Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sassi
Hej alla sjalbärare!

Jag är helt nyreggad på denna sida och hoppas få lite hjälp!

Vill bära på rygg, vad skall jag välja, vad stödjer huvudet som bebisen somnar i sjalen när man bär på ryggen? Är ju inne på vävd sjal men finns det ryggknytning som stödjer huvudet?

Jag har en son på 6 månader. Bar honom i början i en minimundus och det funkade sådär. Han blev nämligen fort stor och tung. Väger nu 10,5 kg 76 lång.

Skulle vilja fortsätta med sjal! Har burit en del i vanlig babybjörn, men var och provade en Hoppediz med min son i och det var himmelriket! Men den verka lite otymplig. Förslag?

Såg på ekofamiljen.se att där fanns en sydd sele/sjalvariant som hette grodan. Någon som provat?

Jätte tacksam för rådoch dåd!

Sassi
Användarens profilbild
Av Cayenne
hej o välkommen!

JAg bär helst i "ryggsäck", men många andra vet jag tycker det är bäst med omslutet på ryggen. Jag tycker inte det är någon fara om huvudet hamnar lite på sne, men blir det obehagligt eller så kan man ju ha en scarves att knyta runt barnets huvud.

Grodan har jag inte testat.

Olika bärsjalar har lite olika karaktär. Du kan läsa masor om det under kategorin "fakta om...." här.
Man vänjer sig snart vid metrarna.
Användarens profilbild
Av Sassi
Tack för snabbt svar!

Om man använder scarves till huvudet, då får man fästa den på nått sätt i sjalen? tänker mest på att bebisens huvud inte skall hänga som en liten "trasa" rakt bakåt.

Sassi
Användarens profilbild
Av mari_tres
Om du tyckte att Hoppen var otymplig så kan du prova en smalare sjal, hoppen är rätt så bred och det gör att det känns som rätt mycket tyg. Det skiljer inte sååå mycket, men det märks då man knyter.

Tjejen som säljer Grodan-selarna finns här också, och är annonsör på sidan. Hon kanske kan säga nåt om den :wink:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Sassi skrev:Tack för snabbt svar!

Om man använder scarves till huvudet, då får man fästa den på nått sätt i sjalen? tänker mest på att bebisens huvud inte skall hänga som en liten "trasa" rakt bakåt.

Sassi
Knyt den kring er båda, så att du får knuten fram på bröstet! Jag brukar ha ena änden under en arm och den andra änden över axeln.
Användarens profilbild
Av Sassi
Ja grodan ser ut som något jag kan tänka mig med tanke på stöd för huvudet men sen ser de smala remmarna inte så tilltalande ut... Får leta rätt på "grodantjejjen" och fråga.

Jag är ute efter den sköna avlastningen som en vävd långsjal har! Osäker på om grodan ger det?

Sassi
Användarens profilbild
Av mari_tres
Hon heter lisusanne här
Användarens profilbild
Av Sassi
mari_tres skrev:
Sassi skrev:Tack för snabbt svar!

Sassi
Knyt den kring er båda, så att du får knuten fram på bröstet! Jag brukar ha ena änden under en arm och den andra änden över axeln.
Så klart! Att jag inte tänkte på det själv... börjar bli lite sent, får skylla på det :) tack!
Användarens profilbild
Av lisusanne
Poängen med Grodansjalen är just att den ger samma sköna avlastning som en långsjal.
Huvudstödet har jag utformat just pg av de problem som beskrivs här. Axelbanden är breda. Jag har provat mig fram till de optimala måtten på alla delar av Grodansjalen. De smala banden för huvudstödet kan man stoppa undan om man vill när de inte används, i små fickor på huvudstödet. Huvudstödet kan man ha som en luva också. Det är ett spänne på midjebandet som man kan ta bort om man vill.

Jag tyckte det var svårt att hålla reda på vilken knut som var vilken bakom ryggen. Nu använder jag inget spänne själv längre. Men nu bär jag bara på ryggen och gör bara en enda knut fram av banden som jag tar två och två. Sittdelen kan göras smalare vid behov och kortare. Det gör att den passar alla storlekar på barn. Gå gärna in på bloggen www.ekofamiljen.blogg.se och fråga om du undrar något.
Användarens profilbild
Av Helen
Om du använder tex en Hoppediz så ser du till att du har lite extra tyg i nacken på barnet när du knyter ryggsäck. Detta kan antingen ligga där det ligger eller när barnet har somnat lutar du dig framåt och drar lite i innerkanten på sjalen så sträcker du ut tyget upp över barnets nacke.

Så gjorde jag när jag bar vår dotter när hon var liten. Just med en Hoppediz.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Sassi
lisusanne skrev:Poängen med Grodansjalen är just att den ger samma sköna avlastning som en långsjal.
Huvudstödet har jag utformat just pg av de problem som beskrivs här. Axelbanden är breda. Jag har provat mig fram till de optimala måtten på alla delar av Grodansjalen. De smala banden för huvudstödet kan man stoppa undan om man vill när de inte används, i små fickor på huvudstödet. Huvudstödet kan man ha som en luva också. Det är ett spänne på midjebandet som man kan ta bort om man vill.

Jag tyckte det var svårt att hålla reda på vilken knut som var vilken bakom ryggen. Nu använder jag inget spänne själv längre. Men nu bär jag bara på ryggen och gör bara en enda knut fram av banden som jag tar två och två. Sittdelen kan göras smalare vid behov och kortare. Det gör att den passar alla storlekar på barn. Gå gärna in på bloggen www.ekofamiljen.blogg.se och fråga om du undrar något.

Hej!

Va bra att du hitta mig!
Ska gå in på din hemsida igen o kolla in grodan!
Sassi
Användarens profilbild
Av Sassi
Helen skrev:Om du använder tex en Hoppediz så ser du till att du har lite extra tyg i nacken på barnet när du knyter ryggsäck. Detta kan antingen ligga där det ligger eller när barnet har somnat lutar du dig framåt och drar lite i innerkanten på sjalen så sträcker du ut tyget upp över barnets nacke.

Så gjorde jag när jag bar vår dotter när hon var liten. Just med en Hoppediz.

Lycka till!
Tack för tipset! Det låter vettigt! Alla sjalbarn världen över fixar att sova på ryggen i sjal så då skall väl jag och min lille kille lösa det på något sätt! Fast hellst skulle jag vilja prov en grodan och en långsjal igen för att jämföra. Ska in på ekofamiljen hemsida igen och titta. grejjen är att jag vill ha en sjal/groda ganska omgående!

Sassi
Användarens profilbild
Av lisusanne
Jag tyckte det var bökigt att få till huvudstödet med sjal. Min flicka sover mycket på min rygg och jag ville ha ett smidigare sätt att få upp huvudstödet. Därför är de smala banden som håller huvudstödet på plats så pass långa att man utan vidare kan ta dem när de hänger ner och lyfta upp huvudstödet. De är också tillräckligt långa för att stoppa in dem under axelbanden och knyta om man vill.
Användarens profilbild
Av mari_tres
lisusanne skrev:Poängen med Grodansjalen är just att den ger samma sköna avlastning som en långsjal.

Nu blev jag äju bara ännu mer nyfiken :D Du tar väl med dig en på lördag?
Användarens profilbild
Av lisusanne
Självklart! Skulle verkligen vilja att fler provade den :)
Gav bort en tidig variant för en vecka sedan till en släkting och hon var helt salig. Och då var det inte den färdigutvecklade Grodan. Skryt skryt :oops:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?