jag tyckte var lite otymplig för kortare bärningar (Jag har en stork) Tricottin var ju väldigt lätt men den har ju inget smokingbälte som extra stöd till barnet och så jag tyckte den avlastade sämre än Mobyn. Fördelen med Tricottin är väl att en är lätt och smidig att ta av och på.
Användarens profilbild
Av Helena
Lilla My skrev: Är BabyBjörn Active mycket bättre än BabyBjörn Original. Jag har den senare och tycker den inte är särskilt skön att bära med. Min barn har dock gillat den skarpt. Och ärligt talat även om jag förstår att en ergonomiskt riktig sele (eller sjal) är bättre så verkar inte mina barn ha tagit den minsta skada av att bäras mycket och ofta i BabyBjörn. Fast jag har ju förstås inte orkat så länge åt gången…
Kolla under "Olika märken på sjalar" där har några gett omdömen om Babybjörn active. Bar också min förste son i babybjörn när han var liten, och tror inte heller att han tog skada. Fast jag bar honom mycket och det tycker jag var väldigt synd så här i efterhand, när jag vet hur mycket mysigare det är med sjal.
Ultimate baby wrap är den inte ett alternativ kanske, den ska ju vara smidig och lätt att ta i och ur barnet?
Användarens profilbild
Av Helena
Verdandis, jag glömmer alltid bort dem. Vem är det som står bakom det, är det någon man känner till?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?