Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har skrivit förut ang att jag får ont i axlarna när jag bär sjal. Har den tjocka hoppen. Ibland får jag till knytningen jättebra, men oftast funkar det inte. Är Hoppen lite svårare att få till? Finns det ngn sjal som är mer följsam när man ska knyta? Eller behöver jag egentligen knyttips??? Tycker det är svårt att måtta knytningen så att det blir lagom utrymme för lillpyret. Vad ska man tänka på?
Är din Hoppe ny, eller väl ingosad? Jag trivdes inte alls med min fabriksnya Stork Ulli i början (blev inte bekvämt, gjorde ont), men eftersom jag inte hade någon annan sjal då och busan krävde att bli buren några timmar om dagen blev den en dag helt underbar. (Och så flätade jag den flitigt efter att ha läst det tipset.)

Och även om omslut med smokingbältet innerst kändes lättast när jag gick från trikå till vävd så var problemet just att måtta så att knytningen blev bra. Och det blev ändå lite knepigt att få plats med allt tyget i krysset innanför smokingbältet. Mer än hälften av gångerna blev det inte så bra och då gjorde det ont, men gick ju liksom inte att justera i efterhand. Så jag bara bestämde mig för att börja knyta med smokingbältet innerst. Blev förvånad över hur fort det gick att få till bra. Första gångerna blev det bara dåligt och för slappt i kanterna och jag trodde aldrig att jag skulle få till det. Men efter ett par dagar med många knyt så. Det går rätt fort att knyta upp nu, och eftersom det blir så bekvämt behöver jag inte ta upp och ner så ofta.

:blahblah: Vet inte om du känner igen dig i något av det här, eller om ditt problem är något helt annat?

Förlåt om jag trackar dig genom att svara på varje tråd du skriver, men jag hajjar till så fort jag ser ditt nick, eftersom det är mitt namn...
hcvc skrev:Är din Hoppe ny, eller väl ingosad? Jag trivdes inte alls med min fabriksnya Stork Ulli i början (blev inte bekvämt, gjorde ont), men eftersom jag inte hade någon annan sjal då och busan krävde att bli buren några timmar om dagen blev den en dag helt underbar. (Och så flätade jag den flitigt efter att ha läst det tipset.)

Och även om omslut med smokingbältet innerst kändes lättast när jag gick från trikå till vävd så var problemet just att måtta så att knytningen blev bra. Och det blev ändå lite knepigt att få plats med allt tyget i krysset innanför smokingbältet. Mer än hälften av gångerna blev det inte så bra och då gjorde det ont, men gick ju liksom inte att justera i efterhand. Så jag bara bestämde mig för att börja knyta med smokingbältet innerst. Blev förvånad över hur fort det gick att få till bra. Första gångerna blev det bara dåligt och för slappt i kanterna och jag trodde aldrig att jag skulle få till det. Men efter ett par dagar med många knyt så. Det går rätt fort att knyta upp nu, och eftersom det blir så bekvämt behöver jag inte ta upp och ner så ofta.

:blahblah: Vet inte om du känner igen dig i något av det här, eller om ditt problem är något helt annat?

Förlåt om jag trackar dig genom att svara på varje tråd du skriver, men jag hajjar till så fort jag ser ditt nick, eftersom det är mitt namn...
Tack för svar! Inte var dag man träffar på sin namne!:D Sen lillkillen växte ur trikåsjalen har sjalandet inte varit helt perfekt. Skaffade mig en tunn hoppe, men eftersom det inte funkade bytte jag till mig den tjocka varianten. Det blev bättre , men inte perfekt. Det är så himla mycket tyg!!!Blir på nåt sätt helt överväldigad över allt tyg man ska dra i. Den är så trög att dra i på nåt sätt.Kanske flätning skulle funka. Vad innebär det???? Tycker också det är lättast med smokingbältet innanför, men lillkillen vill oftast komma upp när vi åker tunnelbana så då vore det perfekt om någon av de andra knytningarna funkade...
Sjalträffar är bra, man kan alltid lära sig något nytt.
Tunnelbana låter som om du bor i stockholm o då finns det ju massa sjalare runt omkring stan, jag är en av dem o hjälper dig gärna om du vill? Jag tycker att hoppen är bäst vad det gäller avlastning, men det är mycket tyg o en ny är ganska klumpig o svårknuten..
Tamara skrev:Tack för svar! Inte var dag man träffar på sin namne!:D
Nej, jag har faktiskt bara träffat två stycken tidigare!!!
Tamara skrev:Sen lillkillen växte ur trikåsjalen har sjalandet inte varit helt perfekt. Skaffade mig en tunn hoppe, men eftersom det inte funkade bytte jag till mig den tjocka varianten. Det blev bättre , men inte perfekt. Det är så himla mycket tyg!!!Blir på nåt sätt helt överväldigad över allt tyg man ska dra i. Den är så trög att dra i på nåt sätt.Kanske flätning skulle funka. Vad innebär det???? Tycker också det är lättast med smokingbältet innanför, men lillkillen vill oftast komma upp när vi åker tunnelbana så då vore det perfekt om någon av de andra knytningarna funkade...
Fabriksnya sjalar är rätt tuffa. De är liksom styvare så då känns de breda och otympliga och innan man får in schvungen med knytningen känns en sjal rätt lång. För nu tycker jag inte att mina sjalar är så långa. Men de är ju faktiskt nästan sex meter!
Ett måste är att tvätta och gärna stryka eller mangla sjalen, men det är kanske redan gjort? Sedan finns det mer (obskyra) tips som att bädda med sjalen och sova på den och fläta den. Allt detta i syfte att göra den mer medgörlig. Lättböjd, följsam, mjuk, len - jag vet inte hur man ska beskriva det.

