Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mammatillE
kvarnvik skrev:Jag tycker att en tunn vävd sjal är perfekt till liten bebis. Jag har bara använt trikåsjal till pyttebebis och ganska snabbt bytt till vävd. Men eftersom det lätt blir knöligt med mycket tyg är det bra om den är tunn. Jag har testat supertunn Hoppediz, Ellevill Zara och Ellevill Paisley hittills med den här bebisen och min nya favorit är Paisleyn. Jättetunn, mjuk och smidig :loving: Även någon av Gauzesjalarna funkar säkert bra :D

Och välkommen hit :D
Tack :=)
Av mammatillE
Marina skrev:
Man vänjer sig - man blir ju starkare allt eftersom barnet växer :) Med storebror var det längden som blev ett problem, inte vikten :mrgreen:
Skönt att höra!
Av mammatillE
camsch skrev:Välkommen hit! :heart:

Själv skulle jag nog inte köpa en likadan till, utan hellre prova något annat. Det finns ju så många olika saker :D

Förutom vanlig vävd sjal (en Calin Bleu Gauze till exempel är bra både för små bebisar och som sommarsjal) så skulle jag fundera på Mei Tai och ringsjal. Vävd sjal är toppen när man ska bära läääääänge.
Sele är också bra, men jag använde mina mest när jag började bära på ryggen.
Ringsjal är bra för kortare stunder, men de belastar bara en axel så när bebis blir tyngre är det inte så bra för långtidsbärande (men jättebra med upp-ner-upp-ner...).
Mei Tai, helst med utbredbara axelband är bra "allround", jag kunde med min bara lossa på axelbanden och plocka i och ur bebis som det passade, och även bära länge då den belastar båda axlarna och fördelar vikten bättre.

Vet inte om du blev klokare. Ett tips är att försöka gå på en sjalträff. Då kan man få prova lite olika saker och se vad som passar.
Lycka till, och låt inte sjal- :twisted: bita dig :wink:

Läser om Calin Bleu Gauze och den låter ju tunn och bra till sommaren! Men jag undrar.. Är det alltså en "vanlig" vävd sjal? Och så står det att den passar bäst till omslutetknytningar. Vad är det?
Av Birna
Jag har burit hela vintern med min mans dunjacka och det har funkat jättebra. Min lilla tjej är snart tre och en halv månad. Bra när man ska vara ute och leka med storebror.
Tänkte på en sak med ettåringar också. Man bär dem inte lika långa pass. Inte min i alla fall. Han ville helst gå och det var främst när vi var tvungna att gå lite fortare som han åkte upp på ryggen. Till och med när vi var i fjällen ville han gå...
Användarens profilbild
Av camsch
mammatillE skrev:

Själv skulle jag nog inte köpa en likadan till, utan hellre prova något annat. Det finns ju så många olika saker :D

Förutom vanlig vävd sjal (en Calin Bleu Gauze till exempel är bra både för små bebisar och som sommarsjal) så skulle jag fundera på Mei Tai och ringsjal. Vävd sjal är toppen när man ska bära läääääänge.
Ringsjal är bra för kortare stunder, men de belastar bara en axel så när bebis blir tyngre är det inte så bra för långtidsbärande (men jättebra med upp-ner-upp-ner...).
Mei Tai, helst med utbredbara axelband är bra "allround", jag kunde med min bara lossa på axelbanden och plocka i och ur bebis som det passade, och även bära länge då den belastar båda axlarna och fördelar vikten bättre.

Vet inte om du blev klokare. Ett tips är att försöka gå på en sjalträff. Då kan man få prova lite olika saker och se vad som passar.

Läser om Calin Bleu Gauze och den låter ju tunn och bra till sommaren! Men jag undrar.. Är det alltså en "vanlig" vävd sjal? Och så står det att den passar bäst till omslutetknytningar. Vad är det?
Ja, gauzen är en vävd sjal, men den har inte riktigt samma vävning som de tjockare (t ex Hoppediz, Easycare osv). Den avlastar något sämre än en tjockare sjal, men är i gengäld betydligt svalare. Inte så mycket sämre heller, jag bär fortfarande min 3-åring i gauzen emellanåt.
Här är omslutet (kryss) på mage och rygg, jag tycker det är de bland de vanligaste knytningarna.
http://www.sjalbarn.se/?page_id=399
http://www.sjalbarn.se/?page_id=412
Användarens profilbild
Av Marina
mammatillE skrev:

