Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av CinaE
Har nu länge velat pröva bära min dotter Clara i sjal och ska nu göra "slag i saken". Känner mig däremot lite förvirrad vad det gäller valet av modell och märke. Jag är nybörjare, ni förstår, och vad jag hitills kunnat utläsa av all toppenbra info som finns på denna sida så är det nog en diagonalvävd långsjal jag bör ha då Clara snart är 6 månader och väger 8,5 kg. Lite (gärna mycket!) hjälp tas alltså tacksamt emot av er vana sjalanvändare. Mvh Cina
Användarens profilbild
Av diddeldi
det låter som ett bra val! nu ska du ju bara välja märke och färg också :wink: . var bor du? kanske finns det en sjalträff i närheten där du kan klämma på lite olika sjalar? :D
Av CinaE
Tack för svaret! Det var just det där med märke... Verkar ju vara lite skillnad dem emellan. Vad rekommenderas?
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Det är det som är så svårt med sjalar... Det den ena älskar kommer en annan inte alls överens med...
så mitt tips är som diddeldi, försök komma iväg på en sjalträff eller till en butik som har många olika sjalar och prova...

Jag köpte en stork leo marin som första sjal och jag älskar den, men det är inte så vägledande kanske... ;)
Användarens profilbild
Av frida
En Storchenwiege (stork) eller Hoppediz kommer du bli nöjd med! Självklart bäst att träffa andra på en träff och känna på sjalarna i verkligheten men så himla fel kan det inte bli! :) (och skulle det bli det iaf går det alltid att sälja vidare)
På denna länken hittar du länkar till återförsäljare på nätet och kan titta på färger, det är färg och mönster som främst ska avgöra tycker jag när man köper sjal! Lycka till!
http://www.naraforaldrar.se/lankar.htm
(du kan också söka här på forumet "fotografier o bilder" på tex en färg "montreal" och se andra bilder än försäljarnas tygbilder)
Användarens profilbild
Av annikar
Det är ju föstås bra med en sjalträff, men du kanske vill köpa en så snabbt som möjligt?
Då är det lite fråga om ekonomi. Min första vävda sjal var en hoppediz, det är en väldigt prisvärd sjal i min uppfattning. Ganska tjock och grov, men avlastar skönt och finns i massor av fina färger.
Har du mer pengar skulle jag satsa på en stork, easycare eller bebina. Bebinan tycker jag personligen är tunn och mjuk och lätt att knyta.

Eller så kan du spana på säljes-sidan, där kan du hitta fina sjalar till bra priser.

Lycka till!
Av CinaE
...för tips och råd! Det blir nog en Hoppediz eller Storchenwiege, pris och färg får avgöra. Kanske någon "här" förresten som vill sälja begagnat?Mvh Cina
Användarens profilbild
Av April
En mjuk och följsam sjal är Bebina Stjärntecken (de övriga Bebinorna är inte likadana). Den är väldigt lätt att knyta och det gör inget om knuten inte blir perfekt, då den är så följsam och lite lätt strechig.

Jag tyckte personligen att Hoppedizen var mycket jobbigare att arbeta med - men det är som sagt en smaksak. Hoppedizen är mycket tjockare och jag upplevde den som klumpig.

Storkana skiljer sig en hel del när det gäller tyget. Vad jag förstått är t.ex. Inkan mjuk och följsam - medans andra tyger inte är lika mjuka.

Lycka till!
Kram
Användarens profilbild
Av mojsan
..har ett par hoppis, där jag är jättenöjd med den jag redan använt ett tag, och den andra har jag inte hunnit jobba in, så den känns stelare. Men min bästa sjal är didymos. Men drömmer om easycare, och ska precis börja tycka nåt om bebinan (inte stjärntecken), och... nä, det är jättesvårt att råda. Jag skulle nog råda om didy, men hoppis är inte dum heller. Bästa tipset är sjalträff!!!

(lite svamligt och kanske onödigt inlägg, men jag är småtrött efter julhandeln...)
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
För att förvirra ännu mer så kan jag säga att min Inka är betydligt stelare än Ullin (Storkar bägge två). Båda nya. Tror nog att Inkan blir mjuk när den använts och tvättats en del.

Min nya Leo Rouge är också underbart mjuk och följsam, men avlastar jättebra (som de övriga Storkar jag har).

Det är viktigt att du hittar en färg du trivs med. Sjalen blir ju som ett klädesplagg. :lol:
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag får nog anses som lite partisk, men jag gillar ju hoppediz och didymos :wink:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Och jag tycker stork är bäst, men så har jag bara testat stork och hoppis.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?