jag har ingen patapum eller ergo (fick klämma på de dock) men jag kan säga att det är stor skillnad mellan soft structured carriers som ergo, patapum osv och meitais, onbuhimo och podegi. eftersom konstruktionen på soft structured carriers har mer vaddering, både på axelband och höftband avlastar den (antar jag) på något annat sätt jämfört med mei tais eller övriga abc sjalar. det är därför selar som ergo, patapum är klassifierad som SOFT and STRUCTURED just pga de extra finesser som de har (vaddering t.ex)
meitais har antingen vadderade axelband eller ej vadderade. det är vanlig att midjebanden är ej vadderade men det finns vissa som även har vaddering på midjeband, typ colibribaby...vissa också har bredare midjeband än axelband som seratai. hur midjeband är sydd gör också skillnader mellan olika meitais, samt om axelband är "angled" eller inte"...när man pratar om vaddering har meitais INTE lika mycket vaddering om man jämföra det med soft structured carriers, eftersom det är just så hur meitais är konstruerad....
hur meitais avlastar, enligt min erfarenhet beror mycket på hur hårt eller löst man knyter banden, var man knyter banden, typ om man knyter den vid midjan, höft eller under där bröstkorgen är kan gör otrolig skillnad på hur tyngden är avlastad... sedan också med axelbanden, det är viktigt att det finns "tension" och "tightness" så att sjalen ska funka bra, annars kommer man ha ont i ryggen om man knyter den för löst, som en vävd sjal (?)....
sist är vars man knyter axelbanden kan hjälpa också mycket med avlastning, jag brukar börja med att knyta den bakom ninis bak och när jag behöver mer stöd drar jag banden under hennes rumpa, utan att ta bort knytningen.
hur bra eller dåligt ABC sjalar avlaster beror mycket på den som använder den och hur man använder den. den som jag gillar om ABC sjalr/meitais är att justeringen beror på person till person, den som kanske funkar bra för mig funkar dåligt för någon annan och tvärtom.
nu måste jag sluta uppsatsen