milimani skrev:Knyttet & K skrev:Jag tror att Butterflyen skulle vara perfekt till min man eftersom han aldrig lyckades lära sig att få upp Albert på ryggen själv. Frågan är hur stora personer som kan ha den?
Han är 190 cm lång, med lång och bred rygg och ganska mycket mage. Tror ni som provat/sett den att den kunde funka till honom?
Ergon passade inte på honom, Patapumen var bättre, men vadderingen i axelbanden blir ju kort och att bara ha nylonband i armhålan är ju inte så skönt om man inte har tjockare tröja under.
Jag frågade Tiny Tots samma sak, eftersom min man också är storvuxen. Hon trodde inte att Butterfly skulle passa honom, tyvärr. När maken har ergon är axelbanden så långa de kan bli och därför trodde hon att becon skulle bli för liten.
Det är enormt svårt att generalisera när det gäller selar, man kan egentligen inte alls gå på längden hos någon för att veta om den kommer att passa eller inte utan det är så mycket annat som spelar in. D.v.s har bäraren lång överkropp, bredd över ryggen, storlek på bröst m.m.
Milimani berättade att ergons axelband med både stoppning och nylon var för korta för maken och eftersom Ergo och Beco Butterfly har liknande längder på vaddering och nylonband så är risken stor att även Butterfly kommer att vara för kort. Men samtidigt som jag tror att butterflyen kan riskera att vara "för liten" för Milimanis man så sitter den perfekt på en av mina kompisar som är 1,94 m och är väldigt muskulös och bred över både bröstkorg och axlar.
Jag kan dra lite mått för er så att ni har något att gå på.
Midja-Axelb=Mått från överkant av stoppning på midjebälte och till sista biten på stoppningen på axelbanden och
Nylon=sedan ytterligare ett mått för längden på själva nylonbandet som går mellan ryggplatta och axelband.
Beco Butterfly:
Midja-Axelb = 85 cm
Nylon = 48 cm
Ergo:
Midja-Axelb = 85 cm
Nylon = 44 cm
Patapum Baby:
Midja-Axelb = 75 cm
Nylon = 48 cm
Patapum Toddler:
Midja-Axelb = 80 cm
Nylon = har inte mätt pga att banden fäst så annorlunda mot för andra selar.
Så som ni ser så har Ergo och Beco Butterfly liknande mått vad gäller just längden från midja till slutet på axelremmarnas stoppning, men nylonbanden är marginellt (4 cm) längre.
Fast å andra sidan så bär dom flesta lite olika för Beco Butterfly sitter nästan bäst om man sätter midjebältet högre upp mot midjan, medan dom andra selarna brukar upplevas som mest avlastande om midjebältet sitter på höfterna. Och dom extra centimetrarna kan ju göra sitt till också för vissa.