Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av katha
katha skrev:I augusti kommer nya färger från ellevill....
Zara Terracotta och Jade Fog. :)
plus jade spring och jade candy
jade deli i gråblå (inte blå/brun) :love: finns ju nu som LE..
Av legenden29
När jag köpte sjalarna så stod det att det kunde vara små skillnader som dock inte skulle påverka funktionen, så jag har inte reklamerat trost små "skavanker" utan ser det som att det är det som gör sjalen unik.

Så här står det tex på mammabarns hemsida;
Bärsjalen är handvävd och små skönhetsfel såsom knutar och lösa trådar kan förekomma och är en del av hantverket. Det påverkar dock på inget sätt hållbarheten eller bärsjalens funktion.
http://mammabarn.se/visa_produkt.asp?id ... dy+4%2C7+m
Användarens profilbild
Av katha
Jaha, så har man blivit ägare till både en zara lavendel och jade mild på en och samma vecka.. :rodna:
Av sjaltokan
katha skrev:Jaha, så har man blivit ägare till både en zara lavendel och jade mild på en och samma vecka.. :rodna:
:app:
Användarens profilbild
Av jembe
Nu har jag fått hem min niike och den är så mkt finare än vad jag hade hoppats!
Men detta är min första vävda sjal, hur gör man, slänger i tvättmaskinen det första man gör eller?
Lite besviken på instruktionerna bara, bara hur man knyter mage mot mage och det är ju typ det enda jag redan kan, står inget om tvätt o skötsel vad jag kan se heller.
Användarens profilbild
Av mammagumman
jembe skrev:Nu har jag fått hem min niike och den är så mkt finare än vad jag hade hoppats!
Men detta är min första vävda sjal, hur gör man, slänger i tvättmaskinen det första man gör eller?
Lite besviken på instruktionerna bara, bara hur man knyter mage mot mage och det är ju typ det enda jag redan kan, står inget om tvätt o skötsel vad jag kan se heller.
Jag säljer ju Ellevills sjalar så jag är partisk i frågan. Men jag har även följt alla Zaratrådar här innan jag började sälja själv och jag vet att många tvättar och stryker innan första användningen. Själv har jag ännu inte tvättat min Zara Forest och den är hur mysig som helst efter ett halvårs användning. Och så finns det ju en hel massa knyttips här på forumet.....Lycka till! :heart:
Användarens profilbild
Av sanna73
jembe skrev:Nu har jag fått hem min niike och den är så mkt finare än vad jag hade hoppats!
Jag brukar tvätta i 40 grader, hängtorka tills den nästan är torr och sedan stryka :tumup:

Knytinstruktioner tycker jag finns många bra både på youtube, här på forumet och på edenbaby.se :D
Användarens profilbild
Av jembe
sanna73 skrev:
Jag brukar tvätta i 40 grader, hängtorka tills den nästan är torr och sedan stryka :tumup:

Knytinstruktioner tycker jag finns många bra både på youtube, här på forumet och på edenbaby.se :D
Stryka på vilken värme? (Jag stryker aldrig några kläder faktiskt :oops: Brukar ha som filosofi att det rätar ut sig av sig självt)
Ska man undvika sköljmedel? Ta lite tvättmedel eller inte?
Kan man tumla på låg värme, eller ska det undvikas? Tänker om den blir mjukare då, men jag vill inte krympa den onödigt mkt!

Hittar inte skötselråd på ellevills egen sida heller, lite konstigt kan jag tycka, men skötsel kanske är självklart för alla andra.
Användarens profilbild
Av sanna73
jembe skrev:
sanna73 skrev:

Stryka på vilken värme? (Jag stryker aldrig några kläder faktiskt :oops: Brukar ha som filosofi att det rätar ut sig av sig självt)
Ska man undvika sköljmedel? Ta lite tvättmedel eller inte?
Kan man tumla på låg värme, eller ska det undvikas? Tänker om den blir mjukare då, men jag vill inte krympa den onödigt mkt!

Hittar inte skötselråd på ellevills egen sida heller, lite konstigt kan jag tycka, men skötsel kanske är självklart för alla andra.
Jag stryker på bomull (tre prickar har jag för mig)
Tvättmedel använder jag, men inte sköljmedel.
Enda sjalar jag torktumlar är hopparna, Zara blir mjuk och härlig av bara strykningen och då vill jag inte riskera krympning med tumlaren.

(kan erkänna att sjalar är i stort sett det enda jag stryker, förutom skjortorna till jobbet :lol: )
Av Jinxan
Hade jag tålt sköljmedel så hade jag nog använt det. Men man kan slänga i en matsked ättika i maskinen så ska det ge samma effekt som sköljmedel har jag hört.

Jag tvättar sjalarna om dom luktar något, annars får det vara ;) Sjalarna är det enda jag stryker, förutom jul-kläderna. :lol:

Zarasjalen funderar jag på om den ska få åka i maskinen, för den är lite sträv. Men just nu ligger vi efter så med tvätten så allt annat måste få gå före
Användarens profilbild
Av hcvc
Jag tycker att en tvätt och stryk före användning gör stor skillnad! Jag gör som sanna73:
sanna73 skrev:hängtorka tills den nästan är torr och sedan stryka :tumup:
Jag brukar följa tvättrådet på sjalen och köra på låg centrifugering och stryka på två prickar. Jag stryker textilier kanske ett par gånger per år utöver sjalarna, men med en vävd sjal tycker jag att det gör väldigt stor skillnad. De blir mjukare, lenare och mer följsamma. Zara är en så fantastiskt bra sjal, tycker jag, så det är bara att gratulera till ditt val!!!
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 31
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?