Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millla
Någon som har eller har provat båda och kan jämföra och berätta om skillnaderna och hur dom är i förhållande till varandra?
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jo jag har visst haft båda :D 8)
Hoppen är bred - zaran smal
Zaran har stadkant - Hoppen fåll
Hoppen tunn och slät - zaran tunn och jacardvävd
Zaran har långa snedskurna ändar - hoppen har snedskurna med en ficka

Jag tyckte zaran var skön att knyta och avlastade bra men gillar bredare sjalar bättre. :) zaran känns lite ömtåligare än hoppen mest pga mönstret och kanterna. Gillar att hoppen är så bred.
Användarens profilbild
Av millla
Har du din Zara kvar? Du låter inte heelt nöjd med den så du kanske kan tänka dig att sälja....? 8) :wink:
Användarens profilbild
Av zero.sara
Bortbytt mot en wellen 8) . Det finns många fina bilder på den i nytt utseende (Bollen färgade den när vi bytt :wink: )
Jag tycker fortfarande att det är bland de vackraste sjalar jag sett och den var suverän när den var knuten men jag tyckte den kändes för smal. Att barnet sedan leker houdini var och varannan gång hade rätt mycket med saken att göra :lol: Då känns det bättre med mer tyg att dra upp :)
Men det hejdar inte att jag lite suktar efter en ny zara men en purple den här gången.... Har dock lite svårt att motivera varför jag ska köpa en sjal till när jag redan har 4 långsjalar och bärandet inte är fullt lika aktivt längre :roll:
Användarens profilbild
Av millla
Aha, är det den? Jag har sett bilder på den efter färgning, fiiiin. Kul att färga så att man får en sjal som ingen annan har :D
Användarens profilbild
Av millla
Förresten, vilken är tunnast av dom?
Användarens profilbild
Av jag71
hoppen tycker ju jag. Den kändes mycket tunnare, typ som ett lakan.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Hoppen är tunnare men båda är riktigt svala
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jag har både en supertunn Hoppediz och en Ellevill Zara och tycker de är bra bärsjalar båda två 8) (Bör väl tilläggas att jag är partisk, men i och med att jag är partisk för båda bärsjalarna och det gäller att jämföra dem sinsemellan tar jag mig friheten att bidra med mina personliga synpunkter :wink:)

Jag tycker som sagt de är bra bärsjalar både supertunna Hoppediz och Ellevill Zara. De är svala båda två samtidigt som de ger perfekt avlastning. Hoppediz är jättetunn och mjuk/len som ett nymanglat lakan, men med optimal diagonalstretch till skillnad från lakanet (i och med att sjalen är vävd i korskypert). Den har rejäl bredd för alla som föredrar en bred bärsjal. Ellevill Zara är tvåfärgad och jaquardvävd med mönster där färgerna och vävningen är motsatt på fram och baksida. Tyget är tack vara vävsättet tunt och samtidigt rejält stadigt. Den tunna kvaliteten gör även bärsjalen mycket smidig och lätt att knyta. Ellevill Zara är även lite smalare än de flesta andra långsjalar (60 cm), men tillräckligt bred att kunna knyta ryggsäck.

Vilken man skall välja av dem två? Torde vara en smakfråga. Välj den du tycker är snyggast. I både supertunna Hoppediz och Ellevill Zara bär man både de allra minsta bebisarna och lite större sjalbarn bekvämt 8)

Bild Bild
Användarens profilbild
Av millla
Men hur är det med diagonalstretchen hos Zara? Är den lika bra och förlåtande vid knytning som hoppen?
Användarens profilbild
Av Scharlott
millla skrev:Men hur är det med diagonalstretchen hos Zara? Är den lika bra och förlåtande vid knytning som hoppen?
Ellevill Zara är jaquardvävd/kypert med bra diagonalstretch, smidig och lätt att knyta samtidigt som den är stadig nog för att man skall kunna bära en 3-åring 8)
(Jaquard är ett sätt att mönsterväva tyg så att färgerna och vävningen är motsatt på fram och baksida. Jaquardvävar har ofta bra diagonalstretch :wink: ).
Personligen skulle jag nog tycka att Ellevill Zara är något mer lättknuten än supertunna Hoppediz, men det beror då snarare på helhetsintrycket än enbart diagonalstretchen (dvs då tänker jag på såväl hur tyget stretchar, bärsjalens bredd, snedskurna ändar, fållade kanter resp stadkant etc, etc). Den största skillnaden tycker jag man upplever i känslan när man känner med handen på tyget. Supertunna Hoppediz är mjuk/len som ett lakan. Ellevill Zara är mjuk samtidigt som det är mer struktur i tyget (tack vare vävsättet och mönstret). Med risk för att upprepa mig - båda två himla bra bärsjalar och det är som sagt mycket en smakfråga vilken bärsjal man tycker bäst om 8)

Här finns länkar till lite utvärderingar här på SjalBarn om de bägge bärsjalarna:
Supertunna Hoppediz http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=95619
Ellevill Zara http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=97798
Användarens profilbild
Av millla
Tusen tack Sharlott för att du tagit dig tid att ge så bra och informativa svar! :tumsup:
Även tack till er andra som svarat.
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Jag har en tunn Hoppe och en Zara och jag gillar Zaran MYCKET mer! Hoppen säljs nog snart för den kommer jag inte alls överrens med.

Förutom det som har framkommit om bredden, stadkanterna och vävsättet så kan jag tillägga att jag personligen alltid lyckas knyta Zaran bra men Hoppen känns stum och oförlåtande. Zaran tycker jag är en skönare stretch i. Den är inte alls tjock, utan tunn och smidig. Hoppen är liksom väldigt kompakt trots att den är tunn.
Men... Vi tycker ju alla olika :roll: så du får kanske prova dig fram? Gå på en sjalträff kanske?
Användarens profilbild
Av Bollen
millla skrev:Aha, är det den? Jag har sett bilder på den efter färgning, fiiiin. Kul att färga så att man får en sjal som ingen annan har :D
Ja jag älskar ju min färgade Zara:
Bild
Bild

Har också haft en tunn Hoppe:
Bild

Hoppen stannade bara 3 dagar, tyckte den var sladdrig, svårknuten och kändes billig i kvalitén jämfört med Zaran. Zaran är lättknuten och stadigare. Hoppen är också alldeles för bred för min smak.

Jag skulle köpt en fin Zara!!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?