Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vi bär lillpojken på 5 månader numera nästan enbart i vävd långsjal på ryggen och tycker att det är fullständigt suveränt förutom när jag har superbråttom från bilen på väg till tex stortjejens aktiviteter och stressad försöker kränga på mig sjalen på en trång parkering, gärna i hällregn och med sjaländarna badande i stora vattenpölar på marken :-)

Jag har börjat drömma om något mer selaktigt just för dessa tillfällen och vi har faktiskt sån tur att vi just nu har kunnat låna hem både en Manduca och en Ergo för provkörning men ingen känns sådär fantastisk i passformen (kanske är alldeles för bortskämda med sjal?) även om bägge selarna verkar relativt OK och lätta att få upp.
Jag skulle därför väldigt gärna ta emot tips på om det finns någon annan sele som skulle kunna passa bättre (vi är bägge smala och axelbreda och 173 resp. 180 cm långa)? Eller skulle kanske en Mei Tai passa våra behov, dvs gå att kränga på väldigt snabbt på ryggen helst sittandes i bilen?
mari_tres skrev:Ska du ha nåt bara till snabbärande kanske en ringsjal skulle vara nåt? Annars tror jag nog att MT skulle kunna funka, men jag vet inte hur det går att kränga på sig en sådan i bilen
Jag vill gärna tex kunna hänga med dottern på skogsknytte (1.5 timma i skogen) och liknande, dvs jag vill ha ett relativt bra ryggbärande ändå.
mari_tres skrev:Du har inte möjlighet att prova andra seler då, som tex Beco eller Angelpack?
Tror inte det, Ergon lånade vi av en kompis och Manducan har Knyt-an (butik här i Stockholm) men vi känner ingen som har någon annan sele (förutom mördar-BabyBjörn :-)) och jag vet inte om det finns någon butik här som säljer dom du nämner....knepigt det här!
Jag röstar också på MT, det är i princip det enda jag bär i numera, så himla smidigt och skönt att bära med! :heart: :)
Och rätt lätt att sy själv, jag har sytt efter Knyttet & K:s beskrivning och det var lättare än jag trodde och blev himla bra!

Och min lilla pojke väger nu ca 14 kg så det funkar länge.
Min man är också lite inne på MT just nu efter att precis ha noga utprovat och sedan "dissat" selarna. (Han pratar också om att han kan sy en själv :heart: men jag tycker inte att det finns den tiden med 2 st HN-barn i huset :-D)
Men vi kanske skall försöka prova en iaf!
Fast är det inte lite knöligt med knytandet typ tex om man sitter i en bil (spöregn utanför) och försöker få på sig den?
Selarna var ju väldigt enkla på det viset, som en ryggsäck ungefär.
Jo, det är klart att det är smidigare med sele men mitt problem är att jag inte gillar sele! Jag har inte provat alla men de jag provat är inte bekväma, inte ens den hemsydda som är gjort precis som jag ville ha den :(
Så även om det är enklare med sele så uppvägs det lilla extra krånglet av att MT är så himla mycket bekvämare. :)
Har fått en ny variant nu som jag ska prova, spänne i midjan och långa utbredbara axelband, då blir det lite enklare och förhoppningsvis lika bekvämt.

Och om man kan sy så tar det inte många timmar, annars finns det säkert några till salu här :tumup:
om man ska sy en Mt som man ska vara nöjd med för längre stund ryggbärning så krävs en gammal stark symaskin och tjock canvas. bättre att köpa en Kozy eller nåt tror jag (de är superstadiga men ändå mysiga), men som sagt axelbanden är långa...
Tack så hemskt mycket för all er hjälp!
Efter lång fundering blev det en Manduca ändå eftersom vi kom fram till att det var just det här med att kunna ta på den extremsnabbt på liten plats utan sjaländar i marken som var det primära. Manducan är ju OK bara det att vi är fruktansvärt bortskämda med sjalkomforten, sjal är oslagbart egentligen! :-)
Det blir en beco butterfly för oss, dels för att man kan lägga barnet i selen före man lägger på selen som en ryggsäck.. man lägger selen i billen lägger i barnet i selen och lyfter upp på ryggen. Till och med sambon kan tänka sig bära på ryggen med butterflyn.. bara man skulle få den och få testa den... borde komma nästa vecka så jag kan ju skriva vad vi tycker om den då :)
Zsarah skrev:Det blir en beco butterfly för oss, dels för att man kan lägga barnet i selen före man lägger på selen som en ryggsäck.. man lägger selen i billen lägger i barnet i selen och lyfter upp på ryggen. Till och med sambon kan tänka sig bära på ryggen med butterflyn.. bara man skulle få den och få testa den... borde komma nästa vecka så jag kan ju skriva vad vi tycker om den då
Det blir en beco butterfly för oss, dels för att man kan lägga barnet i selen före man lägger på selen som en ryggsäck.. man lägger selen i billen lägger i barnet i selen och lyfter upp på ryggen. Till och med sambon kan tänka sig bära på ryggen med butterflyn.. bara man skulle få den och få testa den... borde komma nästa vecka så jag kan ju skriva vad vi tycker om den då :)
Ja, det vore jätteroligt att höra!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?