Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Buscilla
Helt OT, men varje gång jag läser rubriken till detta inlägg "Vad skall vi välja till Thailandsresan" så tänker jag - Välj mig!

Bild ---> Bild
Av Annsofi
Jag personligen tycker att en sele (ergo/patapum) är väldigt varmt när det hettar till. Alternativet är att sätta selen lite på höften så det kommer lite luft emellan. Patapum tycker jag då också är svalare än Ergo. Den har också svalare huvudstöd. Jag personligen reommenderar dock en ringsjal alt bärpåse utifrån de förutsättningar du skriver. I en ringsjal kan ditt barn både sitta och ligga för att mysa på kvällen, amma/matas osv och somna gott. Jag tycker att en sele är praktiskt men för det har ni vagnen med er och under resor har barnet (och föräldrar) ofta ett behov av att mysa ihop sig lite efter en dag ute.

Det finns tunna ringsjalar som man kan trycka ner i handväskan och alltid ha med sig.

Vi använder själva huggababy och tycker det är både svalast (trots sin tjocklek), praktigast och bekvämast men då reser vi också utan vagn och därför behöver en sjal som också avlastar bra och som är absolut handsfree vilket inte alla tunna ringsjalar alltid är. En vattensjal tycker jag avlastar sämst men de har kanske utvecklats de också så det finns lite bättre modeller än vad jag själv äger. Däremot är de ju kanon i vattnet till så små barn men inte till att bära med.

Flygresan tycker jag annars är viktigast när det gäller att resa och att man har ett bärhjälpmedel med sig som man enkelt kan använda både på flygplatsen, i flygplanet och på taxi/båt/buss när man kommer fram och ska till hotellet. En bärsjal ska absolut inte checkas in! För en 8 månaders rekommenderar jag ringsjal/bärpåse för själva resan. Det är betydligt bekvämare i flygplansstolen än en sele.

Fördelen med en ringsjal som huggababy tycker jag är att man enkelt kan lägga ner barnet sovandes och själv gå på toaletten och sen bara trä på sig slinga med barn i igen och traska vidare. Sen ska man också kunna ta den på sig och sätta i barnet när man sitter ihoptryckt på flygplansstolen oavsett om barnet är vaket eller sover. Det går det också med sele men är lite svårare. Mei tai tycker jag är det svåraste alternativet liksom långsjal. En trikåsjal är ju annars optimalt till små bebisar under flygresor just för att man bara stoppar in och tar ur dem ur sjalen...För äldre tycker jag då utan tvekan en ringsjal då den har lite fler möjligheter än bärpåsen men ringsjal eller bärpåse tycker jag är ett absolut måste för alla resor med eller utan vagn/sele.

Trevlig resa!
Av Ulla-Maija
Vi hade bara två Ringosar med oss i våras, man kan bära med bada samtidigt om man bär länge eller använda en som vanligt om man bär kortare sträckor (på flygplatsen osv). Funkar även som vattenbärsjal och torkar snabbt och sedan hade vi en reserv som var torr under tiden.

Visserligen var killen redan 3½ år så vi behövde inte använda dem så mycket men de var helt fantastiska att ha när vi skulle äta middag sittande på mattor på stranden med levande ljus, då han ofta somnade efter en hel dag lek och badande (glöm inte skyddande badkläder och tillhörande keps med nackskydd!). Bra när man ska snubbla tillbaka till bungalowen i mörkret bärande honom...

De gav honom också trygghet (!) på flygplatsvimlen och speciellt när vi stog någonstans vid vägen och väntade på bussar som skulle komma typ när som helst (eller om två timmar).

Ulla
(visserligen partistisk med stark anknytnig till Looma)
Av Ulla-Maija
Just det, glömde nämna detta: som Annsofi redan skrev om, det är luftigare med ringsjalen då man kan lättare byta position, man svettas ju "mot varandra". Inget att förakta!

Fördelen med att ha två var också att vi kunde byta "flygande" och avlasta varandra vid behov. Samtdigt har man så mycket att bära och hålla reda på att vad ni än väljer, ta inte fÖR många och FÖr stora/otympliga/tunga bärgrejer! Det är en balansgång det där...

Min 82-åriga svärmor var rolig för hon blev en ständig påminnare varje gång vi skulle någonstans: "glöm bara inte Ringo"; hon tyckte att stämningen blev lättare och vi kunde stanna längre och sitta på middagen när vi hade Ringo med oss :lol: (vi hade både min och min mans mamma med på resan). Vi själva höll på att glömma eftersom vi inte har använt sjalar så mycket på långe, härhemma i vardagen...

Fast nästa gång tror jag att vi klarar oss utan, då blir killen redan 4½ årig = stor!

Hoppas att ni får en fantastisk resa!

Ulla
Av Ulla-Maija
Hmmm, snacka om att glömma saker: jag uppskattade att ha fickan i svansen, minns jag, för att veta att biljetterna och lite pengar för att köpa dricka osv alltid fanns lätt tillgängliga. Men jag är sådan som håller på och tappar biljetter och vet inte vart jag stoppade dem osv så det var superpraktiskt för mig, att kunna känna efter var tionde minut att biljetterna fortfarande finns med :oops: . Men Halvard använde inte fickan så det är väl individuellt.

Ulla
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?