Jag tycker mimmis krinklade sjal är tusen gånger bättre än "gåsen" (som calin blue gauze kallas), det är en tunn vävd sjal som man kan göra alla knytningar med men eftersom den är tunn så avlastar den lite sämre och därför behöver man en "rejäl" knytning, säkert därför de säger det där om omslutet.
Användarens profilbild
Av Scharlott
mammatillE skrev:Läser om Calin Bleu Gauze och den låter ju tunn och bra till sommaren! Men jag undrar.. Är det alltså en "vanlig" vävd sjal? Och så står det att den passar bäst till omslutetknytningar. Vad är det?
Klistrar in en bild på en Calin Bleu gauzesjal Natur och knytningen omslutet kryss
Bild
Omslutetknytningarna är några av de mest stabila och avlastande knytningarna. Här finns videoinstruktioner som visar hur du knyter omslutet på mage resp rygg: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=97
Av A-M
Tjuvläser lite här då vi står i startgroparna för att ta ytterligare ett steg i vårt sjalbärande ;-) Vi har använt en tricot slen till vår lilltjej sedan hon föddes, var verkligen ovärderlig de första veckorna då även pappa kunde få vara nära och ge trygghet. Faktiskt mycket tack vare pappa att vi fortsatte med sjal, själv hade jag inte riktigt tålamod just då att lära mig knyta etc. Nu är lillan 8 månader och jag är betydligt tryggare med att knyta och bära i sjal. Dock känns det som att trikåsjalen inte längre riktigt avlastar som den borde. Lillplutt vill dessutom gärna halvvända sig om och kika framåt när jag bär henne mot mig vilket gör att det blir ännu jobbigare. Förslag på andra knytningar?! Läste era råd här om sjalar så nu velar jag mellan en Calin Bleu Gauze och en Hoppediz. Fördelen (och nackdelen!) med Calin Bleu Gauze verkar vara att den är sval, vilket hade varit kanon för sambons del som är en riktig varmis...! Men samtidigt så verkar Hoppediz vara en sjal som vi kan ha längre. Hur ska jag tänka?!
Användarens profilbild
Av Marina
Gauze (och minimundus krinklade som är lite samma fast bättre tycker jag) är stumma sjalar, dvs de ger inte efter på diagonalen vilket gör att de avlastar bra trots att de är tunna. MEN det betyder också att det är lite noggrannare med hur man knyter för att det faktiskt ska bli bra, det är inte så förlåtande.

Det är ju långt till sommaren och är det varmt kan en mei tai eller en sele vara ett bättre val än en sjal :) Så jag hade satsat på en diagonalstretchande nu, det finns ju massor, hoppediz är väl den som är billigast, men är dock ofta lite tjockare. Jag har idag just provburit min storchenwiege Anna och den avlastar faktiskt lika bra som en easycare, tunn är den också, synd att just denna är ett uns för kort för mig annars hade det lätt blivit en favorit :loving: Kolla runt i säljesforumet och försök hitta någon du gillar färgen på som är diagonalvävd och prova dig fram, viktigast är nog ändå att man gillar färgen och att den är mjuk och lättknuten.
Av mammatillE
Tack snällisar för att ni tar er tid och förklarar! :=) :heart:

Jag funderar lite på hur vår sjalgarderob ska se ut..

Vi har nu en tricot slen och en ringsjal.
Funderar på att komplettera med en sele och en vävd sjal om vi har råd med båda..
Om vi köper sele också vore det kanske smartast med en tjockare och bättre avlastande vävd sjal eller? För då kan vi ha selen när det är varmt och satsa på en vävd sjal med maximal avlastning att ha till höst och vinter?
Hur gamla barn kan man bära i vävd sjal? Och hur stor bör bebisen vara innan man byter till vävd?
Användarens profilbild
Av camsch
Jag gillade också min supertunna hoppe. Den är vävd på samma sätt som en "vanlig" sjal (dvs korskypert) men är tunn.
En person som också bär i sjal gillade inte den "lakanskänsla" hon fick av den, men mig störde det inte alls. Tvärtom...

Du kan bära barnet tills det inte vill bli buret längre i en vävd sjal. Och du kan bära nyföding i vävd sjal också. Vävd sjal i mitt tycke är det som avlastar absolut bäst - men exempelvis sele är snabbare och när jag bär på ryggen till och med mycket snabbare.

Så jag tycker nog att ni kommit på en bra kombo om ni får ihop det med vävd sjal och sele.

Ett annat tips för att få känna på sjalar/bärdon är att gå på sjalträff. Det är verkligen att rekommendera så slipper man förhoppningsvis gissa vad man gillar i sjalväg :D
Användarens profilbild
Av Scharlott
mammatillE skrev:Hur gamla barn kan man bära i vävd sjal? Och hur stor bör bebisen vara innan man byter till vävd?
Du kan bära i vävd bärsjal hela tiden, dvs enda från nyfödd och tills barnet inte vill bäras längre (ca 3-4 år).
Tycker en vävd bärsjal och en bärsele låter som bra komplement till din nuvarande bärsjalsgarderob :tumup:
Användarens profilbild
Av Molinia
En bra sjal som avlastar mycket, är lättknuten och mjuk och ändå inte för tjock är BB-Slen från Babylonia. På sommaren har vi sele, mei tai eller CB Gauze, beroende på vad vi ska göra och vädret.
Av mammatillE
Scharlott skrev:
mammatillE skrev:Hur gamla barn kan man bära i vävd sjal? Och hur stor bör bebisen vara innan man byter till vävd?
Du kan bära i vävd bärsjal hela tiden, dvs enda från nyfödd och tills barnet inte vill bäras längre (ca 3-4 år).
Tycker en vävd bärsjal och en bärsele låter som bra komplement till din nuvarande bärsjalsgarderob :tumup:
Gött :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?