När man flätar gör man en löpögla i ena änden och sedan drar man igenom lite sjal genom den till en ny ögla och drar en ny ögla genom den osv. Jättelätt men svårt att förklara. Kanske någon som läser detta kan länka till bra beskrivning? Fanns någon på youtube, men hittar inte den. Jag tycker det är lättast (och snyggast) med varianten där man börjar i ena änden, det finns en variant där man börjar på mitten.

Gå på sjalträff!!!
[

När man flätar gör man en löpögla i ena änden och sedan drar man igenom lite sjal genom den till en ny ögla och drar en ny ögla genom den osv. Jättelätt men svårt att förklara. Kanske någon som läser detta kan länka till bra beskrivning? Fanns någon på youtube, men hittar inte den. Jag tycker det är lättast (och snyggast) med varianten där man börjar i ena änden, det finns en variant där man börjar på mitten.

Gå på sjalträff!!![/quote]
'
Nu har jag flätat sjalen!!! Lätt som en plätt (hittade youtubefilmen.)Antar att det är bra att göra det varje gång man använt den...(Eller t om ta upp och göra om???) Jag får väl försöka våga mig iväg på nån sjalträff...

Tack igen!!:)
Hannah83 skrev:Jag brukar knyta dubbelt kryss om det är så att hon ska i och ur mycket, och den kan man ha knuten på sig även när barnet inte sitter i. Annars använder jag Mei tai mycket, för den är enkel att justera, tex i och ur bilen och liknande. Men prova dubbelt kryss!
Jag använder dubbelt kryss ibland. Grejjen är att knytningen sällan blir bra. Lyckas inte måtta rätt. Finns det ngn tumregel för hur mycket plats man ska lämna till barnet? Har en ganska lång sjal. Vad gör man av allt extra tyg???
skogsväsen skrev:Sjalträffar är bra, man kan alltid lära sig något nytt.
Tunnelbana låter som om du bor i stockholm o då finns det ju massa sjalare runt omkring stan, jag är en av dem o hjälper dig gärna om du vill? Jag tycker att hoppen är bäst vad det gäller avlastning, men det är mycket tyg o en ny är ganska klumpig o svårknuten..
Jag träffas gärna!:) Bor lite söder om stan. Skickade ett meddelande till dig, vet ej om du fick det?
Tamara skrev:
Hannah83 skrev:Jag brukar knyta dubbelt kryss om det är så att hon ska i och ur mycket, och den kan man ha knuten på sig även när barnet inte sitter i. Annars använder jag Mei tai mycket, för den är enkel att justera, tex i och ur bilen och liknande. Men prova dubbelt kryss!
Jag använder dubbelt kryss ibland. Grejjen är att knytningen sällan blir bra. Lyckas inte måtta rätt. Finns det ngn tumregel för hur mycket plats man ska lämna till barnet? Har en ganska lång sjal. Vad gör man av allt extra tyg???
Jag brukar måtta på ett ungefär med händerna innan jag knyter fast och sätter i, men tänk på att det blir lösare när du burit en stund, så lite spänt gör oftast inget. Min 4.7 knyter jag fram, det blir en lagom svans, men jag är inte direkt mager heller. :wink:
Tamara skrev:Nu har jag flätat sjalen!!! Lätt som en plätt (hittade youtubefilmen.)Antar att det är bra att göra det varje gång man använt den...(Eller t om ta upp och göra om???) Jag får väl försöka våga mig iväg på nån sjalträff...
När jag köpte Stork Anna var den lite "för ny" så då flätade jag den så många gånger jag orkade i rad några gånger om dagen i några dagar i sträck och sov på den på natten (men orkade inte använda den eftersom de andra var skönare...). Känns ju lite bisarrt, men efter kanske fem dagar var det en helt annan sjal.

Vad gäller knytning så förspråkar jag ändå omslutet kryss med smokingbältet innerst för bästa avlastning. Inte lika smidigt om man ska ta i och ut mycket, men blir rätt passform varje gång (när man börjat få till det) och avlastar bättre. Men man måste inte ta ner knytningen helt heller. Behöver jag knyta upp men ska ha i busan snart igen brukar jag lossa på knytningen och knyta längst ut på sjaländarna, alternativt stoppa ner sjaländarna i byxfickorna om jag inte vill ha sjal på marken (t ex i tunnelbanan...). Så kan man ha kvar ändarna i fickorna när man stoppar i barnet och medan man tajtar. Man vill ju helst stå när man tajtar och det kanske inte är helt hundra på en tunnelbana i rörelse, men man kan ju knyta lite halvtaskigt i sittande och sedan spänna ordentligt när man kommit ut på den stillastående perrongen. (Om man fick sittplats dvs. Flyttade från Sthlm för några år sedan och får får nu för tiden spelet av alla människor och trängseln på t-banan i rusningstid :gaah: )
s. Flyttade från Sthlm för några år sedan och får får nu för tiden spelet av alla människor och trängseln på t-banan i rusningstid :gaah: )[/quote]
Håller med! Det är inte roligt! :( Tur iallafall att sjalen finns när man måste åka i rusningstid. Det är inte kul att använda barnvagn på tunnelbanan...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?