Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Alltså jag är nog lite skeptisk men jag behöver en i camo.tyg. Är det nån som har testat båda? Är den lika bekväm/obekväm som en patapum skulle jag nog kunna rättfärdiga ett köp...
Användarens profilbild
Av Anso
Tcyker nog att Patapumen ger bättre avlastning än min ABC-sele (den ger inte samma stöd på höften)
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
jag har ingen patapum eller ergo (fick klämma på de dock) men jag kan säga att det är stor skillnad mellan soft structured carriers som ergo, patapum osv och meitais, onbuhimo och podegi. eftersom konstruktionen på soft structured carriers har mer vaddering, både på axelband och höftband avlastar den (antar jag) på något annat sätt jämfört med mei tais eller övriga abc sjalar. det är därför selar som ergo, patapum är klassifierad som SOFT and STRUCTURED just pga de extra finesser som de har (vaddering t.ex)

meitais har antingen vadderade axelband eller ej vadderade. det är vanlig att midjebanden är ej vadderade men det finns vissa som även har vaddering på midjeband, typ colibribaby...vissa också har bredare midjeband än axelband som seratai. hur midjeband är sydd gör också skillnader mellan olika meitais, samt om axelband är "angled" eller inte"...när man pratar om vaddering har meitais INTE lika mycket vaddering om man jämföra det med soft structured carriers, eftersom det är just så hur meitais är konstruerad....

hur meitais avlastar, enligt min erfarenhet beror mycket på hur hårt eller löst man knyter banden, var man knyter banden, typ om man knyter den vid midjan, höft eller under där bröstkorgen är kan gör otrolig skillnad på hur tyngden är avlastad... sedan också med axelbanden, det är viktigt att det finns "tension" och "tightness" så att sjalen ska funka bra, annars kommer man ha ont i ryggen om man knyter den för löst, som en vävd sjal (?)....

sist är vars man knyter axelbanden kan hjälpa också mycket med avlastning, jag brukar börja med att knyta den bakom ninis bak och när jag behöver mer stöd drar jag banden under hennes rumpa, utan att ta bort knytningen.

hur bra eller dåligt ABC sjalar avlaster beror mycket på den som använder den och hur man använder den. den som jag gillar om ABC sjalr/meitais är att justeringen beror på person till person, den som kanske funkar bra för mig funkar dåligt för någon annan och tvärtom.

nu måste jag sluta uppsatsen :lol: :lol: :lol: :roll:
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag tycker MeiTai är mer som en sjal (mjuk och nära), och Patapum en sele, stadigare men också hårdare. Det är ganska stor skillnad tycker jag. Mer som hur det känns i gossighetsvis, än hur det är med avlastning när man tänker på barn kring 5-10 kg. Större barn kring 2 år tror jag kan bli tungt med MeiTai, men det är bara som jag gissar.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Oj, det var mycket info på en gång! Den som jag gillar, den i camo-tyg, är den skön tro?
Användarens profilbild
Av emmahawk
Jag tycker faktiskt att mei-tai-selarna fortfarande är oslagbara även med större barb, om man inte ställer selar och sjalar mot varandra. Marta blir 2 i februari och jag tycker om att man kan knyta barnet så nära i mei-tai varianterna. Jag har inte prövat patapum, bara den äldre ergon och sutemin. Bär man på magen tar de ner tyngden på höfterna mera helt klart, men jag tycker att de lätt blev ostadiga och inte lika sköna på ryggen. Ju mer jag har använt alla våra olika "mei-taier" desto bättre tycker jag om dem. Dels är det såklart mjukare och gosigare som Ezereht skriver, men också så lätt att variera bärställning för att ändra muskelbelastning över tiden. Och precis som Daniellasmamma skriver så är det väldigt individuellt vilken knyt-variant man själv trivs bäst med, och även detaljerna som bredd,vinkel och stoppning på axelbanden liksom material i selen. Ytterligare bonus bland mei-taierna är ju alla varianters olika tyg-utbud :D
Så mitt svar på din fråga Sannasmamma är att du såklart skall ha en mei-tai! :lol:
Användarens profilbild
Av Helena
emmahawk skrev:Jag har inte prövat patapum, bara den äldre ergon och sutemin. Bär man på magen tar de ner tyngden på höfterna mera helt klart, men jag tycker att de lätt blev ostadiga och inte lika sköna på ryggen.
Jag tycker tvärtom.
Jag gillar ju inte att bära på magen i sutemin, tycker att det blir så konstigt för barnet sitter inte vid min navel, utan längre ner, och det känns inte bra, även om man får tyngden på höfterna, så gillar jag inte att tyngdpunkten hamnar så annorlunda mot vad jag är van vid med sjal.
På ryggen däremot tycker jag att sutemin är bra. Men jag håller med om att barnet inte kommer så nära, så det är inte lika mysigt som med sjal.
Av Sassa
Jag har provat Ergon vid ett längre tillfälle och visst är den skön, men jag fick ändå inte till den helt bra med bröstspännet. Den är lite krångligare att sätta på med alla spännen. Men jag tror ändå att den avlastar bättre än en Mei Tai. Jag tycker att tyget på Ergon är stelt och vadderingen vid midjan för bred, så när man sätter sig på huk är vadderingen i vägen.

Mei Tai Camoflage är ungefär i samma tygkvalitet som Ergon. Kraftig canvas (heter det så?). Just nu är den ganska stel, men det ger ett bra stöd också. Jag tror att Mei Tai kommer att bli mjukare och gosigare efter användning och tvätt.

Jag tycker att det känns ungefär på samma sätt med ergon respektive Mei Tai på - dvs man känner knappt att man har selen på sig. Men ska man bära i timmar så är nog en "riktig" sele det bästa alternativet.

Jag bar min 9kg tunga Axel i Mei Tai under 2-2,5 timmar på Underbarabarnmässan utan problem. Längre än så bär man kanske inte barnet i taget.
Användarens profilbild
Av Anso
Idag så fick jag hem min ABC-sele igen som har varit utlånad ett tag och JÖSSES den var ju faktiskt skönare än jag mindes!!! :D Kanske lite för snålt tilltagen bredd på sittdelen när Hanna har växt en del. Måste kanske göra en ny...... :lol:
Av luxia
Anso skrev:Idag så fick jag hem min ABC-sele igen som har varit utlånad ett tag och JÖSSES den var ju faktiskt skönare än jag mindes!!! :D Kanske lite för snålt tilltagen bredd på sittdelen när Hanna har växt en del. Måste kanske göra en ny...... :lol:
Ja, nu behöver du en i snygga vintertyger, och kanske en speciell för jul. Och så en med nyårsglitter och sen är det ju snart vår ... :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Anso
luxia skrev:
Anso skrev:Idag så fick jag hem min ABC-sele igen som har varit utlånad ett tag och JÖSSES den var ju faktiskt skönare än jag mindes!!! :D Kanske lite för snålt tilltagen bredd på sittdelen när Hanna har växt en del. Måste kanske göra en ny...... :lol:
Ja, nu behöver du en i snygga vintertyger, och kanske en speciell för jul. Och så en med nyårsglitter och sen är det ju snart vår ... :lol: :lol:
:D *harkel* Visst är det så! Idag var jag förbi Ohlssons tyger och de hade TOKBILLIGT ulltyg för 29:-/metern, tunnt och mjukt. Så jag köpte lite....... :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?